نفت / شناسه خبر: 15722 / تاریخ انتشار : 1398/3/13 15:04
|

نفت چرا ارزان شد؟

طی چند هفته گذشته بازار جهانی نفت شاهد کاهش قیمت مشهود و غیر قابل پیش‌بینی‌ای بوده است، این هفته نیز افت ۶.۵ درصدی را تجربه کرد تا روند کاهشی ارزش طلای سیاه ادامه‌دار شود، اما علت چیست؟

نفتی ها /بهای نفت این روزها در سراشیبی غیرمنتظره‌ای قرار گرفته و قیمت‌ها با وجود ریسک‌های سیاسی و اقتصادی هر روز پایین تر می‌روند ، تا آنجا که قیمت نفت برنت هفته را با ۶۸ دلار و ۶۹ سنت آغاز کرده بود، در پایان هفته با ۶.۵ درصد کاهش به ۶۴ دلار و ۴۹ سنت رسید.
اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا بهای نفت خام با وجود اجرایی شدن تحریم نفتی ایران رو به کاهش گذاشته است؟
در واقع کاهش قیمت نفت خام در حالی گزارش می‌شود که این روزها شاهد این هستیم که آمریکا تمام معافیتهای خرید نفت ایرانی را لغو کرد و شرکت‌های خریدار نفت از ایران در معرض تحریم ثانویه ایالات متحده قرار خواهند گرفت و به دنبال این تصمیم انتظار یک بحران اساسی در بازار نفت وجود داشت اتفاقی که نی‌افتاد.
یکی از دلایلی که سبب کاهش قیمت نفت شده است افزایش تولید نفت شیل آمریکایی است که باعث  رفع نگرانی از کمبود نفت در بازار جهانی شده است .
در همین راستا، منابع نفتی آمریکا گفته‌اند که برای اولین بار، تولید نفت این کشور در هفته گذشته به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید که نشان دهنده افزایشی حدود ۲ میلیون بشکه نسبت به سال گذشته است.
به گفته کارشناسان، افزایش تولید نفت آمریکا تا حدودی نگرانی از کمبود نفت در نتیجه تحریم ایران و ونزوئلا توسط آن کشور را برطرف کرده است.
از سویی دیگر رئیس جمهوری آمریکا با نزدیک شدن به زمان انتخابات این کشور، به شدت نسبت به هرگونه افزایشی در بهای مواد نفتی در داخل آمریکا  حساسیت دارد و مایل نیست چنین افزایشی دستاوردهای اقتصادی دولت او را در معرض تهدید قرار دهد.
 در این میان باید گف: قدرت عوامل تضعیف کننده قیمت نفت آنچنان زیاد بود که خبر ناتوانی عربستان برای جایگزینی نفت ایران نیز نتوانست مانع از سقوط تاریخی نفت در هفته گذشته شود.
حال برخی کاشناسان حتی معتقدند در صورت حفظ شرایط موجود در بازار، قیمت نفت ممکن است تا ۵۰ دلار نیز پایین بیاید، البته این به شرط آن است که تغییری در هیچ کدام از طرف ها ایجاد نشود.

OilPrice


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15722

کلیدواژه

کاهش قیمت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها