نفت / شناسه خبر: 127073 / تاریخ انتشار : 1402/5/14 19:59
|

آغاز عملیات تزریق مواد ردیاب گازی در مخزن نفتی برای نخستین بار در کشور

تزریق مواد ردیاب گازی برای نخستین بار در کشور در مخزن فهلیان میدان دارخوین شرکت نفت و گاز اروندان اجرایی شد.

نفتی ها /مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، روز شنبه در نشست شروع عملیات اجرایی طرح تزریق مواد شیمیایی ردیاب گازی در میدان نفتی دارخوین، با تاکید بر لزوم تدوین نقشه راه از سوی ارائه دهندگان طرح های نوآورانه، گفت: شرکت نفت و گاز اروندان همواره در پروژه های فناورانه پیشتاز بوده است، و در این زمینه نیز طبق برنامه ریزی های انجام شده با توجه به نیازی که در کشور وجود دارد در فاز بعدی، بومی سازی این تکنولوژی در دستور کار شرکت نفت و گاز اروندان قرار خواهد گرفت، تا شاهد پیشرفت های روز افزون در زمینه عملیات های نوآورانه و تراز اول در سطح کشور و منطقه باشیم.

عبداله عذاری اهوازی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده و با توجه به نیاز کشور در فاز بعدی بومی سازی این تکنولوژی در دستور کار شرکت نفت و گاز اروندان خواهد بود و امیدوارم به زودی این امر محقق شود.

سید مهدیا مطهری مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز بیان کرد: پروژه تزریق مواد ردیاب گازی در شرکت نفت و گاز اروندان اولین پروژه از پروژه های میدان محور است که به تست میدانی رسیده و انجام آن برای اولین بار در کشور، و منحصر به فرد بوده است.

فریبرز رشیدی استاد دانشگاه امیرکبیر نیز با بیان توضیحاتی در خصوص وضعیت کنونی پروژه و اهمیت فناوری تزریق مواد ردیاب گازی گفت: یکی از مهمترین مسایل در صنعت نفت، مدیریت کارآمد مخزن است و در پروژه های EOR از مواد ردیاب به عنوان شاخص در تعیین نحوه و میزان تزریق سیال و تحقق ازدیاد برداشت استفاده می شود.

رییس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان نیز گفت: با انجام این طرح برای اولین بار در کشور شاهد تزریق مواد ردیاب به مخزن نفتی خواهیم بود، که با توجه به اهمیت نتایج اینگونه آزمون در پروژه های ازدیاد برداشت از مخازن نفتی، اینکار در کشور منحصر به فرد و بی نظیر خواهد بود.

عیسی نویری افزود: این طرح با پایان فاز اول و دوم خود که بخش مطالعاتی آن بوده، اکنون به مرحله پایلوت و آزمون میدانی رسیده، و در ادامه خروجی های این آزمون علاوه بر استفاده در مدیریت امور فنی، در تکمیل مدل های مربوط به میدان دارخوین و حتی پیش بینی چاه های جدید و چاه های تزریقی و میزان بهینه تزریق گاز، می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.

شایان ذکر است، آزمون مواد ردیاب تنها روش میدانی کسب اطلاعات از مخازن نفت و گاز بوده و نسبت به اطلاعات اکتسابی ارزان تر است. در این عملیات نیازی به بستن چاه ها و توقف عملیات تولیدی نیست، این آزمون با کاهش شدید عدم قطعیت و مشخص کردن دینامیک جریانی نفت در اعماق زمین نقش بسیار مهمی در مدیریت پروژه های ازدیاد برداشت از مخازن نفتی دارد.

شرکت نفت و گاز اروندان، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که در زمینه بهره‌برداری و استخراج نفت در مناطق جنوب و غرب ایران فعالیت می‌کند.

شمار زیادی از میادین نفتی ایران نظیر میدان نفتی دارخوین، آزادگان، یادآوران، جفیر، بند کرخه، سوسنگرد، اروند، مشتاق، خرمشهر، امید، سهراب، مهر، یاران و میدان نفتی سپهر در حوزه شرکت نفت و گاز اروندان هستند.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127073

کلیدواژه

عملیات تزریق مواد ردیاب گازی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها