نفت / شناسه خبر: 127158 / تاریخ انتشار : 1402/5/28 13:36
|

جلوگیری از ناترازی گاز با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با راه اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی دیگر مشکل ناترازی در بخش گاز نخواهیم داشت.

نفتی ها /میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که مالکیت مشترک ایران و قطر دارد. این میدان در خلیج فارس قرار دارد. ایران از دهه ۱۹۸۰ گاز خود را از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌کند که تولید آن در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. با این حال، به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری و فناوری، کشور در افزایش تولید از میدان با چالش‌هایی مواجه بوده است. در مقابل، قطر سرمایه‌گذاری هنگفتی را برای توسعه سهم خود از میدان انجام داده و تولید از میدان گازی گنبد شمالی در سال‌های اخیر به رکوردهایی رسیده است. با این وجود فازهای غیرمرزی و نزدیک به ساحل در پارس جنوبی، با افت فشار جدی روبه‌رو شده‌اند و همین موضوع، اهمیت رونمایی و به راه افتادن مرزی‌ترین و پیچیده‌ترین لایه گازی را بیش از پیش نمایان کرده است.

تکمیل تولید گاز از فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی از دستاوردهای کلیدی در این زمینه است. سکوی مورد استفاده برای تولید گاز از این میدان از فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی در قسمت شرقی میدان مشترک گازی با قطر که دچار افت فشار شده بود، جدا شده است و با طی کردن بیش از ۵۵۰ کیلومتر بر روی فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی نصب شده است. رفع دغدغه تأمین گاز زمستان با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی محمد طلا مظلومی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ، به بیان توضیحاتی درباره تأثیر بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی پرداخت گفت: کشور ما دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است با این وجود و علیرغم اینکه ذخایر گاز طبیعی بسیار زیاد است اما با ناترازی موقتی بین تولید و مصرف گاز دست و پنجه نرم می‌کنیم که نتیجه آن کمبود داخلی و واردات اجباری گاز یا تعطیلی صنایع و استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها است، افزایش تولید و ذخیره سازی گاز از جمله اقداماتی بوده که در این راستا انجام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در راستای افزایش تولید، دولت برای رفع ناترازی در تولید و مصرف گاز، روی افزایش تولید گاز از میدان مشترک گازی با قطر کار کرده و توانست این فاز را به بهره برداری برساند. بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به رفع ناترازی گاز کمک می‌کند و باعث می‌شود که با کمبود گاز در زمستان‌ها رو به رو نشویم.

طلا مظلومی، درباره تأثیرات بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور ما ناترازی انرژی هم در زمینه نفت و گاز و هم در زمینه بنزین و برق است. دولت برای برون رفت از این مشکل برنامه‌ها و چاره اندیشی های انقلابی و جهادی داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: در چند سال گذشته ناترازی انرژی در کشور ما بیش از پیش احساس شده است به نحوی که در زمستان‌ها با افت فشار گاز و در تابستان‌ها با کمبود برق مواجه می‌شویم و این مسئله علاوه بر مردم بر واحدهای صنعتی هم فشار وارد می‌کند و در مواقعی منجر به قطع انرژی مورد نیاز مردم و این واحدهای صنعتی می‌شود.عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از این اقدامات برای ایجاد تعادل در عرضه و مصرف و تأمین نیاز کشور به انرژی و جبران ناترازی به بهره برداری رساندن فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

وی افزود: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌تواند برای تأمین منابع انرژی مورد نیاز مفید و مؤثر باشد و دغدغه اصلی و چالش اصلی ما را برای تأمین انرژی برطرف کند./مهر

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127158

کلیدواژه

کمیسیون انرژی مجلس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها