نفت / شناسه خبر: 127196 / تاریخ انتشار : 1402/5/30 14:31
|

اصرار آمریکا به دزدی با تخلیه نفت توقیف شده ایران

یک رسانه آمریکایی با بررسی رصد تردد کشتی‌ها خبر داد که تخلیه نفت توقیف شده ایران در ساحل تگزاس و انتقال آن به یک نفتکش دیگر آغاز شده است.

نفتی ها /طبق خبری که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» منتشر کرده، تخلیه یک محموله نفت خام توقیف شده ایران توسط آمریکا در ساحل تگزاس آغاز شده است.یک منبع رسانه‌ای در آمریکا با انتشار یک گزارش، به اصرار این کشور برای دزدی اموال ایران با آغاز تخلیه نفت توقیف شده ایران در ساحل تگزاس اذعان کرد.
بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، عملیات تخلیه محموله نفتکش «سوئز راجان» که حامل نفت ایران بوده و ماه‌هاست که در ساحل تگزاس بلاتکلیف مانده بود، آغاز شده است.
بنا بر روایت این رسانه آمریکایی، تحلیل رصد تردد کشتی‌ها نشان می‌دهد که نشان می‌دهد که عملیات انتقال محموله نفتکش سوئز راجان به یک نفتکش دیگر به نام «مستر یوفریتس» (the Mr. Euphrates) در حال انجام است.
به گزارش آسوشیتدپرس، انتقال محموله نفت توقیف شده ایران به یک نفتکش دیگر در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرق هیوستون ایالت تگزاس انجام شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهند نفتکش «مستر یوفریتس» (the Mr. Euphrates) تحت پرچم لیبریا است.
پیش از این در خبرها آمده بود که به رغم صدور مجوز دولت آمریکا برای تخلیه نفت توقیف شده ایران در تگزاس، تمایلی به تخلیه این محموله توقیف‌شده وجود ندارد چرا که نماینده‌های تجاری نگرانند چنانچه کشتی‌ای اقدام به انتقال نفت توقیف‌شده ایران بکند توسط مشتری‌ها کنار گذاشته خواهد شد.
سوئز راجان یک نفت‌کش تحت پرچم جزایر مارشال است که از تاریخ ۳۰ ماه مه (۹ خرداد) در ساحل «گالوستون» واقع در ۸۰ کیلومتری شهر هیوستون، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت تگزاس لنگر انداخته، اما کارگزاران شرکت‌های کشتی‌رانی از قبول آن امتناع می‌کنند. این نفتکش به دلیل اندازه و وزنش نمی‌تواند وارد اسکله شود و لازم است نفت خام آن توسط کارگزاران شرکت‌های باربری به کشتی‌های کوچک‌تر منتقل شوند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به سراغ نمایندگی ایران در سازمان ملل رفته و از این نمایندگی خواستار واکنش به خبر آغاز تخلیه نفت شده اما واکنشی دریافت نکرده است.
به گزارش این رسانه آمریکایی، تاخیر چند ماهه در آغاز تخلیه نفت توقیف شده ایران به «موضوعی سیاسی» برای دولت جو بایدن در آمریکا تبدیل شده بود.
چندی قبل بود که گروهی از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با انتشار نامه به کاخ سفید، خواستار توضیح دولت درباره سرنوشت نفت توقیف شده ایران شدند.
سناتورهای آمریکایی که به همانند دیگر مقام‌های این کشور به دزدی و سرقت از اموال ایران عادت کرده‌اند، در نامه خود خواستار توقیف نفت ایران و استفاده از آن به نفع قربانیان ادعایی از «تروریسم ایران» شدند؛ شامل پرداخت غرامت به خانواده های متاثر از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، تسخیر لانه جاسوسی و دیگر موارد.
فشارهای قانونگذاران کنگره بعد از آن آغاز شد که ابتدا گزارش‌های یک شرکت خصوصی ضد ایرانی در آمریکا به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) زیر ذره‌بین دولت آمریکا قرار گرفت. این گروه با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های مربوط به رصد تردد کشتی‌ها سوئز راجان را به حمل نفت تحریم‌شده ایران متهم کرده بود. 
طبق گزارش قبلی روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، دولت آمریکا بعد از گزارش‌های UANI اقدام به اعلام جرم علیه مالک یونانی نفت‌کش مذکور کرد.
این روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال نخستین رسانه‌ای بود که گزارش داده بود دادستان‌های فدرال آمریکا قادر به فروش ۸۰۰ هزار بشکه نفت ایران در نفتکش سوئز راجان نیستند.
وال‌‌استریت‌ژورنال در آن گزارش به نقل از مقام‌های مطلع نوشته بود نفت مذکور در یک نفت‌کش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده اما شرکت‌های آمریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند.
مقام‌های جمهوری اسلامی ایران طی هفته‌های گذشته به آمریکایی‌ها درباره تبعات اصرار آنها بر دزدی از اموال مردم ایران و  تخلیه این نفتکش هشدار داده‌اند. /فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127196

کلیدواژه

توقیف شده ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها