نفت / شناسه خبر: 127358 / تاریخ انتشار : 1402/6/18 18:32
|

رکوردشکنی تولید گاز از پارس جنوبی در زمستان امسال

بیشترین رکورد تولید روزانه گاز از میدان گازی پارس جنوبی که در زمستان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز ثبت شد، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمستان امسال شکسته خواهد شد.

نفتی ها /میدان گازی پارس جنوبی (با نام گنبد شمالی در سمت قطر)، یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان است که برروی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس واقع شده و ۸درصد از ذخایر گاز جهان در این میدان گازی قرار دارد.
توسعه میدان مشترک‌گازی در سمت ایران در سال ۱۳۷۶ شمسی با امضای قرارداد فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی با شرکت‌های توتال، گازپروم و پتروناس مالزی به‌طور رسمی وارد مرحله اجرایی شد؛ اما قطر شریک ایران در این میدان مشترک، کارش را از سال ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ شمسی) آغاز کرده بود. انتظار برای نخستین برداشت ایران از این میدان پنج‌ سال به درازا کشید و ایران بهمن‌ماه ۱۳۸۱ به‌صورت رسمی برداشت ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز از این میدان را جشن گرفت.
میزان تولید روزانه گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۱۳۸۴ به ۱۴۱ میلیون مترمکعب رسید؛ این رقم در سال ۹۲ روزانه ۲۸۲ میلیون مترمکعب بود و با تکمیل فازهای باقی مانده (به‌جز فاز ۱۱) میزان برداشت گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی، در زمستان ۱۴۰۰ برای اولین بار به رکورد تولید روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب رسید.
در زمستان ۱۴۰۱ نیز، پیک تولید روزانه گاز از این میدان مشترک ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز بود اما طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این رکورد در زمستان امسال شکسته شود.
با تولیدی شدن فاز ۱۱ پارس جنوبی، در هفته‌های اخیر برداشت گاز از این فاز مرزی به میزان روزانه ۷.۵ میلیون مترمکعب آغاز شده و قرار است این رقم در روزهای آینده به ۱۰ تا ۱۱ میلیون مترمکعب در روز برسد.
سلمان خزایی، معاون عملیات و تولید شرکت نفت و گاز پارس در این خصوص گفت: هم‌اکنون روزانه ۶۴۵ میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی تولید می‌شود که این کاهش تولید نسبت به رکورد تولید در زمستان به دلیل توقف سکوها برای تعمیرات‌ اساسی است.
وی با اشاره به پیک تولید روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعبی گاز از پارس جنوبی در زمستان ۱۴۰۱ ادامه داد: امسال رکورد تولید در پارس جنوبی را با عملیاتی شدن کامل فاز ۱۱، خط لوله فاز ۱۶ و وارد مدار شدن فاز ۱۳ به ۷۳۰ تا ۷۴۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهیم داد./تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127358

کلیدواژه

پارس جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها