نفت / شناسه خبر: 137919 / تاریخ انتشار : 1402/8/20 18:43
|

سرمایه‌گذاری صنایع در ذخیره‌سازی گاز جلوی قطع گازشان را می‌گیرد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره حمایت‌های دولت از صنایع برای پیش رفتن به سمت ذخیره سازی گاز برای جلوگیری از قطعی سوخت آنها در زمستان‌ها پرداخت.

نفتی ها /حسین محمد صالحی دارانی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی ، درباره ذخیره سازی گاز توسط صنایع در کشور ما گفت: مشکلی که صنایع ما هر ساله در دوران پیک مصرف با آن رو به رو هستند ناترازی گاز و قطع انرژی مصرفی آنها است.

وی در ادامه بیان کرد: ذخیره‌سازی گاز کلیدی‌ترین راهکار برای رفع ناترازی مقطعی در زمان افزایش مصرف گاز توسط بخش‌های خانگی در فصول سرد سال است. این رویکرد در کشورهای اروپایی به طور متوسط معادل ۲۵ درصد کل مصرف است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: کشور ما در فصول گرم سال گاز مازاد دارد که می‌تواند این گاز مازاد را به جای صادرات یا عدم برداشت گاز، به سمت اعطای این گاز به صنایع در قالب‌های مختلف از جمله CNG، LPG، LNG و گاز طبیعی در اختیار صنایع دارای مخازن ذخیره‌سازی قرار دهد.

صالحی دارانی در ادامه بیان کرد: دولت برای تشویق صنایع به ذخیره سازی اعلام کرده که گاز تحویلی به صنایع در جهت ذخیره‌سازی معادل تعرفه گاز طبیعی برای مصارف معمول به آنها تعلق خواهد گرفت. با این اقدام صنایع می‌توانند این گاز ارزانی را که در تابستان‌ها ذخیره کرده‌اند در زمستان‌ها مورد استفاده قرار دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه البته ذخیره سازی گاز CNG سخت است افزود: باید به سمت ذخیره سازی سایر انواع گاز برویم و گاز مایع را هم بتوانند ذخیره کنند. باید وزارت نفت و وزارت صنایع کمک کنند و این گاز را ذخیره سازی کنند.

صالحی دارانی افزود: طرح تشویقی دولت به صنایع برای ذخیره سازی گاز به این صورت است که وزارت نفت باید گاز را در فصول گرم سال به جای سوزاندن به قیمت پایین در اختیار صنایع قرار دهد. از سوی دیگر در شهرهای بزرگ به دلیل کمبود گاز در صنایع استفاده از مازوت در صنایع بالا رفته که به دلیل اعتراضات رخ داده مصرف مازوت به شدت کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر صنایع به سمت ایجاد این مخازن بروند و گاز مازاد در تابستان‌ها را ذخیره کنند هم جلوی هدر رفت گاز در تابستان‌ها گرفته می‌شود و هم اینکه گاز صنایع در زمستان‌ها قطع نمی‌شود که منجر به تعطیلی و ضرر به صنایع شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: طرح‌های تشویقی دولت خیلی خوب است اما این یک امر یک‌طرفه است و به صرف اینکه وزارت صمت با فشار روی صنایع بخواهد آنها را مجبور به ذخیره سازی کند این امر امکان پذیر نیست. اما اگر سایر ارگان‌ها هم از این طرح حمایت کنند قطعاً مورد استقبال صنایع و کارخانجات بزرگ قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137919

کلیدواژه

ذخیره‌سازی گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها