نفت / شناسه خبر: 159057 / تاریخ انتشار : 1402/12/13 14:18
|

دستاورد وزارت نفت چشم خورد!

همزمان با روزهای آخر سال ۱۴۰۲ ، آغاز کم سابقه موج جدید سرما به یکباره ورق عدم قطعی گاز در زمستان را برگرداند و گویا وزارت نفت باز هم غافگیر شد و ماجرای تکراری تعطیلی پتروشیمی‌ها و قسم و آیه ها ...

نفتی ها /همزمان با روزهای آخر سال ۱۴۰۲ ،  آغاز کم سابقه موج جدید سرما به یکباره ورق عدم قطعی گاز در زمستان را برگرداند و گویا وزارت نفت باز هم غافگیر شد و ماجرای تکراری تعطیلی پتروشیمی‌ها و قسم و آیه ها به مردم برای کم کردن بخاری‌ها داستان‌ساز شد تا جایی که وزیر نفت با کاپشن مقابل دوربین صداوسیما ظاهر شد و از مردم خواهش کرد تا سیستم گرمایشی و بخاری اضافه خود را خاموش کنند تا شهروندان مناطق سردسیر کشور با افت فشار گاز مواجه نشوند.

این اما در حالی بود که طبق اعلام دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، گاز اکثر پتروشیمی‌هایی که از گاز متان استفاده می‌کنند قطع شده است؛ هر چند احمد مهدوی‌ابهری و بسیاری از کارشناسان  وزارت نفت را به‌دلیل ناتوانی در جذب سرمایه خارجی و بخش خصوصی مهم‌ترین مقصر چنین شرایطی می‌دانند؛ اما تا همین لحظه کسی از داخل سیستم کوچکترین اشاره‌ای به قردادهای امضا و اجرا نشده و میدان های گازی توسعه نیافته نداشته است.

نکته اما اینجاست که چون ایران از لحاظ دارا بودن ذخایر گازی در رتبه دوم جهان قرار دارد و ۱۷ درصد سهم گاز جهان را داراست.همین یک گزاره کافی است تا مردم چنین کشوری متوقع باشند در روز‌های سرد سال حداقل با کمبود گاز مواجه نشوند. با این حال تصمیم‌گیران و مسئولان ایرانی با دل‌خوش‌کردن به این منابع، به جای سرمایه‌گذاری روی آن، از این نعمت هم صرفا به‌عنوان دستاویزی برای کری‌خوانی‌های سیاسی‌های خود در سطح بین‌المللی استفاده می‌کنند.

در این بین مشارکت با شرکت‌های معتبر گازی در سطح جهان و استفاده از دانش و تکنولوژی آن‌ها و انتقال آن به ایران شاید مهم‌ترین راهکار پیش رو باشد. البته این امر هم به نظر نمی‌رسد که بدون احیای برجام یا هر قرارداد دیگری برای لغو تحریم‌ها امکان‌پذیر باشد. به هر ترتیب تا زمانی که تصمیمات بر بستن مرزهای کشور متمرکز باشد و فقط دارابودن ذخایر گازی عظیم نقل زبان مسئولان برای دستاوردسازی بماند ناترازی گاز برگی جدانشدنی از فصل زمستان در ایران خواهد بود.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/159057

کلیدواژه

پیش بینی زمستان سخت

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
ناشناس / 1402/12/15 - 11:20
واقعا چرااینقدر حوزه مدیریت پالایش وپخش نزول پیدا نموده که مدیرعامل آن(جلیل سالاری)ورییس دفتر(عبیری)بنرهای بزرگی از خود در جلواطراف ساختمان این شرکت(خ.استادنجات الهی.خ.ورشو)باپول بیت المال بمناسبت انتخابات آویزان نموده اند.واقعا اف بادبراینان که پول بیت المال را صرف معرفی خودشان مینمایند ودروزارت نفت هیچکس نیست حداقل به آنهاتذکردهد!!؟
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها