نفت / شناسه خبر: 127109 / تاریخ انتشار : 1402/5/17 00:08
|

پیشنهاد روس‌ها برای تبدیل ایران به هاب انرژی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: روس‌ها به ما پیشنهاد تبدیل به هاب گازی و هاب انرژی را داده‌اند و تیم تخصصی ما هم‌اکنون در روسیه مستقر است و توافقاتی در این حوزه صورت گرفته و امیدواریم کار به خوبی پیش

نفتی ها /مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق در حال نهایی‌سازی است و قصد داریم سازوکار تسویه را تغییر دهیم تا پول‌های ما بلوکه نشود. ترکیه هم مایل به تمدید قرارداد خرید گاز از ایران است.

وی افزود: با تسویه بدهی ترکمنستان در سه قسط، حجم سوآپ گاز از این کشور را از روزانه ۴.۵ به ۸ میلیون متر مکعب رساندیم. با ترکمن‌ها واردات گاز را از دو سناریوی کوتاه‌مدت و بلندمدت مذاکره کرده‌ایم.

چگنی عنوان کرد: تست واردات ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان نیز با موفقیت انجام شده تا این گاز وارد کشور شود و در گام‌ بعدی و همزمان با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه میادین گازی ترکمنستان قصد داریم میزان واردات را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز توضیح داد: مذاکرات برای صادرات گاز به عمان، احیای قرارداد پاکستان و تجارت گاز با روسیه ادامه دارد و کشورهای اروپایی نیز مذاکراتی برای واردات گاز از ایران از مسیر ترکیه با ما انجام داده‌اند ولی به ثمر ننشست.

وی اظهار داشت: روس‌ها به ما پیشنهاد تبدیل به هاب گازی و هاب انرژی را داده‌اند و تیم تخصصی ما هم‌اکنون در روسیه مستقر است و توافقاتی در این حوزه صورت گرفته و امیدواریم کار جلو برود.

چگنی افزود: تاکنون ۱۲۵۳ شهر و ۳۹۶۹۹ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و در ۲ سال گذشته به ۵۲۹۷ روستا و ۴۱ شهر گازرسانی شد. در حال حاضر ۹۸.۶ درصد جمعیت شهری و ۸۶.۳ درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف نیروگاه‌ها ۷۵ میلیارد متر مکعب، صنعت ۷۱ میلیارد متر مکعب، خانگی ۶۲ میلیارد متر مکعب، عمومی ۹ میلیارد متر مکعب، حمل‌ونقل ۹ میلیارد متر مکعب و کشاورزی ۴.۸ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی توضیح داد: در ۲ سال گذشته به ۷ شهر و ۴۵ روستا در استان سیستان و بلوچستان و ۳ شهر و ۲۴ روستا در استان هرمزگان گازرسانی شده است.

چگنی گفت: با روند فعلی، مصرف داخلی گاز به ۱۴۲۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و همزمان پروژه‌های بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی و هوشمندسازی در دستور کار قرار گرفته است./فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127109

کلیدواژه

شرکت ملی گاز ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها