نفت / شناسه خبر: 148883 / تاریخ انتشار : 1402/11/21 15:00
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از ماجرای انتقال نفت ایران با بیمه شرکت آمریکایی تا حساب های پتروشیمی لو رفته در لندن!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه نخست این هفته "نفتی‌ها" با گزارش عجیب بلومبرگ از انتقال نفت ایران با بیمه شرکت آمریکایی آغاز می‌کنیم. بلومبرگ طی گزارشی تایید نشده از صدور خدمات بیمه برای کشتی حامل نفت ایران توسط شرکتی در نیویورک خبر داد که نشان دهنده شکست آمریکا در همراه کردن حتی شرکت های آمریکایی در تحریم ایران است.
این در حالی است که تحریم‌های آمریکا اجازه نمی‌دهد شرکت‌های غربی دانسته با ایران تجارت کنند. اما این کشتی با بیمه نیویورک سیتی به کار خود ادامه داده است.
بر اساس این گزارش آمریکن‌کلاب یکی از ۱۲ شرکتی است که اکثر کشتی‌های اقیانوس‌پیمای دنیا را در برابر نشتی و تصادف‌ها بیمه می‌کند. مقر این شرکت در آمریکا قرار دارد. گفته می شود آمریکن‌کلاب بیمه ۲۱ کشتی که مشکوک به حمل نفت ایران هستند را تامین کرده است.
به عقیده تحلیلگران، تامین بیمه کشتی های حامل نفت ایران از سوی شرکتی مستقر در قلب آمریکا (چنانچه واقعیت داشته باشد) نشان دهنده ناکامی آمریکا در همراه کردن جامعه جهانی با خود علیه ایران است.
آمریکن‌کلاب اعلام کرده هرگز دانسته هیچ کشتی را در نقض تحریم‌ها بیمه نکرده است و تمام اتهامات علیه دو کشتی از ۲۱ کشتی تحت پوشش خود را بررسی و سه کشتی دیگر را از پوشش خود خارج خواهد کرد.
یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا در کنگره در ماه دسامبر از وزارت خزانه‌داری این کشور در مورد نقش این شرکت در بیمه کشتی‌های مظنون به حمل نفت ایران سوال کرد.
بر اساس گزارش ادعایی بلومبرگ تمام نفتکش‌ها باید موقعیت خود را گزارش دهند. در مورد نفتکش سینسیر ۰۲، موقعیت این کشتی از دهم تا چهاردهم ژوئن، مسیری منتهی به یک پایانه عراقی بوده است. اما در واقعیت سینسیر هرگز نزدیک این پایانه عراقی نشده و طبق اطلاعات ماهواره‌ای همواره در نزدیکی یک پایانه نفتی در ایران گزارش شده است. معمولا از این روش برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود.
مدیرعامل آمریکن کلاب می‌گوید مشخص کردن واقعیت سخت و زمانبر است و برخی از اتهامات هیچ مبنایی ندارند. /تسنیم

حاشیه دوم این هفته هم به ماجرای دستکاری نازل سوخت توسط جایگاه‌داران می‌پردازد که در هفته ای  که گذشت سروصدای زیادی به پا کرد.شاید برایتان پیش آمده باشد که موقع بنزین زدن در برخی از پمپ بنزین‌ها، یکی از کارکنان جایگاه اصرار کرده باشد که خودش برایتان بنزین بزند، یا درخواست کرده باشد که کارت بانکی‌تان را به او بدهید تا پول بنزین را حساب کند و از همه شایع‌تر اینکه بخواهد به اصرار اکتان و محصولات مربوط به بنزین بهتان بفروشد.
این جور وقت‌ها، آنهایی که حرفه‌ای‌تر هستند زیر بار نمی‌روند و آستین بالا زده و خودشان بنزین می‌زنند و حساب می‌کنند و می‌روند. اما آنهایی که تازه ماشین خریده‌اند یا هنوز مهر گواهینامه‌شان خشک نشده و راننده تازه کار محسوب می‌شوند، معمولا در این دام می‌افتند و بعد می‌بینند با اینکه نصف باک بنزین زده‌اند، اما پول یک باک بنزین از حسابشان کم شده یا حتی بیشتر. بعد هم در صحبت با دوست و آشنا متوجه می‌شوند که آن پولی که برای اکتان داده‌اند کاملا غیرضروری بوده است.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم این موارد را قبول دارد و حتی گفته که جایگاه‌داران با دستکاری نازل سوخت و ادعای خرابی باک بنزین شهروندان اقدام به فروش محصولات مربوط به بنزین می‌کنند که این موضوع تخلف است و به جایگاه داران و شرکت پخش فراورده‌های نفتی اخطار داده شده است.
بنابراین اگر با چنین مواردی رو به رو شدید، حواستان باشد که در وهله اول گول نخورید و بعد هم حتما این تخلفات را گزارش کنید و از کنارش به راحتی نگذرید./همشهری

حاشیه بعدی این هفته هم به خبر یک خوش برای کارکنان ارکان ثالث می‌پردازد؛ یک روز پس از اجتماع اعتراضی کارکنان ارکان ثالثی صنعت نفت، علی مددی معاون وزیر نفت به خواسته های کارکنان ارکان ثالث واکنش نشان داد و وعده هایی را مطرح کرد.

مهدی علی مددی طی دو نشست صمیمانه با جمعی از فرزندان معزز شاهد و نیروهای ارکان ثالث (شرکتی) شاغل در صنعت نفت ضمن پاسخ به مطالبات مطرح شده از سوی حاضران در نشست، ابلاغ نظام جبران خدمات نیروهای قراردادی مدت موقت، ابلاغ طرح پس انداز مسکن شاغلین و بازنشستگان، بازنگری در نحوه فرآیند تعدیل مدرک تحصیلی کارکنان، دریافت مجوز سقف حقوق کارکنان تخصصی و عملیاتی صنعت نفت، ابلاغ مجوز بهره‌مندی بازنشستگان از مزایا اسکان و هتلینگ برای بیماران اعزامی، افزایش رقم ودیعه مسکن و وام‌های پرداختی، پذیرفته شدن ۹۶ درصد از مصاحبه‌شدگان فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت، برگزاری آزمون استخدامی پس از وقفه‌ای ۱۰ ساله را از اهم اقدام‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در حوزه ارتقای معیشت و رفع دغدغه کارکنان برشمرد.
وی با قطعی دانستن اختصاص نفت‌کارت و بن‌کارت به نیروهای ارکان ثالث، درباره عیدی پایان سال پرسنل قراردادی صنعت نفت تصریح کرد: وزارت نفت عیدی پایان سال نیروهای قراردادی را عینا براساس تصریح انجام شده در متن تصویب‌نامه هیئت وزیران مشابه کارکنان رسمی محاسبه کرده و در موضوع اجرای ماده (۱۰) نیز براساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد کشور و شورای اداری و استخدامی صنعت نفت عمل شده است.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت افزود: طبق مبالغ مندرج در جدول حقوقی پیوست ماده قانونی یادشده مصوب شده در سال ۱۳۹۳ مابه‌التفاوت مبالغ بر مبنای مدرک تحصیلی کارمند به‌صورت مقطوع محاسبه و پرداخت شده است، از این رو شیوه اجرا، در عمل باعث کاهش ایجاد نابرابری حقوق و همسو با رویکرد عدالت در پرداخت دولت بوده است.
علی‌مددی با گریزی به فرایند تبدیل وضعیت قریب به ۳۷ هزار نفر از ایثارگران بند (د) و بند (و) این اقدام را یکی از دستاوردهای بزرگ وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد.
بر اساس این گزارش، در پایان این نشست‌های صمیمانه، فرزند شهید معزز محمد شیخ شعاعی با اشاره به اقدام‌های این معاونت در دولت سیزدهم به نمایندگی از حضار با اهدای یادبودی از خدمات ارزنده علی‌مددی قدردانی کرد./میز نفت

 

حاشیه آخر این هفته هم ماجرای حساب های پتروشیمی لو رفته در لندن می‎‌پردازد.

نشریه بریتانیایی فایننشال تایمز در یک افشاگری جنجالی گفته به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد چگونه ایران از بانک‌های «لویدز» و «سانتاندر» بریتانیا برای انتقال پول به سراسر جهان استفاده می‌کند و یک طرح گسترده فرار از تحریم‌ها توسط سرویس‌های اطلاعاتی تهران از طریق این بانک‌ها در حال اجراست.
فایننشال تایمز گفته شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران (PCC) و شرکت تابعه بریتانیایی آن یعنی شرکت بازرگانی پتروشیمی انگلستان که از نوامبر ۲۰۱۸ به اتهام تامین مالی سپاه و همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، صاحب این حساب‌های به ظاهر متعلق به شرکت‌های انگلیسی است.
بر اساس توضیح شرکت بازرگانی پتروشیمی در وبسایت رسمی، شرکت بازرگانی پتروشیمی انگلیس «در سال ۱۹۹۲ در لندن تاسیس شده است عمدتا در حوزه تامین منابع مالی و تامین تجهیزات و قطعات و مواد شیمیایی مورد نیاز پروژه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی فعالیت می‌کند.»
شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران براساس آنچه در وبسایت رسمی خود اعلام کرده، علاوه بر انگلستان در آلمان، سنگاپور و شانگهای هم شرکت‌های مشابهی را ثبت کرده و در هند، ترکیه و پکن دفتر رسمی دارد.
ظاهراً هر دو بانک حساب‌هایی را در اختیار شرکت‌های بریتانیایی قرار داده اند که به طور مخفیانه متعلق به شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران بوده اند.
بر اساس گزارش فایننشال تایمز، بخش بریتانیایی شرکت بازرگانی پتروشیمی با وجود اینکه تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار داشته دفتری در نزدیکی پارگ گروسونور گاردنز در بلگراویا لندن در اختیار داشته و با استفاده از شبکه پیچیده‌ای از شرکت‌های صوری در بریتانیا و سایر کشور‌ها مشغول به فعالیت بوده است.
این رسانه گفته شرکت بازرگانی پتروشیمی چندین شرکت بریتانیایی صوری داشته که از آن‌ها برای دریافت پول شرکت‌های ایرانی در چین استفاده می‌کرده و مالکیت آن‌ها را با قرارداد‌های تراستی و نماینده هیات مدیره، پنهان می‌کرده. یکی از شرکت‌های دخیل در این نقل و انتقال پول، «شرکت پیسکو» است.
در سرچ گوگل هیچ اطلاعاتی درباره نوع فعالیت این شرکت وجود ندارد و تنها اطلاعات مربوط به آن، آدرسی در شهر ساری در جوار باشگاه تنیس سوتون در جنوب شرق انگلیس است. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، این شرکت با مالکیت یک شهروند بریتانیایی به نام «عبدالله سیاوش فهیمی»، از یک شرکت چینی به نام «بلک تولیپ» از طریق یک حساب در بانک «سانتاندر» پول دریافت کرده است.
اسناد منتشر شده توسط فایننشال تایمز نشان می‌دهد شرکت «پیسکو بریتانیا» به طور کامل تحت کنترل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران بوده است. به نوشته این روزنامه، عبدالله سیاوش فهیمی نیز همکار این شرکت تحریم‌شده بوده است.
یکی دیگر از شرکت‌های صوری در بریتانیا، شرکت «آریا» بوده که یک حساب در بانک «لویدز» داشته است. این شرکت به طور رسمی متعلق به «محمد علی رجال»، بوده که بر اساس گزارش فایمننشال تایمز، معاون مدیر اجرایی شرکت بازرگانی پتروشیمی انگلستان است.
بنابر این گزارش، مالک این شرکت «محمدعلی رجال» ثبت شده، اما اسناد افشا شده نشان می‌دهد او به طور مرتب با شرکت بازرگانی پتروشیمی در تهران مکاتبه دارد و مقام‌های تهران از او می‌خواستند که «هیچ نشانه‌ای» از بازرگانی پتروشیمی وجود نداشته باشد.
بانک سانتاندر اعلام کرده که قادر به اظهار نظر در مورد روابط مشتری‌های حقیقی نیست، اما بر تمرکز خود بر پایبندی به تحریم‌ها تاکید کرده است. ظاهرا این بانک حساب شرکت پیسکو را در همین رابطه مسدود کرده است.
گروه بانکی لویدز نیز از اظهار نظر در مورد مشتریان حقیقی خودداری کرده، اما مدعی شده که قوانین تحریم را رعایت می‌کند.
پیش از این چند بانک اروپایی، از جمله یونی‌کردیت و استاندارد چارترد، به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران به پرداخت جریمه‌های سنگینی محکوم شده‌اند.
سیاستمداران بریتانیایی از جمله آلیشیا کرنز و لیام برن، نگرانی خود را در مورد شکست بریتانیا در مهار چنین فعالیت‌هایی در خاک خود ابراز کردند و خواستار اقدامات شدیدتر علیه نهاد‌های مرتبط با سپاه پاسداران شدند.
دیوید اشر، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا، از بانک‌های بریتانیا به دلیل ادامه تجارت با نهاد‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد کرده و آن را با سیاست اعلام شده در قبال ایران مغایر دانسته است./رویداد۲۴

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/148883

کلیدواژه

انتقال نفت ایران

حساب های پتروشیمی لو رفته در لندن

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها