نفت / شناسه خبر: 127470 / تاریخ انتشار : 1402/7/3 07:14
|

بررسی مدیریت ۸ ماهه حیدرنیا؛ مدیریت پتروشیمی شیراز برای سهامداران چقدر مفید یا زیان‌آور بوده است؟

ارزش دارایی یک سهامدار پتروشیمی شیراز در مدت این مدیریت حداقل ۲۲.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

نفتی ها /بعد از آن که مدیران سابق پتروشیمی شیراز حاشیه‌های بسیاری برای این شرکت آفریدند و نگرانی‌های زیادی برای سهامداران این پتروشیمی در سال گذشته شکل گرفت، احمدرضا حیدرنیا روز اول بهمن ماه ۱۴۰۱ به عنوان مدیرعامل این پتروشیمی انتخاب شد تا شاید این شرکت بتواند از حاشیه‌ها بگذرد و یکبار دیگر شاهد شکوفایی این شرکت باشیم.
حالا بعد از گذشت ۸ ماه از مدیریت وی بر پتروشیمی شیراز، می‌توان با بررسی وضعیتی که برای سهامداران این پتروشیمی در بورس شکل گرفته، قضاوت کرد که آیا مدیریت وی رضایت بخش بوده و توانسته رضایت سهامداران این شرکت را برآورده کند و سود مناسبی نصیب این افراد کند یا اینکه مدیریت تازه نیز توانایی چندانی ندارد و همچنان سهامداری پتروشیمی شیراز زیان‌آفرین است.
روز اول بهمن ماه ۱۴۰۱ زمانی که حیدرنیا به طور رسمی به عنوان مدیرعامل این شرکت معرفی و مشغول به کارشد، قیمت سهام این شرکت در بورس مبلغ ۸۰۷۳ تومان بود. چند روز پس از آن، در مجمع این شرکت افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی به تصویب رسید که طبق آن به ازای هرسهم،۲سهم جایزه به سهامداران داده شد. در سال جدید نیز سود نقدی ۲۹۴ تومانی به ازای هر سهم به سهامداران تعلق گرفت.
قیمت هر سهم پتروشیمی شیراز در آخرین معامله روز سه شنبه ۲۸ شهریورماه مبلغ ۲۵۲۵ تومان بود. با توجه به این اعداد و ارقام، سهامدارانی که در روز اول مدیریت حیدرنیا به ازای هر سهم ۸۰۷۳ تومان سرمایه داشتند، اینک ۸۴۵۷ تومان سرمایه دارند. در واقع سرمایه‌گذاری در این شرکت در مدت ۸ ماهه این مدیر ۴.۷  درصد سود برای سهامداران داشته است!
آیا این سود در وضعیت اقتصادی فعلی کشور معقول است یا اینکه سهامداران در واقع زیان دیده‌اند؟ بگذارید این سود را با سود سرمایه گذاری‌های مشابه مقایسه کنیم:
اولین بررسی، مقایسه این مقدار سود با سود سپرده‌گذاری دربانک ( به عنوان ساده‌ترین و کم سودترین روش برای دریافت سود) است. اگر میانگین سود پرداختی بانک‌ها سالیانه ۱۸ درصد باشد، در ۸ ماه مورد بررسی یک سپرده‌گذار در بانک ۱۲ درصد سود دریافت کرده است؛ یعنی دو و نیم برابر سود سرمایه‌گذاری در پتروشیمی شیراز در دوره مدیریت حیدرنیا!
با این حال بازارهای دیگری هم در این مدت سرمایه‌های مردم را جذب کرده است. شاید بهترباشد که سرمایه‌گذاری در پتروشیمی را با خرید دلار یا طلا مقایسه کنیم.
قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در اول بهمن ۱۴۰۱ مبلغ دو میلیون و ۳۴ هزار تومان بوده است که در ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ به قیمت ۲ میلیون و ۳۴۳ هزار تومان رسیده است. یعنی در طول زمانی که سهامداران پتروشیمی شیراز در دوره مدیریت حیدرنیا ۴.۷ درصد سود کرده‌اند، خرید طلا ۱۵.۲ درصد سود داشته است، نزدیک به ۴ برابر!
قیمت دلار نیز در اول بهمن ۱۴۰۱ در بازار آزاد ۴۲ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است که در ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ تقریبا ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان شده است. به این ترتیب خرید دلار می‌توانست در مدت ۸ ماه ۱۸ درصد داشته باشد! این در حالی است که می‌دانیم سعی شده در ماه‌های اخیر قیمت دلار ثابت نگاه داشته شود اما همچنان سود خرید دلار بسیار بیشتر از خرید سهام پتروشیمی شیراز است.
با این وصف شاید برخی این موضوع را مطرح کنند که این سود اندک (یا به عبارت درست‌تر زیان) خریداران سهام پتروشیمی شیراز در دوره مدیریت حیدرنیا ربطی به این شرکت و مدیریتش نداشته و مربوط به کلیت بازار سرمایه است. اما این ادعای درستی نیست. شاخص کل بورس در روز اول بهمن ۱۴۰۱ یک میلیون و ۶۵۷ هزار واحد بوده است که در روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار واحد رسیده است. به این ترتیب باید گفت که سهامداران بورس در این هشت ماه به طور میانگین ۲۸.۵ درصد سود در این بازار داشته‌اند؛ اما سهامداران پتروشیمی شیراز نزدیک به ۲۴ درصد کمتر از میانگین سود برده‌اند؛ و درواقع این درصد را زیان کرده‌اند!
آخرین مقایسه، مقایسه میزان سود سهام پتروشیمی شیراز با نرخ تورم است. نرخ تورم در واقع نشان می‌دهد که ارزش پول ملی در طول یک بازه زمانی یک ساله چقدر کاهش پیدا کرده است. اگر میانگین تورم سالیانه در این مدت را ۴۰ درصد بگیریم ( که قطعا بالاتر است) ارزش پول یک سهامدار پتروشیمی شیراز در طول ۸ ماه مدیریت حیدرنیا بر این شرکت ۲۷ درصد کاهش داشته است، در حالی که او فقط ۴.۷ سود دریافت کرده است. به این ترتیب باید گفت که ارزش دارایی یک سهامدار پتروشیمی شیراز در مدت این مدیریت حداقل ۲۲.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
زمانی که پس از حواشی حاد شکل گرفته در دوره مدیریت سابق این پتروشیمی، قیمت سهام آن به شدت پایین آمد؛ این تصور می‌رفت که با انتصاب مدیری جدید و گذر از بحران‌ها قیمت سهام این پتروشیمی افت قیمت را جبران کند. منطقا هم باید این اتفاق می‌افتاد اما گویی مدیریت حیدرنیا در هشت ماه گذشته آن چنان امیدوارکننده نبوده که سهام پتروشیمی شیراز دوباره سوددهی منطقی داشته باشد و متاسفانه روند زیان سهام داران همچون دوره پیش از اوهمچنان ادامه دارد!

 

 

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127470

کلیدواژه

پتروشیمی شیراز

اخبار مرتبط

نظرات شما

3 نظر
کارمند پتروشیمی / 1402/10/4 - 20:47
پتروشیمی شیراز فقط آقای مهندس امرایی رو میخواد. متاسفانه مدیریت جدید با نادیده گرفتن افراد باتجربه و نخبه های شرکت و دادن سکان به دست یه تعداد افراد بی تجربه که توان مدیریت یک مجموعه ده نفره را هم ندارند پتروشیمی شیراز را به مرز توقف فروش رسانده. اگر کارخانه اورهال و آماده تحویل ایشان نشده بود الان تولید رو هم به صفر رسانده بودند
rateup 2
 ratedown 0
کارمند پتروشیمی / 1402/10/4 - 20:41
در طول یکسال مدیریت تعداد بازدیدهای ایشان از شیراز به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. فروش و صادرات به شدت افت کرده و انبارهای شرکت پر از محصول دپو شده است
rateup 0
 ratedown 0
سیّدمحمّدزعفرانچی / 1402/7/9 - 15:33
مطالعه شد.
rateup 1
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها