نفت / شناسه خبر: 159137 / تاریخ انتشار : 1402/12/22 15:10
|

کلاف سردرگم بدهی عراق به ایران به مازوت رسید؟ /ادعای عجیب مقام عراقی درباره بدهی عراق به ایران!

۲۷ تیر ماه بود که پس از سفر وزیر خارجه عمان به ایران رویترز در گزارشی اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا طی معافیت ۱۲۰ روزه به عراق اجازه داده است تا پول برق ایران را به حساب بانک ...

نفتی ها /۲۷ تیر ماه بود که پس از سفر وزیر خارجه عمان به ایران  رویترز در گزارشی اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا طی معافیت ۱۲۰ روزه به عراق اجازه داده است تا پول برق ایران را به حساب بانک غیرعراقی واریز کند که خب طاهرا عملی هم نشد...

این اما در حالی بود که کلاف سردرگم بدهی عراق به ایران در همان روزها هم در هاله‌ای از ابهام بود و گاهی مسئولان ایرانی از پرداخته شدن آن می‌گویند و گاهی مسئولان عراقی از بدهی خود و تهاترهای عجیب و غریب، حالا اما تمام این خبرها و تکذیب ها چرخید و چرخید تا رسید به این که  یکی از خبرگزاری‌های رسمی عراق گفتگویی با زیاد علی فاضل وزیر برق عراق منتشر نموده که وزارت برق عراق همه بدهی های گاز به ایران را پرداخت کرده و در حساب اختصاصی در بانک تجارت عراق قرار داده اما به دلیل تحریم های بین المللی، فرآیند پرداخت تکمیل نشده و اکنون گاز ایران با نفت سیاه عراق تهاتر می شود.

حالا جنجال بر سر این است که منظور فاضل از نفت سیاه چیست؟ و سوال این است که چرا  وزیر برق دقیقا  مشخص نکرد  منظورش از «نفت سیاه» چیست، اما این اصطلاح معمولا برای مازوت، به عنوان آلاینده‌ترین سوخت فسیلی، به کار می‌رود.

این شیهات در حالی مطرح شده و باعث سوالات زیادی در رسانه ها شده که پیش از این سیدحمید حسینی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران چگونگی تهاتر گاز و برق با نفت‌خام و مازوت با عراق از ابتدای ماه آگوست را تشریح نموده بود و در مصاحبه با  خبرگزاری «ایلنا» اظهار داشت: توافق شد که در ازای صادرات گاز، روزانه حدود ۳۰ هزار بشکه نفت‌خام فوق‌سنگین و ۷۰ هزار بشکه مازوت عراق تحویل ایران شود؛ و عملا جای سوالی باقی نگذشته است.
حسینی در ادامه گفته بود: اگر آمریکا نیز کارشکنی نکند، می‌توانیم کل پول برق و گاز صادراتی به عراق را که روزانه حدود ۲۰ میلیون دلار است از این محل تهاتر و در قبال بدهی‌های قبلی نیز کالا دریافت کنیم و همچنین قرار نیست مازوت و نفت‌خام وارد ایران شود. می‌توانیم محموله‌ها را در مبادی صادراتی عراق دریافت کنیم و توسط شرکت‌های ترانستی بفروشیم و پول را نیز به شرکت گاز و توانیر بپردازیم.

حالا این که در نهایت و در اوضاعی که خودمان برای مازوت تولید شده‌مان مشتری ای پیدا نمی‌کنیم  چرا این تصمیم گرفته می‌شود جای سوال دارد.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/159137

کلیدواژه

بدهی عراق

مازوت

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
سیدمحمدزعفرانچی / 1402/12/29 - 09:15
مطالعه شد
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها