نفت / شناسه خبر: 127279 / تاریخ انتشار : 1402/6/8 11:16
|

مدارک طرح کیفی‌سازی نفت کوره و تولید کک سوزنی رونمایی شد

طراحی بنیادی کیفی‌سازی نفت کوره و تولید کک سوزنی با استفاده از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند رونمایی شد.

نفتی ها /مدارک طراحی بنیادی طرح کیفی‌سازی نفت کوره و تولید کک سوزن طی مراسمی، همزمان با هفته دولت در محل پژوهشگاه صنعت نفت با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و مجید رجبی، مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و جمعی از مدیران صنعت پالایش و پژوهشگاه صنعت نفت رونمایی شد.

طرح تولید کک سوزنی در پالایشگاه امام‌خمینی (ره) شازند با هدف اصلی ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه، تولید محصول راهبردی کک سوزنی و بهبود شرایط زیست‌محیطی موجود، با استفاده از دانش فنی بومی پژوهشگاه صنعت نفت تعریف شده است.

طرح تولید کک اسفنجی از سوی پالایشگاه بندرعباس در مرحله ساخت بوده و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نیز با تحویل مدارک طراحی پایه وارد فاز EPC می‌شود.

مجید رجبی ، مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در این مراسم، اظهار داشت: وزارت نفت با وجود خصوصی شدن پالایشگاه‌های کشور، همچنان حامی و پیگیر اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های کشور است.

وی افزود: سال 1401 با دو شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید کاتالیست واحدهای RFCC و RCD  وارد همکاری شدیم که هم‌اکنون هر دو این کاتالیست‌ها در واحدهای پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند استفاده شده‌اند و کیفیتی مشابه نمونه‌های خارجی دارند.

وی یادآور شد: طراحی پایه طرح کک سوزنی با کمترین امکانات و با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت پایان یافته است و امیدواریم خروجی آن آورده بزرگی برای صنعت نفت به‌همراه داشته باشد.

همچنین، در ادامه این مراسم، عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: تولید روزانه نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور معادل تولید روزانه 400 چاه نفت است که عددی بسیار قابل‌توجه است.

وی افزود: اگر میزان تولید نفت خام 10 چاه نفتی را حدود 20 میلیون دلار در نظر بگیریم، این عدد برای 400 چاه نفتی رقم بسیار هنگفتی است که در صورت صرف آن در بخش‌های تحقیقی و توسعه‌ای به‌صورت پایدار، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، منجر به توسعه بخش‌های بالادستی صنعت نفت می‌شود.

وی با اشاره به همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای توسعه دانش فنی و کمک به زنجیره نفت کوره بیان کرد: یکی از گلوگاه‌های ما در توسعه صنعت نفت، توسعه دانش فنی به شرط تامین منابع مالی است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد: سیستم فناوری در کشور با توسعه ویژه در دانشگاه‌ها در بخش صنعتی، بسیاری از نیازها تبدیل به تقاضا شدت است و هر کجا، یکپارچگی بین تولیدکننده، مصرف کننده نهایی و حامی حاکمیتی داشته‌ایم، موفق بوده‌ایم.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127279

کلیدواژه

کیفی‌سازی نفت کوره

مدارک طرح کیفی‌سازی نفت کوره

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها