نفت / شناسه خبر: 127266 / تاریخ انتشار : 1402/6/6 15:04
|

برنامه اوجی به شکست انجامیده است؟ پالایشگاه‌سازی تا کجا پیش رفت؟

هر چندبه نظر می‌رسد که دولت سیزدهم از همان ابتدا عزم جدی برای توسعه پالایشگاه‌سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور داشت اما باید منتظر ماند و دید تا چه میزان به طرح‌های

نفتی ها /بنا بر گفته بسیاری کارشناسان با گذشت دو سال از آغاز دولت جدید، به نظر می‌رسد هیچ اقدام موثر و اساسی برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور رخ نداده است. همه پروژه های پالایشی که طی دو سال اخیر به بهره برداری رسیده اند، متعلق به دولت قبل است که افتتاح آن به این دولت رسیده است، و این در حالی است که روزی که جواد اوجی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس رفت، یک وعده مهم داد؛ او گفت ظرفیت پالایش نفت کشور طی چهار سال آینده ۱.۵ برابر می شود؛ یعنی بیش از سه میلیون بشکه در روز.
وزارت نفت سال گذشته، چندین تفاهم نامه را برای ساخت چند پالایشگاه امضا کرد؛ به مانند دولت نهم که ساخت ۸ پالایشگاه را تبدیل به قرارداد کرد اما فقط یک پالایشگاه وارد فاز اجرایی شد و در دولت دوازدهم به بهره برداری رسید.از میان طرح های پالایشی وزارت نفت، طرح پالایشگاه شهید سلیمانی اصلی ترین طرحی بود که انتظار می رفت زودتر از بقیه وارد فاز اجرایی شود اما با گذشت یک سال از امضای قرارداد آن در مقابل رئیس جمهور، هنوز هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است بطوری که برخی منابع آگاه می گویند حتی شرکتی برای آن به ثبت نرسیده است و روند اجرای این پروژه به حدی کند پیش می رود که انتظار می رود، این طرح هم به سرنوشت طرح های بلندپروازانه محمود احمدی نژاد دچار شود که از قضا، مدیرانش عینا همان تصمیم را در این دولت پیاده کردند. برای اجرای این پروژه ها، به بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که با توجه به محدودیت های مالی کشور، تامین و تزریق این میزان به پروژه ها بسیار دور از دسترس است.

با این اوصاف هر چند به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم از همان ابتدا  عزم جدی برای توسعه پالایشگاه‌سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور داشت اما  باید منتظر ماند و دید تا چه میزان به طرح‌های اعلامی جامه عمل پوشانده خواهد شد.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127266

کلیدواژه

پالایشگاه‌سازی

توسعه پالایشگاه‌سازی

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
مهدی آبسواران / 1402/6/10 - 14:09
یادمون باشه وضعیت اقتصادی که دولت قبل زحمت کشیدند به تعبیر خودشون بعد از ما هیچ دولتی بیشتر از چهل روز دوام نمی‌آورد
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها