نفت / شناسه خبر: 15735 / تاریخ انتشار : 1398/3/18 15:03
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از تحریم‌های اعمال شده در پتروشیمی و حواشی آن تا ادامه سردرگمی‌ها در بازار نفت

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به اخبار این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول این هفته نفتی ها به تحریم جدید آمریکایی‌ها در صنعت پتروشیمی اختصاص دارد.  
به تازگی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، بزرگترین شرکت هلدینگ پتروشیمی ایران و شبکه گسترده‌ای از شرکت‌های تابعه و عوامل فروش آن را تحت تحریم قرار داده است.

حاشیه دوم این هفته هم به واکنش‌ها در برابر خبر تحریم پتروشیمی که سرو صدای زیادی به پا کرد می‌پردازد.
در حالی که در واکنش به اعلام تحریم‌های جدید علیه صنعت پتروشیمی انتظار بر افت قیمتی گروه پتروشیمی می‌رفت، وضعیت عمومی این گروه در بورس امروز دامنه قیمتی منفی در جریان بوده اما آن دسته از سهم‌هایی که ریسک تحریم برایشان پایین‌تر بوده در دامنه مثبت دنبال می‌شوند.
در این میان واکنش وزارت خارجه به تحریم شرکت‌های پتروشیمی نیز جالب بود
سیدعباس موسوی در این باره گفت: تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود. سیاست فشار حداکثری آمریکا یک سیاست شکست خورده است که بارها توسط روسای جمهور پیشین آن کشور امتحان شده بود. این مسیری اشتباه است و دولت آمریکا می تواند مطمئن باشد که به هیچ یک از اهداف تعیین شده برای این سیاست نخواهد رسید.
این اقدام ایالات متحده مغایر با اصول و قواعد اساسی روابط و حقوق بین الملل و نیز تعهدات بین المللی این رژیم بوده و موجبات مسئولیت بین المللی آنرا فراهم خواهد آورد.
همه کشورها مسئولیت دارند تا در برابر نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین الملل واکنش نشان داده و اجازه ندهند دستاوردهای جامعه بین المللی در زمینه چندجانبه گرایی به واسطه اقدامات زورمدارانه و یکجانبه هیات حاکمه آمریکا بیش از پیش از بین برود.
در این میان عباس شعری‌مقدم؛  مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این باره گفت:
محصولات پتروشیمی ایران به راحتی قابل شناسایی نیست‌،‌اگر آمریکا متوجه شود شرکت‌هایی که محصولات پتروشیمی ایران را خریداری کرده‌اند آنها مورد تحسین قرار می‌گیرند.
آمریکایی‌ها در نظام‌های مختلف اقتصادی و کشورها جاسوس‌هایی دارند، این جاسوس‌ها وظیفه‌شان اطلاع‌رسانی به آمریکایی‌هاست تا مشخص شود چه شرکت‌هایی محصولات پتروشیمی ایران را خریداری می‌کنند که در ایران نیز ظاهرا این قضیه مستثنی نیست.
آمریکایی‌ها از کجا می‌دانستند هلدینگ خلیج فارس بزرگترین هلدینگ صادر کننده پتروشیمی در ایران است که این موضوع نیز احتمالا از این طریق به گوششان رسیده و این شرکت‌ را رصد کرده‌اند.

حاشیه بعدی  این هفته نفتی ها نیز به اظهارات عجیب زنگنه می‌پردازد.
اسحاق جهانگیری معاون اول می‌گوید به مدیرانی نیاز داریم که از آبروی خود مایه گذاشته و برای دور زدن تحریم‌ها دست به کار شوند. وزیر نفت اما به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید از زندان می‌ترسد تا زمزمه‌هایی که از ترس وزیر حکایت دارد، به واقعیت نزدیک‌تر شود.
زنگنه: چه کسی حاضر است کار و خدمت کند و پس از آن به زندان برود؟ هیچ کس نمی‌خواهد به چنین مرحله‌ای برسد، در مورد همکاران من هم نباید به این شکل باشد و باید آن‌ها امنیت کافی داشته باشند. ما اکنون در وزارت نفت فعالیت‌های بسیاری انجام می‎دهیم که نمی‌گویم خلاف قانون است اما از رویه‌های متعارف خارج است که در مورد انجام این کارها اجازه گرفته‌ایم و تصمیمات در یک گروه می‌شود و برای همه تصمیمات مصوبه داریم. باید کار را با دقت و حوصله پیش برد نه با عجله، البته این تامل سبب نمی شود که در انجام کارها تأخیر کنیم.
من ایجاد یک جریان جوانگرایی را در وزارت نفت در نظر داشتم، بنابراین نه تنها این تفکر و کار را رد نمی‌کنم بلکه جزو افتخارات خود می‌دانم، سنی از من گذشته و سابقه طولانی در نفت دارم، حدود ۲۲ سال پیش در حوزه نفت وارد شدم. بالاخره سعی می‌کنم در زیر بال و پر خودم، جوان‌هایی را رشد دهم و بالا بیاورم و این افراد صاحب اعتبار شوند و کار کنند. بالاخره باید افراد جوان سر کار باشند یا سالخورده؟
چین در دوره قبلی تحریم‌ها، واردات نفت خود از ایران را کاهش نداد، اما در این دوره بعد از ماه می هیچ برداشتی نداشته است، به هرحال زمانی که امکان فروش نفت براساس معافیت‌ها وجود داشته باشد، راه‌های دسترسی برای فروش غیرمتعارف بیشتر می‌شود، اما زمانی که همه راه‌های فروش متعارف بسته بشود، فروش‌های غیرمتعارف نیز سخت‌تر می شود.

حاشیه بعدی نیز به خبر  اخراج گروهی ۱۰ نفر در پتروشیمی فارابی می‌پردازد .
پتروشیمی فارابی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی دستکم ۱۰ تن از‌ نیروهای قرارداد مستقیم خود را اخراج کرده است.
فرماندار بندرماهشهر با اعتراض به این رویه که پیشتر مدیرعامل این شرکت گفته بود تعداد اخراجی ها به ۳۵تن خواهد رسید، به خبرگزاری کار گفته است: مدیرعامل این پتروشیمی حق اخراج هیچ کارگری را ندارد و اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی باید به این مسأله بصورت جدی ورود کرده و گزارشی مستند را به فرمانداری ارائه نماید.
بر اساس گزارشات رسیده، در این شرایط سخت اقتصادی حتی از دریافت بیمه بیکاری برخی از کارگران اخراج شده ممانعت شده است.

حاشیه آخر نیز به ادامه سردرگمی بازار نفت می‌پردازد.
با وجود تشدید نگرانی‌ها از ناحیه جنگ‌ تجاری و استفاده ابزاری ترامپ از تعرفه، بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که کارشناسان بازار انتظار دارند بهای نفت در مدت‌زمان باقیمانده از سال نزدیک به محدوده ۷۰ دلار بر بشکه باقی بماند. این نتیجه‌گیری در پی باقی بودن تهدید تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه مطرح شده است.جدای از تنش‌های ژئوپلیتیک، اتفاق دیگر که می‌تواند رشد قیمت‌ها را به همراه داشته باشد، تداوم طرح کاهش تولید از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک است. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در حالی تا پایان این ماه ملزم به پایبندی به کاهش تولید هستند که در نشست رسمی اواخر ژوئن باید در رابطه با تمدید آن در نیمه دوم سال تصمیم بگیرند.


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15735

کلیدواژه

سردرگمی‌ها در بازار نفت

صنعت پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها