نفت / شناسه خبر: 148823 / تاریخ انتشار : 1402/11/15 15:54
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از انتقاد رهبری به وزارت نفت تا بازی خوراکی دولت در صنعت پالایش!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /در هفته ای که گذشت، نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی در حسینیه امام خمینی برپا شد تا مقام معظم رهبری از این نمایشگاه بازدید کرده و از نزدیک با آخرین دستاوردهای ملی آشنا شوند.
صنعت نفت هم به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی اقتصادی کشور هم در این نمایشگاه حضور داشت و مسئولان دولتی و فعالان خصوصی به بیان دغدغه‌های خود پرداختند. پس از بازدید رهبر انقلاب و شنیدن گلایه‌های برخی مدیران حاضر در این نمایشگاه، نکات مهمی توسط ایشان مطرح شد.
رهبری، در یکی از مهم‌ترین محورهای سخنرانی خود به موضوع واردات بنزین اشاره کردند و با انتقاد از شرایط موجود گفتند: «ما الان در مسئله‌ی سوخت، به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. ما کشور تولیدکننده‌ی نفت، بااین‌همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کنیم؟ این معنی دارد؟ معنایش همین است که ما در یک مسئله‌ی کلان دچار مشکلیم.»
این انتقاد جدی در شرایطی مطرح شد که وزارت نفت به‌عنوان متولی تولید و توزیع بنزین، در بدترین روزهای خود قرار دارد و با سیاست‌های اشتباه و کلان خود، کشور را از «صادرکننده» بنزین به «واردکننده» این فرآورده نفتی تبدیل کرده است.
اما دیگر انتقاد مهم رهبری، به موضوع باز کردن فضای کار برای بخش خصوصی برمی‌گشت: «فعالیت در عرصه‌های مختلف بالادستی نظیر نفت و فولاد و گاز تا مشاغلی همچون صنایع‌دستی را نمایانگر زمینه بسیار گسترده مشارکت بخش خصوصی است. به چه دلیل مذاکره برای فعالیت یک شرکت بخش خصوصی در صنایع بالادستی نفت باید ۳ سال طول بکشد؟»
این گلایه هم در حالی مطرح شد که اصولاً بروکراسی وحشتناک در وزارت نفت و شرکت ملی نفت، روند سرمایه‌گذاری در بخش بالادست را در شرایط بحرانی قرار داده است که انتقاد رهبر انقلاب، نشان داد وزارت نفت در مسیر تسهیل سرمایه‌گذاری و میدان دادن به بخش خصوصی واقعی کوتاهی کرده است.
در جایی هم رهبر انقلاب در واکنش به گزارش جواد اوجی، وزیر نفت در مورد مجموعه جایگزینی شرکت توتال برای پروژه‌های نفتی فرمودند: به بخش خصوصی بدهید؛ ستاد اجرایی که بخش خصوصی نیست.

 

 

حاشیه دوم این هفته هم در خصوص بازی خوراکی دولت در صنعت پالایش است، یکبار دیگر معاون اول رئیس جمهور دستور داد تا فرمول جدید برای تعیین قیمت خوراک پالایشگاه های کشور مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرد؛ دستوری که بارها طی دو سال اخیر تجربه شده است.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت سیزدهم عدم وحدت رویه در تصمیمات کلان اقتصادی خود است. تصمیم گیران دولت با تبعیت کامل از نظرات تصمیم سازان، مصوبه‌هایی را بیرون می‌دهند که بعد از چند روز مجبور به اصلاح آن می‌شوند.
در همین سال جاری، دولت تصمیم گرفت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ تسعیر ارز مبنای محاسبه قیمت خوراک، سوخت و محصول پتروشیمی‌ها را تغییر دهد و به‌سرعت مصوبه‌اش را هم صادر کرد. اما به فاصله چند هفته، از تصمیم خود عقب نشست و مصوبه خود را اصلاح کرد.
همین موضوع موجب بروز انتقادانی به دولت شد؛ منتقدان می‌گفتند دولت باید بجای روش آزمون‌وخطا تصمیم کارشناسی بگیرد نه آنکه راه را بر عده‌ای بسته، و نظرات عده‌ای دیگر را اجرایی کند. مسئله‌ای که باعث شده تا مصوبات دولت با باطل شوند و یا مورد اصلاح قرار بگیرد.
هفته گذشته بود که دولت، نرخ خوراک پالایشگاه‌های نفت را تغییر داد و موجب ضرر سنگین شرکت‌های پالایشی شد. پالایشگاه‌ها نسبت به این مصوبه اعتراض کردند و از معاون اول رئیس‌جمهور خواستند این مصوبه را اصلاح کند.
درنهایت، با دستور مخبر دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها» با رویکرد حفظ قابلیت پیش‌بینی پذیری و حمایت از صنایع بورسی موردبازنگری قرار گرفت.
در خبرها آمده است که پیشنهاد اصلاح را  وزارت امور اقتصادی و دارایی داده است و مورد تائید مخبر قرار گرفته است.
حالا باید منتظر ماند و دید که دولت چه اصلاحیه‌ای را لحاظ می‌کند اما متأسفانه، تصمیمات خلق‌الساعه دولت باعث شده تا بخش‌های اقتصادی کشور تاوان این اشتباهات را بدهند./میز نفت

 

حاشیه بعدی هم به ماجرای بنزین سه نرخی می‌پردازد، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه آیین کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال در پالایشگاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: برای پاسداشت طبیعت و حفظ محیط زیست در قالب توافقی با وزارت جهاد کشاورزی، ۵۰۰ هزار اصله نهال در شرکت‌های زیرمجموعه پالاشی و پالایشگاه‌های ده‌گانه غرس خواهیم کرد و طبق برنامه‌ریزی‌ها این عدد در چند سال آینده به ۵ میلیون می‌رسد.
وی افزود: ما استانداردهای سختگیرانه‌ای در زمینه حفظ محیط زیست داریم که مرتب در تأسیسات  پالایشی در حال پایش است. یکی از استانداردها نیز اختصاص ۳۰ تا ۳۵ درصد از فضای عملیاتی پالایشگاه‌ها به درختکاری و فضای سبز است که هم‌اکنون و طبق پایش‌های سازمان حفظت محیط زیست بیش از این استاندارد پیش رفته‌ایم.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: اکنون در زمینه خاموشی مشعل‌ها به جلوگیری کامل از گازسوزی در مشعل‌ها نزدیک شده‌ایم و تنها یک یا دو پالایشگاه باقی مانده است که در حال اجراست.
سالاری تصریح کرد: در زمینه تولید استاندارد ما بیش از استاندارد جهانی و حتی تا سه برابر است. نزدیک ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور مصرف می‌شود که رقم بالایی به نظر می‌آید و نیازمند بهینه‌سازی است.
وی تأکید کرد: لازم است در حوزه کیفی‌سازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام جدی شود. هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به موازات تولید بنزین، احداث پالایشگاه‌های نو و کیفی‌سازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی گام‌های جدی برداریم، از این رو همسو با این هدف طرح‌هایی در زمینه کیفی‌سازی و تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های پالایشی برای تثبیت ظرفیت تولید بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: در عمده کلانشهرها براساس تکالیفی که داریم بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو توزیع می‌شود. در زمینه دیگر فرآورده‌های نفتی هم تا سال ۱۴۰۴ به استاندارد یورو می‌رسیم.
سالاری افزود: در حوزه نفت‌کوره طرح‌های جامعی در همه شرکت‌های پالایشی طراحی شده است که به‌تدریج اجرایی می‌شوند، در این زمینه به همکاری میان‌دستگاهی نیاز داریم زیرا طرح‌های ما بیشتر محیط زیستی هستند، از این رو تسریع در صدور مجوزها الزامی است.
وی با تأکید بر اینکه درباره نرخ سوم بنزین، مصوبه و ابلاغیه‌ای نداشته‌ایم، گفت: واردات بنزین هم تنها در شرایطی که پالایشگاه‌ها تعمیرات اساسی دارند، انجام می‌شود./تسنیم

حاشیه آخر این هفته هم به خبری برای کارکنان وزارت نفت می‌پردازد؛ معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با اشاره به حدود ۱۲۰ هزار نیروی پیمانکاری در صنعت نفت گفت: اختصاص بن‌کارت به این دسته از کارکنان دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.

مهدی علی‌مددی، با تأکید بر اینکه اختصاص بن‌کارت به کارکنان پیمانکاری صنعت نفت موضوعی است که باید در هیئت مدیره چهار شرکت اصلی وزارت نفت بررسی، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی بار مالی و بودجه در پیمان با شرکت‌های طرف قرارداد شود، گفت: این موضوع در مصوبه شورای اداری و استخدامی صنعت نفت لحاظ شده است. به عبارت دیگر، وزارت نفت تنها دستگاه اجرایی است که اختصاص بن‌کارت را برای کارکنان پیمانکاری خود در راستای عدالت پرداخت مزایا دیده است، بالاخره این نیروها در یک منطقه و تأسیسات و صنعت نفت و حتی مشاغل مشابه در کنار نیروی رسمی مشغول خدمت هستند.
وی با یادآوری اینکه بر اساس بخشنامه دولت در خصوص پرداخت بن‌کارت، این موضوع فقط مخصوص کارکنان پیمانی و رسمی و قراردادی بوده است، تأکید کرد: این ماده از بخشنامه دولت در شورای اداری و استخدامی صنعت نفت نفتیزه شده، از این رو برای عزیزان پیمانکاری صنعت نفت نیز بن‌کارت لحاظ شده است. این مهم بعد از ارزیابی بار مالی و تنظیم شرایط و ضوابط لازم در هیئت مدیره شرکت‌های اصلی قابلیت اجرایی می‌یابد.
علی‌مددی در خصوص پرداخت نفت/ گاز کارت به کارکنان پیمانکاری صنعت نفت نیز ادامه داد: این موضوع جزو مزایای جانبی بوده و حتما انجام خواهد شد و در حال پیگیری آن هستیم.
وی با بیان اینکه اخیراً بخشنامه‌ای به مدیران توسعه منابع انسانی چهار شرکت اصلی وزارت نفت در خصوص بررسی هم‌ترازی پرداختی‌های کارکنان رسمی و پیمانکاری با کارکنان قرارداد مدت موقت ابلاغ شد، گفت: نتایج این بررسی‌ها در شورای مدیران توسعه منابع انسانی صنعت نفت مطرح و بعد از آن تصمیم‌گیری خواهد شد. الحمدالله بار مالی و موضوع هم‌ترازی مورد بررسی قرار گرفته و با لحاظ توان پرداخت طبق افزایشات حقوق به‌زودی تصمیم‌های خوبی برای این دسته از کارکنان گرفته می‌شود.
معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی خطاب به کارکنان قرارداد مدت موقت و پیمانکاری صنعت نفت گفت: این عزیزان نگران نباشند، مدیریت‌های توسعه منابع انسانی شرکت‌های اصلی وزارت نفت به‌صورت منظم در حال بررسی طرح طبقه‌بندی پیمانکاران و بررسی هم‌ترازی پرداختی‌های کارکنان رسمی و پیمانکاری با کارکنان قرارداد مدت موقت هستند و نتایج این بررسی‌ها در راستای رویکرد عدالت محوری در پرداخت حقوق طبق نظام قانونی اقدام می‌شود.
علی‌مددی با اشاره به اعلام کد مجوز استخدام پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی وزارت نفت و صدور مجوزهای لازم برای شروع کار این دسته از کارکنان به شرکت‌های تابعه گفت: هم‌اکنون تشریفات بدو استخدام همچون گزینش، معرفی به طب صنعتی، عدم سوء‌پیشینه و تأییده‌های مدارک تحصیلی در حال انجام است.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/148823

کلیدواژه

صنعت پالایش

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
ناشناس / 1402/11/17 - 13:58
واقعاتذکرهوشمندانه رهبری معظم انقلاب به پالایش پخش(ووزارت نفت)در خصوص ضرورت بررسی ریشه های اصلی کسری تولید بنزین تذکرخرمندانه ای بود بهتر نبود آقای سالاری بجای برنامه ریزی غرس 500 هزاراصل نهال درپالایشگاههای کشور بااقدامات لازم مهندسی ومدیریتی از مورخ 21 شهریور تاکنون جوری عمل مینمودند که امروز عملکرد دستگاه وبطور خاص صنعت پالایش کشورراآنهم ازسوی رهبری زیر سوال نمیبردند؟؟!!البته حامیان اصلی امروز ایشان یعنی:آقایان شیوا وضیغمی وحتی آقای اوجی در پاسخ به این سوال وخواسته بحق مهم وبتعویق افتاده اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب بدلیل انتخاب وحمایت ناثواب آقای سالاری متاسفانه تاکنون کم مقصر نبوده اند ؟؟؟!!!
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها