نفت / شناسه خبر: 127067 / تاریخ انتشار : 1402/5/14 12:12
|

طرف مذاکره کننده ایران در «میدان گازی آرش» کویت است نه عربستان

سفیر پیشین ایران در کویت گفت: در موضع‌گیری سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام شد که ایران با طرف کویتی مذاکره دارد و نه با طرفی دیگر، بدان معنا که اختلاف مطرح میان ایران و کویت و عربستان نیست.

نفتی ها /رضا میرابیان سفیر پیشین ایران در کویت  در خصوص اختلاف مرزی پیش آمده در میدان مشترک آرش میدان ایران و کویت، گفت: در موضع‌گیری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران با طرف کویتی مذاکره دارد و نه با طرفی دیگر. این بدان معنا است که اختلاف مطرح میان ایران و کویت است نه میان ایران و کویت و عربستان.

وی افزود: در واقع کویت به دنبال آن است تا با کشاندن پای عربستان به مذاکرات موقعیت ثقل خود را به دو بر یک افزایش دهد که ایران این موضوع را نپذیرفته است. حالا اگر بخشی از این میدان گازی میان کویت و عربستان قرار دارد آن به ما ارتباطی ندارد و در این خصوص ما اختلافی با سعودی‌ها نداریم.

سفیر پیشین ایران در کویت در خصوص اینکه طرف مقابل خواستار حل اختلاف در دادگاه لاهه است، تاکید کرد: ما چنین اعتقادی نداریم و تا زمانی که هر دو کشور هم نظر برای حضور در دادگاه لاهه نباشند همچنین موضوعی اتفاق نمی‌افتد. ضمن آنکه در آخرین دور مذاکرات میان ما و کویت صورت جلسه‌ای تنظیم شد که مذاکرات میان ایران و کویت ادامه پیدا کند. اما پس از آن کویتی‌ها در شرایطی که روابط ما و عربستان قطع بود با سعودی‌ها توافق کردند که بر اساس آن توافق آنها و سعودی‌ها یک طرف محسوب شوند و در مذاکرات با ایران آنها یکی باشند که ما آن‌را قبول نداریم.

میرابیان ادامه داد: ماه عسل روابط ما با عربستان تمام نشده است بلکه برخی مسائل است که قدری به اختلاف‌ها دامن می‌زند، هرچند سعودی‌ها در تلاش هستند تا این مسئله در روابط بهبود یافته آنها با ایران تأثیری نگذارد.

وی تاکید کرد: نکته دیگر آن است که خود دولت کویت از عقلانیت مناسبی برخوردار است و بیشتر مسئله در میان مخالفان دولت کویت و در پارلمان این کشور شکل می‌گیرد و در آنجا توسط جریان‌های خاص عربی سلفی به این مسئله دامن می‌زنند./مهر

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127067

کلیدواژه

رضا میرابیان

میدان گازی آرش

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها