نفت / شناسه خبر: 127117 / تاریخ انتشار : 1402/5/21 11:11
|

استقرار نخستین کشتی حمل گاز مایع در آبادان

نخستین محموله گاز مایع گرم (ال‌پی‌جی) همسو با شکست تحریم‌های ظالمانه و گسترش صادرات کشور، در اسکله شماره ۷ پالایشگاه آبادان بارگیری شد.

نفتی ها /به نقل از شرکت پالایش نفت آبادان، کشتی حمل گاز مایع جمعه، ۲۰ مردادماه در اسکله شماره ۷ مقابل پالایشگاه آبادان پهلو گرفت و برای نخستین بار در تاریخ ۱۱۰ ساله پالایشگاه نفت آبادان، گاز ال‌پی‌جی را برای انتقال از آبراه بین‌المللی اروند دریافت خواهد کرد.

حکیم قیم، مدیرعامل پالایشگاه آبادان در حاشیه بارگیری این محموله گفت: دسترسی پالایشگاه آبادان به آب‌های آزاد همیشه یک مزیت است، اما جنگ تحمیلی زیرساخت‌های صادراتی اسکله‌های این پالایشگاه در آبادان را به‌طور کامل تخریب کرده بود که سال ۱۴۰۱ موضوع استفاده مجدد از این ظرفیت به‌طور جدی دنبال شد.

وی از افزایش ظرفیت خوراک و محصولات پالایشگاه و بندر صادراتی ماهشهر و افزایش درآمد ارزی با فروش گاز مایع و دیگر محصولات همچون V.B و نفتا، کمک به استمرار تولید پایدار و افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان در کنار ذخیره‌سازی و انتقال فرآورده‌ها به بندر صادراتی ماهشهر به‌عنوان عوامل مؤثر در اجرایی شدن این تصمیم یاد کرد.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته‌شده، راه‌اندازی اسکله‌های شماره ۹، ۸، ۷D ،۷C، ۷B ،۷A مصوب شد، به اقدام‌های انجام‌شده در این حوزه اشاره کرد و افزود: برای فعال‌سازی این اسکله‌ها حدود ۱۲ هزار مترمکعب از اروندرود لایروبی، چند کیلومتر خطوط لوله ۶ و ۸ و ۱۰ اینچی از مخازن ذخیره تا اسکله‌ها احداث و تجهیزات بازوی بارگیری محصولات مختلف در اسکله نصب شد.

قیم آماده‌سازی خطوط انتقال و بازوی بارگیری محصولات نفتا و نفت خام، نفت گاز و نفت سفید، تعمیر و بازسازی خطوط ۶ و ۱۰ اینچی انتقال فرآورده‌ها از پالایشگاه تا اسکله، آماده‌سازی و پیش‌راه‌اندازی خطوط، تعمیر و بازسازی خطوط آب آشامیدنی کشتی و بخار آب و هوای کارخانه‌ای، مقاوم‌سازی و بازسازی نقاط تخریب‌شده سطح اسکله و رنگ‌آمیزی محوطه سایت اسکله‌ها، نصب فندرهای ضربه‌گیر، تعمیر و تجهیز ساختمان اداری و عملیات دریایی و اسکله و نصب دستگاه رادیو و برقراری خطوط ارتباطی بی‌سیم و تلفنی را دیگر اقدام‌های انجام‌شده برشمرد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌ها و مساعدت اداره‌ها و ارگان‌های برون‌سازمانی، مجوزهای لازم برای راه‌اندازی اسکله‌های پالایشگاه اخذ شد و نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام عملیات پهلوگیری و بارگیری کشتی نیز آموزش دیدند و مستقر شدند و برای افزایش ایمنی بیشتر خطوط آتش‌نشانی و تجهیزات اطفای حریق نیز بازسازی و نوسازی شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان در ادامه به تولید بیش از ۲۵ درصد از محصولات پالایشی کشور در این پالایشگاه و برنامه‌ریزی برای فروش محصولات تولیدشده مازاد در بازارهای بین‌المللی در کنار تأمین نیازهای کشور اشاره و اظهار کرد: با توجه به این اقدام‌ها، پالایشگاه آبادان به روزهای اوج خود نزدیک می‌شود و امید است مردم مقاوم آبادان و خرمشهر شاهد برکات این تحول بزرگ در منطقه باشند.

قیم در پایان از پشتیبانی و حمایت بی‌دریغ وزیر نفت و معاون وی در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، همچنین همکاری صمیمانه مدیر اداره بندر آبادان و سازمان محیط زیست استان خوزستان و شهرستان آبادان که در انجام این رخداد تاریخی نقش قابل توجهی داشتند، قدردانی کرد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127117

کلیدواژه

نخستین محموله گاز مایع گرم

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها