نفت / شناسه خبر: 158955 / تاریخ انتشار : 1402/11/30 20:37
|

روایت رسانه پاکستانی از نپرداختن جریمه ۱۸ میلیارد دلاری کشورش به ایران

ایران امسال می‌تواند از پاکستان برای عدم احداث خط لوله صلح شکایت کند و خسارت بگیرد اما اسلام‌آباد هر بار به دنبال راه تازه‌ای است تا از پرداخت جریمه فرار کند.

نفتی ها /۱۴ سال است خط لوله انتقال گاز ایران از پارس جنوبی تا مرز پاکستان خاک می‌خورد و اسلام‌آباد به بهانه تحریم‌های آمریکا از احداث خط لوله در خاک خود شانه خالی می‌کند.
روزنامه پاکستانی نیشن امروز به نقل از منابع آگاه نوشته، پاکستان برای فرار از پرداخت جریمه ۱۸ میلیارد دلاری به ایران، تصمیم گرفته تنها ۸۰ کیلومتر از ۷۸۱ کیلومتر خط لوله‌ای که باید در خاکش می‌ساخت را احداث کند.
توافقنامه انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به خط لوله صلح در ماه می سال ۲۰۰۹ میان دولت‌های ایران و پاکستان به امضا رسید. بر این اساس قرار بود به مدت ۲۵ سال روزانه ۷۵۰ میلیون فوت مکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی به پاکستان ارسال شود.
از این خط لوله ۱۹۳۱ کیلومتری ۱۱۵۰ کیلومتر خط لوله در ایران و ۷۸۱ کیلومتر خط لوله در پاکستان قرار دارد. هر ۲ کشور ملزم بودند این پروژه را در خاک خود به سرانجام برسانند.
بر اساس توافق جدید ایران و پاکستان در سال ۲۰۱۹ قرار شد، ایران تا سال ۲۰۲۴ برای هرگونه تاخیر در اجرای این خط لوله به هیچ دادگاه بین‌المللی مراجعه نکند اما پس از این تاریخ برای شکایت و دریافت خسارت آزاد است.
آبان ماه ۱۴۰۲ رسانه‌های پاکستانی خبر دادند، اسلام‌آباد به منظور جلوگیری از پرداخت جریمه چانه‌زنی می‌کند و دوباره از ایران مهلت خواسته است.
به گفته این منبع آگاه که یک مقام رسمی در وزارت انرژی پاکستان است، اسلام‌آباد همچنین تصمیم گرفته تا درخواستی برای معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه خط لوله صلح ارسال کند.
این منبع آگاه می‌گوید، قرار است تا در فاز نخست این پروژه احداث ۸۰ کیلومتر از این خط لوله از مرز ایران و پاکستان تا بندر گوادر آغاز شود و هزینه این بخش ۱۸۵ میلیون دلار برآورد شده است./فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/158955

کلیدواژه

پارس جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها