نفت / شناسه خبر: 137596 / تاریخ انتشار : 1402/7/15 13:53
|

آمادگی بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی ایران برای ورود به زمستان

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس گفت: با انجام تعمیرات اساسی برای تولید حداکثری گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در زمستان آمادگی کامل داریم.

نفتی ها /به نقل از وزارت نفت، سلمان خزایی با بیان اینکه شرکت نفت و گاز پارس بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی در کشور است، اظهار کرد: این شرکت روزانه معادل ۴ تا ۴.۵ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند.

وی ادامه داد: پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان، ۷۰ درصد گاز کشور را تأمین می‌کند و برای تداوم تولید پایدار در زمستان، تعمیرات اساسی سکوها و تأسیسات آن در دستور کار قرار دارد.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با تأکید بر اینکه تعمیرات اساسی که امسال در سکوهای گازی پارس جنوبی انجام شد متفاوت‌ترین تعمیرات اساسی در طول عمر پارس جنوبی است، گفت: در حالی که ۲۳ سال از عمر پارس جنوبی می‌گذرد، برای نخستین بار عملیات ایزولاسیون خطوط دریایی از سکوهای گازی پارس جنوبی انجام شد.

خزایی با اشاره به اینکه ایزولاسیون یا تفکیک به‌منظور قطع گاز در بخشی از خط لوله و حین تعمیرات انجام می‌شود، تصریح کرد: با بازرسی فنی انجام‌شده، مشخص شد خط جوش اتصال دو سکوی فاز یک و فاز ۱۵ به خط لوله دریایی دچار ترک شده است که موضوعی خطرناک در بازرسی فنی تجیهزات ثابت به‌شمار می‌رود، زیرا می‌تواند پیشروی کند و منجر به نشتی گاز ترش شود. معاون عملیات شرکت نفت و گاز پارس افزود: برای تعمیر این ترک، باید وارد خط لوله ۳۲ اینچ ارتباطی بین سکو و خط دریایی می‌شدیم و آخرین شیری که در مسیر قرار داشت به وزن ۱۷.۵ تن بود که از ۲۳ سال گذشته تاکنون باز نشده بود و به‌دلیل زنگ‌زدگی و خوردگی بخشی از پیچ و مهره‌ها، باز کردن شیر با جک‌های ۱۰۰ تنی انجام شد.

خزایی با اشاره به اینکه شیر دیگری در آن محدوده وجود نداشت که بتوان به‌وسیله آن گاز را خارج کرد، ادامه داد: با تزریق نیتروژن، مسدودکننده اسفنجی (فوم پیگگلایکول (ضد یخ)، کف آتش‌نشانی و در نهایت یک مسدودکننده مکانیکی (استاپر) و پر کردن لوله‌ای عمودی از کف دریا تا سکو به طول ۱۰۰ متر با مسدودکننده اسفنجی، جریان گاز از خط لوله گرم قطع شد و توانستیم تعمیرات را انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه این کار برای نخستین بار انجام شد، ادامه داد: همچنین برای جوشکاری باید جوش پیشین هیدروژن‌زدایی می‌شد، زیرا هیدروژنی که در جوش نفوذ کرده مزاحم جوشکاری دوباره است که این کار با استفاده از المنت‌های مخصوصی انجام شد.

معاون عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: پس از جوشکاری شیر ۱۷.۵ تنی که جدا شده بود، به‌صورت عمودی در موقعیت خود قرار گرفت.

خزایی تأکید کرد: مجموع این کار در سکوی فاز یک در تابستان و ظرف ۲۰ روز انجام شد. اکنون نیز برای فاز ۱۵ مشابه این کار در حال اجراست و امیدواریم به‌زودی پایان یابد.

وی با اشاره به دیگر اقدام‌های لازم برای انجام تعمیرات اساسی در سکوهای پارس جنوبی برای ورود به زمستان افزود: در هر چهار سکوی فاز ۱۴ مشغول تعمیرات اساسی هستیم تا با آمادگی کامل برای تولید حداکثری گاز از میدان مشترک پارس جنوبی وارد فصل سرد شویم.

معاون عملیات شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: با توجه به سکوهایی که در مدار بهره‌برداری قرار دارند، تعمیرات اساسی که صورت گرفت و تعویض خط فاز ۱۶ و در مدار آمدن فاز ۱۱ در آمادگی کامل برای تولید حداکثری گاز به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده هیدروکربور کشور هستیم.

خزایی تصریح کرد: امسال تاکنون ۷۵ هزار نفر ساعت تعمیرات اساسی در پارس جنوبی انجام شده است. در سکوی فاز ۸ نیز دو شیر ۱۸ تنی تعویض شد، همچنین روی دو سکوی فاز ۱۲ تعمیراتی روی جرثقیل آن در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه تا پیش از پایان مهرماه تعمیرات اساسی در سکوها و تأسیسات پارس جنوبی تمام خواهد شد، گفت: در تعمیرات اساسی عمدتاً از نیروهای داخل شرکت یا پیمانکاران خود استفاده کردیم و در مواردی که به ساخت قطعه نیاز داشتیم شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک ما آمدند.

معاون عملیات شرکت نفت و گاز پارس افزود: خوشبختانه خط لوله تعویض نشده، اما در مسیر دریا قطعات و شیرآلاتی را تعویض کردیم، همچنین اکنون فیلتر آب دریا را تعمیر کردیم، اما قصد داریم در آینده نزدیک با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان با الیاف شیشه و رزین این فیلترها را جایگزین کنیم که خوردگی به حداقل برسد.

خزایی با اشاره به اینکه تولیدی شدن سکوی آسیب‌دیده فاز ۱۳ جزو تعهدهای شرکت نفت و گاز پارس برای زمستان امسال نیست، ادامه داد: همه تلاش خود را می‌کنیم تا در زمستان دو تا سه حلقه چاه این سکو را عملیاتی کنیم.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137596

کلیدواژه

شرکت نفت و گاز پارس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها