نفت / شناسه خبر: 159027 / تاریخ انتشار : 1402/12/7 16:02
|

حرمت همسایگی ورود به میدان آرش را از ما گرفت؟

در حالی که رییس صندوق توسعه ملی درباره ورود به میدان آرش جهت استخراج گفته است، برای ورود به میدان آرش در حال بررسی هستیم؛ گزارش های رسمی می گوید تولید گاز ایران از پارس جنوبی تا ۱۰ سال دیگر نصف شده..

نفتی ها /در حالی که رییس صندوق توسعه ملی درباره ورود به میدان آرش جهت استخراج  گفته است، برای ورود به میدان آرش در حال بررسی هستیم؛ گزارش های رسمی می گوید تولید گاز ایران از پارس جنوبی تا ۱۰ سال دیگر نصف شده و کشور در یک بحران کامل فرو می‌رود؛  و همین چند وقتی پیش بود که گزارشی از وضعیت نگران کننده تولید و مصرف گاز در کشور در صحن علنی مجلس قرائت شد.
علاوه بر این طبق گزارش‌‌ها : « ایران در فصل‌های سرد سال با ۲۴۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز در روز رو به رو است و اگر در ۸ سال آینده ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی و بالادستی نفت انجام نشود، این ناترازی شدت می‌گیرد.»همه این اعداد نشان می دهد ایران با سرعتی عجیب در حال ورود به یک ابربحران است که مهم ترین عامل آن، عدم سرمایه گذاری است.
حالا اما در حالی که کشور چندین سالا است با ناترازی گاز مواجه بوده و هست محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره ادعاهای مطرح شده درخصوص میدان نفتی آرش گفته است : اولین بار ما این میدان را کشف کردیم. دنبال تنش نیستیم، اما از حق خود دفاع می‌کنیم.
 وی افزود: موضوع ورود به محاکم حقوقی مطرح نیست، زیرا هنوز مرز دریایی ما با کویت مشخص نیست. ما در این میدان چاه حفر کرده‌ایم و به حرمت همسایگی بهره برداری را آغاز نکرده‌ایم.
حالااین که  چرا رییس صندوق توسعه ملی درباره ورود به میدان آرش جهت استخراج هنوز هم می‌گوید برای ورود به میدان آرش در حال بررسی هستیم، قدری جای تامل دارد!
غضنفری با بیان اینکه نقش صندوق در این پروژه‌ها تامین مالی است، اظهار داشت: عده‌ای که مخالف ورود صندوق هستند گمان دارند که صندوق بنگاه‌دار خواهد شد و به یک شستای دیگر تبدیل می‌شود اما اعلام می‌کنیم که الگوی ما شستا شدن نیست و صندوق نهاد مالی می‌ماند.
وی گفت: صندوق یک جمعیت محدود است که تنها اقدامات مالی انجام می‌دهد و اگر برای پروژه‌های نفتی شرکت جدید تاسیس کنیم تنها برای اقدامات مالی خواهد بود و در قالب شرکت تامین سرمایه فعال می‌شود.
رییس صندوق توسعه ملی تاکید کرد: اصلا بنای این را نداریم که اقدامات پیمانکاری انجام دهیم و این اقدامات، کار صندوق نیست. مخالفان بر این باور هستند که صندوق به دنبال فعالیت در این بخش‌ها هستند اما به هیچ وجه به دنبال این اقدامات و فعالیت‌ها نیستیم، نه می‌خواهیم بنگاه‌دار شویم و نه پیمانکار و نه می‌خواهیم برای چاه‌های نفتی حفاری کنیم.
موصوع اما جا نماندن ما از قافله برداشت گاز است و جایی که قطری ها اعلام  می‌کنند با انجام مطالعات جدید مخزنی به نتایج مهمی دست یافتند که یکی از آنها، افزایش ۸۵ درصدی تولید گاز در گنبد شمالی یا همان پارس جنوبی است. این موضوع به حدی از اهمیت برخوردار است که وزیر انرژی قطر برای اعلام آن یک کنفرانس خبری ترتیب می‌دهند این روندها کوتاه و آهسته آهسته جز از ذست دادن منابع و فرصت دادن به رقیبان همسایه برای برداشت بیشتر آیا سود دیگری هم خواهد داشت؟ و به هر حالا نباید این موضوع فراموش شود که ذخایرمان آنقدر زیاد نیست که در مورد آن بحث و تامل کنیم.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/159027

کلیدواژه

میدان آرش

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها