نفت / شناسه خبر: 158969 / تاریخ انتشار : 1402/12/1 16:50
|

صنایع بهانه‌ای برای عدم ذخیره‌سازی گاز ندارند

زیرساخت تدارک دیده شده توسط دولت سیزدهم در جهت ذخیره‌سازی گاز صنایع، یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راهکارهای پیش‌روی صنایع در جهت جلوگیری از عدم‌النفع قطعی گاز..

نفتی ها /زیرساخت تدارک دیده شده توسط دولت سیزدهم در جهت ذخیره‌سازی گاز صنایع، یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راهکارهای پیش‌روی صنایع در جهت جلوگیری از عدم‌النفع قطعی گاز و تداوم رشد خود و درآمدزایی بیشینه از طریق ذخیره گاز با قیمت پایین و فروش محصول با قیمت بالا است.

زیرساخت تدارک دیده شده توسط دولت سیزدهم در جهت ذخیره‌سازی گاز صنایع، یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راهکارهای پیش‌روی صنایع در جهت جلوگیری از عدم‌النفع قطعی گاز و تداوم رشد خود و درآمدزایی بیشینه از طریق ذخیره گاز با قیمت پایین و فروش محصول با قیمت بالا است.  به گزارش خبرنگار«تعادل»، این موضوع مهم از ابتدای سال جاری به صنایع اعلام شده است و اگر صنایع نسبت به ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز موردنیاز خود اهمال کنند یا نسبت به این اقدام دیرتر عمل کرده باشند؛ کلیه ضررها و مشکلات مربوطه در قطعی گاز در زمستان نیز بر عهده خود صنایع است. زیرا راهکاری کاملا اقتصادی در اختیار صنایع قرار داده شده است تا علاوه بر تحقق رشد اقتصادی بیشینه، به یک سود بسیار بالا و جذاب در جهت این سرمایه‌گذاری دست پیدا کنند. مشارکت صنایع در ذخیره‌سازی گاز برای استفاده در فصول سرد سال می‌تواند مزیت‌های بی‌شماری برای صنایع و کشور به صورت همزمان به دنبال داشته باشد. دولت ابتدای امسال آیین نامه ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع را اعلام کرد. مشوق‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شده است. یکی از مشوق‌های مهم در زمینه تخفیف گازی بزرگ دولت به صنایع است. گاز تحویلی به صنایع در جهت ذخیره‌سازی گاز معادل تعرفه گاز طبیعی برای مصارف معمول آنها است. نظرات آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی را در ادامه می‌خوانید.
بغزیان با اشاره به این موضوع که ذخیره‌سازی گاز نیازمند تکنولوژی خاصی است و نیاز به سرمایه‌گذاری هم دارد، تصریح کرد: ذخیره‌سازی گاز روشی متداول است که در کشورهای مختلف برای ذخیره گاز در ماه‌های سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور ما نیز این روش وجود دارد و دولت تا حدی به این کار مبادرت کرده است. وی ادامه داد: دولت امکان اینکه به صورت کامل ذخیره‌سازی گاز را انجام دهد و تمام نیاز کشور به گاز را در دوازده ماه سال برطرف کند، ندارد. به همین دلیل نیاز است که صنایع خودشان نیز در این زمینه فعال شوند و به ذخیره‌سازی گاز بپردازند. به این ترتیب، می‌توانند از قطع گازشان در فصول سرد سال جلوگیری کنند و ضمن بهره مندی از سودهای سرشار از محل فروش محصولات به اقتصاد کشور نیز کمک کنند.  این کارشناس اقتصادی توضیح داد: متاسفانه رویه‌ای در کشور متداول شده و آن هم این است که صنایع تا حد زیادی به دولت وابسته هستند. صنایع نمی‌خواهند در اموری مانند ذخیره‌سازی گاز مشارکت کنند. آنها توقع دارند گاز را درب کارخانه تحویل بگیرند و تمامی مسوولیت‌ها بر دوش دولت باشد. وی ادامه داد: در کشورهای مختلف این طور متداول است که صنایع مسوولیت رفع نیاز خود را به گاز در فصول سرد سال برعهده می‌گیرند. لازم است صنایع کشور ما نیز به این سمت حرکت کنند و فعالانه در رفع نیازهای‌شان مشارکت داشته باشند. بغزیان در خصوص مشوق‌هایی همچون ارایه گاز به صنایع با قیمت تخفیفی و کمیته برای ذخیره‌سازی، اعطای گاز به صنایع در محل ذخیره‌سازی، امکان انتخاب نوع ذخیره‌سازی توسط صنایع و... خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد، شرایط خوبی برای ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع تدارک دیده شده است و با توجه به این زیرساخت‌ها و مشوق‌ها عذری برای عدم ذخیره‌سازی گاز باقی نمی‌ماند.  این کارشناس اقتصادی توضیح داد: زیرساخت‌های مربوط به ذخیره‌سازی گاز را می‌توان طی چند ماه ایجاد و برای ذخیره‌سازی از آنها استفاده کرد. با توجه به مشوق‌هایی که دولت برای ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع ایجاد کرده است، به نظر می‌رسد، مانعی در این زمینه وجود ندارد و صنایع باید به فکر ذخیره‌سازی گاز برای ماه‌های سرد سال باشند. وی در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه دولت زیرساخت‌های لازم را برای ذخیره‌سازی تدارک دیده است، اگر صنایع به فکر ذخیره‌سازی گاز نباشند، خودشان مقصر اصلی قطع گاز در ماه‌های اوج مصرف خواهند بود و دولت تقصیری در این ارتباط نخواهد داشت.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/158969

کلیدواژه

ذخيره‌سازي گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها