نفت / شناسه خبر: 15967 / تاریخ انتشار : 1398/4/11 14:49
|

توافق جدید اوپک قیمت نفت را بالا می‌برد؟

نتیجه نشست اوپک شد، تمدید نه ماهه کاهش تولید نفت، اما این نتییجه آیا تاثیری در قیمت نفت در بازار جهانی خواهد داشت؟

نفتی ها /بعد از کش‌و قوس‌های فراوان  و فشار رسانه‌ای و سیاسی، اوپک تصمیمش را مبتی بر کاهش تولید تا نه ماه آینده اعلام کرد، بسیاری از  کارشناسان این حوزه سعی  در تخمین و پیش بینی قیمت نفت بعد از  این اتفاق دارند.

کارشناسان می‌گویند با این وضعیت قیمت نفت به زودی روندی صعودی را تجربه خواهد کرد ، از سویی دیگر گروهی نیز  همچنان از  سقوط احتمالی قیمت نفت میگویند و هشدار می دهند و دلیل این هشدار را وضعیت حل نشده چین و آمریکا است.

اما نکته ای  که در این میان وجود دارد این است که ، در وضعیت کنونی، خوش بینی در خود اوپک کاهش یافته است چون تنش هایی در این گروه برای آمادگی نشست وین به وجود آمده است. ایران و ونزوئلا اصرار دارند بقیه اعضای اوپک مخصوصاً عربستان و امارات از تحریم‌های آمریکا علیه آن ها سود می برند. طی هفته های گذشته نه تنها عربستان بلکه امارات هم قرارداد های بزرگی با چین ، ژاپن و کره جنوبی برای عرضه نفت امضا کرده اند. تحریم های ایران حتی اگر صادرات این کشور را طبق خواسته دونالد‌ترامپ صفر نکرده باشد، برای سایر تولیدکنندگان اوپک یک مزیت بوده که جای خالی تهران را در آسیا و اروپا پرکنند. حامی ژئوپلتیکی شماره 1 ایران یعنی روسیه هم از این گرفتاری ایران سود می برد.

 این شرایط باعث افزایش عصبانیت در تهران و کاراکاس شده است. برخلاف اظهارات مقامات کشورهای مختلف عربی عضو اوپک، همه آنها از فرصت تحریم‌های ایران و ونزوئلا برای افزایش سهم خود در بازار استفاده کرده‌اند. بازگشت تهران به جایگاه قبلی خود سخت است ،ونزوئلا هم شانسی برای بازپس‌گیری روزهای اوج خود ندارد.

از سویی دیگر ، گفته می‌شود با این توافق کاهش تولید،قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت طی روزهای آینده افزایش یابد .به گفته برخی ،یک جدال بر سر قدرت در داخل اوپک وجود دارد که به ثبات فعلی آسیب می رساند. یک جنگ علنی بین تهران و ریاض به همراه افزایش اقدامات نظامی  در خلیج فارس تیر خلاص را شلیک می کند.

همچنین گفتنی است، این اقدامات نظامی منطقه ای علیه ایران میتواند  به طرز موثری شرایط عرضه نفت در بازارها را تغییر دهد. عرضه جهانی نفت خام بیش از آنچه تحلیلگران مالی تشخیص داده‌اند، در خطر است. شرایط ایران به راحتی بر عراق و مسیرهای تجاری آن تاثیر می گذارد.

OilPrice

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15967

کلیدواژه

اوپک

بازار جهانی نفت

نفت اوپک

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها