نفت / شناسه خبر: 189613 / تاریخ انتشار : 1403/2/18 15:38
|

زخم‌کاری بنزین بی‌کیفیت بر پیکره‌ی نحیف بنزین!

تا وقتی سخن از ناترازی بنزین به میان می‌آید ذهن‌ها معطوف به کنترل مصرف بنزین می‌شود و گفته می‌شود در صورت صرفه جویی مصرف کم خواهدشد، غافل از این که

نفتی ها /تا وقتی سخن از ناترازی بنزین به میان می‌آید ذهن‌ها معطوف به کنترل مصرف بنزین می‌شود و گفته می‌شود در صورت صرفه جویی مصرف کم خواهدشد، غافل از این که هیچ‌گاه صرفه‌جویی به خودی خود رخ نخواهد داد و تا زمانی بنزین بی کیفیت به خودروهای جدید تولید شده در کشور برسد مصرف بهینه معنایی ندارد.
در واقع برای کاهش مصرف لازم است که سرمایه گذاری صورت بگیرد به علاوه غیراقتصادی بودن سرمایه گذاری در این باعث می شود، کار جلو نرود. برای خودروساز صرفه اقتصادی ندارد که خودرویی تولید کند که بر مبنای سوخت یورو ۵ است. وقتی نه سرمایه گذار هست و نه  بنزین یورو ۵ داریم  در نتیجه طرح ها در حد حرف باقی می ماند.

افزون بر این امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو بر این عقیده است که تا زمانی که عدم توازن در قیمت حامل‌های انرژی برقرار باشد، کاری نمی توان پیش برد و  این مساله از اقتصاد انرژی نشات می گیرد که درست کار نمی کند. نمونه مشخص آن می توان به طرح سی ان جی اشاره کرد.دلیل اینکه خودروهای گاز سوز تولید کمی دارند، این است که مردم استقبال نمی کنند. دلیل اینکه مردم استقبال نمی کنند هم مشخص است؛ چون قیمت خودروهای گازسوز گران تر است و قیمت گاز هم تفاوت چندانی با بنزین ندارد. طبیعتا با این شرایط می توان انتظار داشت که  این وضعیت برای خودروهای برقی هم تکرار شود.یکسال است که می گویند خودروی برقی وارد می کنیم، اما هنوز خبری نیست.

خودروهای تولید داخل استاندارد نیستند

موضوع بعدی اما استاندارد نبودن خودروها و از آن مهمتر بنزین مصرفی کشوراست، خودرویی که برمبنای بنزین یورو۵ تولید می شود،وقتی بنزین بی کیفیت مصرف  می کند، طبیعی است که زود مستهلک می شود.یا تایر خودروها که اغلب فاقد کیفیت لازم هستند، مصرف سوخت را دستکم ۱۰ درصد بالا می برند. بنابراین این معضل بزرگی است که باعث شده هرچقدر بنزین بیشتر مصرف کنید، گویی از رانت کشوری بیشتر می خواهید استفاده کنید و مقصر هم نه مصرف کننده است و نه تولیدکننده بلکه زنجیره ای از عوامل باعث بروز چنین مساله ای شده است.

صرفه متانولی شدن بنزین

موضوع بعدی اما متانولی شدن بنزین است، نکته این است که اگر بتوانیم با استفاده از ادتیو و سایر کمک‌کننده‌ها متانول را به بنزین اضافه کنیم هم بابت صادرات این محصول نگرانی نداریم و هم اینکه مقرون به صرفه است، اکنون قیمت بنزین حداقل ۸۰۰ دلار در تن است در حالی که متانولی که صادر می‌کنیم به طور متوسط حدود ۵۰ میلیون دلار است، بنابراین هم می‌تواند باعث کاهش قیمت بنزین تولیدی برای کشور شود و هم اینکه از صادرات متانول به صورت خام جلوگیری می‌کند.

در دنیا با متانول چه می‌کنند؟

سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی  در این خصوص می‌گوید:در دنیا برای اضافه کردن متانول به بنزین از یک روان‌کننده ویک نوع ادتیو استفاده می‌کنند که اولا اکتان بنزین را در حد ۹۵ درجه نگاه می‌دارد و نگرانی در مورد خورندگی (کروژن) موتور را برطرف می‌کند، همچنین گازهای خروجی از اگزوز فاقد آلایندگی می‌شود، بنابراین می‌تواند برای کشور مفید باشد، ضمن اینکه از این طریق می‌توانیم ۱۵ تا ۲۰ درصد کمبود بنزین را تامین کنیم.

به گفته حسینی: متانول را می‌توان هم ساده به عنوان اکتان‌افزا استفاده کرد و هم اینکه می‌تواند به زنجیره تولید رفته و تبدیل به اتانول، پروپیلن و الفین شود، اکنون پروژه‌هایی در ایران برای تبدیل متانول به اتانول شروع شده حتما ما می‌توانیم بر پایه متانول تولیدی؛ صنعت پتروشیمی را در پایین دست‌توسعه داده و زنجیره سوم پتروشیمی را در کشور تکمیل کنیم.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/189613

کلیدواژه

ناترازی بنزین

رفع ناترازی بنزین

شروع ناترازی بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها