نفت / شناسه خبر: 127111 / تاریخ انتشار : 1402/5/18 15:00
|

پاکستان جریمه عدم تعهدش را گردن آمریکا انداخت!/آمریکا جریمه بده هست؟

روز گذشته پاکستان با اعلام وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد قصد دارد تعهدات قراردادی خود در خصوص تکمیل پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گازی با ایران را به دلیل عوامل خارجی که خارج از کنترل اسلام آباد...

نفتی ها /فائزه پناهی_ چند ماه پیش رئیس کمیسیون حسابرسی مجلس ملی پاکستان با ابراز نگرانی از جریمه احتمالی ۱۸ میلیادر دلاری قرارداد گازی اجرا نشده کشورش با ایران، آمریکا را مقصر اصلی دانست و گفت: اگر آمریکا به جلوگیری از اجرای توافق خط لوله گاز بین ایران و پاکستان ادامه دهد، باید جریمه مربوط به آن را هم بپردازد!

حالا روز گذشته پاکستان با اعلام وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد قصد دارد تعهدات قراردادی خود در خصوص تکمیل پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گازی با ایران را به دلیل عوامل خارجی که خارج از کنترل اسلام آباد قرار دارند، تعلیق کند!
پایگاه خبری داون پاکستان نیز در این خصوص نوشت: دولت پاکستان با این اطلاعیه، ناتوانی خود را برای پیگیری این پروژه ابراز کرده است مگر این که تحریم‌های آمریکا علیه ایران رفع شود یا واشنگتن به اسلام‌آباد چراغ سبز نشان دهد تا این پروژه‌ که تقریبا به مدت یک دهه متوقف مانده است را ادامه دهد.
این در حالی است که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، هفته گذشته در سفر سه روزه به اسلام آباد، بر ضرورت تکمیل این پروژه تاکید کرد و گفت: این پروژه به نفع هر دو کشور خواهد بود. در حالی که دو کشور توافق کرده اند تجارت دو جانبه را در پنج سال آینده، به پنج میلیارد دلار برسانند امیر عبداللهیان، گفت: دو طرف باید مذاکراتی برای یافتن راه‌کاری برای بعضی از مشکلات بانکی و مالی بین دو کشور در چارچوب مقررات و قوانین بین المللی پیدا کنند.
در قرار داد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب الاجل این قرارداد تعیین شده بود. ایران مدتها قبل از این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور احداث کرد. طرف پاکستانی اما با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از ضرب الاجل این قرارداد، به بهانه تحریم های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است؛ طبق مفاد این قرارداد اگر ایران خط لوله خود را تا مرز پاکستان احداث کند و آن کشور آماده دریافت گاز نباشد باید معادل ۸۵ درصد مبلغ قرارداد جریمه به ایران پرداخت کند اما تاکنون وزارت نفت برنامه‌ای برای احیای این قرارداد ارائه نکرده است ، باید دید حالاکه طرف مقابل رسما دبه کرده است مسئولین مربوطه چه تمهیداتی را برای ادامه این تعهد یا دریافت جریمه در نظر خواهند گرفت...

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127111

کلیدواژه

خط لوله گازی دنیا

خط لوله گازی ایران پاکستان

فائزه پناهی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها