نفت / شناسه خبر: 137623 / تاریخ انتشار : 1402/7/18 11:27
|

نقش نوار غزه در صادرات گاز شرق مدیترانه/ چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای دستیابی به منابع گاز طبیعی است به همین دلیل صاحب‌نظران معتقدند که در ماه‌های آینده ممکن است شاهد تحولات...

نفتی ها /یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای دستیابی به منابع گاز طبیعی است به همین دلیل صاحب‌نظران معتقدند که در ماه‌های آینده ممکن است شاهد تحولات بزرگی در خاورمیانه باشیم.

محمود خاقانی، درباره هدف اصلی حملات اسرائیل به غزه در دستیابی به منابع انرژی غزه اظهار داشت: نکته‌ای که در دریای مدیترانه مطرح است در واقع ذخایر بزرگ انرژی و تلاش برای دستیابی به آنها است، اسرائیل در پایان ۱۹۹۰ میلادی با هماهنگی اروپا، امریکا و روسیه توانست در بخش شرقی آب‌های عمیق دریای مدیترانه جذب سرمایه و گاز طبیعی و منابع غنی کشف کند به طوری که از سال ۲۰۰۰ تحول بزرگی را در اقتصاد منطقه موجب شد.

وی با بیان اینکه نوار غزه به دلیل میادین کشف شده نقش مهمی دارد، افزود: وقتی در مدیترانه گاز کشف شد سوریه و بخشی از عراق برای مسیر این گاز به ترکیه تا اروپا مهم بودند به همین دلیل بخشی از ارتش سوریه در اثر نفوذ غرب و اسرائیل و ترکیه جدا شد و جنگ داخلی به راه افتاد. طبیعی بود برخی کشورها به کمک سوریه بروند و جلوی سقوط دولت سوریه را بگیرند به همین ترتیب نقش نوار غزه در تولید و صادرات گاز شرق مدیترانه اهمیت دارد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اکنون اسرائیل بخشی از گاز استحصالی از نوار غزه را تبدیل به گاز مایع (ال‌ان‌جی) می‌کند و البته این نکته نیز  قابل ذکر است که اسرائیل در سال ۱۹۹۵ که پیمان اسلو منعقد شد، به تشکیلات خودگردان فلسطین صلاحیت اتخاذ تصمیم در آب‌های سرزمینی فلسطین را داد، در سال ۱۹۹۹ تشکیلات خودگردن فلسطین قرارداد ۲۵ ساله‌ای را برای کشف گاز با گروه گازی بریتانیا یعنی شرکت برتیش‌گاز امضا کرد و در همان سال میدان بزرگ گازی غزه‌مارین در داخل آب‌های سرزمینی فلسطین کشف شد، بنابراین طبیعی بود که اسرائیل نسبت به دستیابی فلسطین به منابع جدید ثروت احساس خوبی نداشته باشد. در نتیجه بین سرزمین‌های فلسطینی و نوار غزه فاصله ایجاد کرد و نوار غزه را با حدود ۴۰۰ کیلومتر وسعت و ۲ میلیون جمعیت به صورت یک زندان بزرگ درآورد که نتوانند به این ثروت دست یابند مگر اینکه با اسرائیل کنار بیایند.

وی به منابع انرژی سوریه و تلاش رژیم صهیونیستی برای دستیابی به آن نیز اشاره و تصریح کرد: در سرزمین شام نیز در سال‌های گذشته ۱۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی کشف شده بنابراین جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای دستیابی به منابع گاز طبیعی است به همین دلیل صاحب‌نظران معتقدند که در ماه‌های آینده ممکن است شاهد تحولات بزرگی در خاورمیانه باشیم.

خاقانی با بیان اینکه جنگ برای تسلط بر منابع گاز منطقه است که به عنوان انرژی عبوری از فسیلی و جایگزین کردن با انرژی‌های تجدیدپذیر است، خاطرنشان کرد: ما اکنون وارد دوران جدید نبرد بین قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها برای تسلط بر منابع معدنی و از جمله نفت و گاز و فلزات و طلا هستیم که علاوه بر نیاز به منابع انرژی برای تولید باتری در انرژی‌های جایگزین نیز به منابع معدنی نیاز است  کمااینکه علاوه بر خاورمیانه جنگ‌های شمال آفریقا نیز بر همین پایه اتفاق می‌افتد، اکنون شاید نوار غزه هم به دلیل دارا بودن ذخایر انرژی؛ نبرد رژیم اشغالگر و گسیل ناوهای دریایی و هواپیمابر امریکا را منجر شده است. /ایلنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137623

کلیدواژه

خاورمیانه

صادرات گاز شرق مدیترانه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها