نفت / شناسه خبر: 127264 / تاریخ انتشار : 1402/6/6 14:33
|

۴۸۰ هزار کیلومتر خط انتقال گاز در ایران

معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران به بیان توضیحاتی درباره وضعیت گازرسانی در کشور پرداخت و از وضعیت عقب ماندگی در حوزه ال ان جی انتقاد کرد.

نفتی ها /محسن مظلوم فارسی‌باف معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در برنامه تهران بیست در خصوص وضعیت گاز رسانی در کشور گفت: ما در تمام کشور خط لوله گاز داریم و فقط می‌توان گفت در کویر لوت لوله گاز نداریم. ۴۰ هزار کیلومتر خط اصلی و ۴۸۰ هزار کیلومتر خط انتقال گاز یعنی بزرگترین شبکه انتقال گاز در دنیا را داریم.

وی در ادامه بیان کرد: این خطوط گاز را از ۸ پالایشگاه به مصرف کننده منتقل می‌شود. خط انتقال گاز ما از چین هم بزرگ‌تر است. ۹۰ مورد تأسیسات انتقال فشار گاز در کشور داریم تا با افت فشار مواجه نشویم.فارسی باف افزود: ۳۰ میلیون مشترک داریم نزدیک به ۱۰۰ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای به گاز متصل هستند. تا پایان دولت فعلی تمام شهرها و روستاهایی که صعب العبور نیستند و قابلیت گاز رسانی داشته باشند حتماً به شبکه گاز کشور متصل می‌شوند.

وی افزود: در زمستان‌ها مصرف خانگی افزایش می‌یابد و در تابستان شرایط برعکس می‌شود. تمام سر شبکه‌های گاز که باعث می شده باعث افت فشار شود را شناسایی و تقویت کرده ایم تا اتفاق زمستان سال قبل دوباره رخ ندهد.

وی ادامه داد: ۸۰۰ میلیون متر مکعب در دی ماه مصرف گاز و ۵۷۰ میلیون متر مکعب در مرداد ماه مصرف داریم که تفاوت فاحشی بین فصل گرم و سرد سال وجود دارد. در زمستان بیش از ۵۰ درصد مصرف به بخش خانگی اختصاص می‌یابد و در تابستان‌ها همین میزان گاز توسط بخش‌های صنعتی استفاده می‌شود و سهم بخش خصوصی ۱۰ درصد می‌شود.

فارسی باف گفت: عوامل مختلفی مثل فناورانه، فرهنگی و.... در افزایش مصرف گاز تأثیر گذار است. از نظر تاکتیکی همچنان از مردم تقاضا داریم الگوی مصرف بهینه را رعایت کنند ولی زمستان امسال چالش اساسی در زمینه تأمین گاز مردم نخواهیم داشت.

معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز گفت: ما وزن زیادی را به حوزه مصرف گاز در کشور گذاشته ایم در حالی که منابع انرژی زیادی داریم مثل ذغال سنگ و آفتاب و سایر انرژی‌های تجدید پذیر که می‌توان از آنها استفاده و در سیاست گذاری تغییراتی در آن ایجاد کرد. وی در ادامه بیان کرد: ما در منطقه‌ای قرر گرفته ایم که مرز خشکی زیادی داریم و مشتری گاز ما هستند و پتانسیل گسترش صادرات گاز را داریم. علاوه بر این ما پتانسیل صادرات گاز از طریق اقیانوس پیما را داریم و باید این ظرفیت را فعال کنیم و به این صورت گاز را صادر کنیم. یک عقب ماندگی تاریخی در بحث ال ان جی داریم.

معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز گفت: فناوری استفاده از گاز ال ان جی در کشور توسعه یافته است و می‌توان این موضوع را گسترش داد و هم اکنون با ۱۰۰ شرکت دانش بنیان قراداد مستقیم داریم. تلاش کرده ایم که از حیث تجهیزات راهبردی خودمان را از کشورهای خارجی بی نیاز کنیم و در حال حاضر نیاز ما به خارج در زمینه ۱۰ درصد تجهیزات غیر راهبردی است. ۳۵ قلم از تجهیزات را هم در داخل تولید کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تجهیزات تولیدی ما کُد باکس است که فقط ۵ کشور پیشرفته دنیا به آن دست پیدا کرده اند و در حوزه ال ان جی هم پیچیده‌ترین تجهیز کُلد باکس است که صفر تا صد آن را در یک شرکت دانش بنیان تولید کردیم. وی ادامه داد: توربو کمپرسور نیز یک کالای راهبردی است که توسط یک شرکت دانش بنیان دیگر، داخلی سازی شده و اگر این قطعه را نمی‌داشتیم ۴۰ درصد توان تولید و انتقال گاز ما کاهش می‌یافت./مهر

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127264

کلیدواژه

شرکت ملی گاز ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها