نفت / شناسه خبر: 127029 / تاریخ انتشار : 1402/5/8 11:49
|

هاب گازی ترکیه به کجا رسید؟

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که ایده ایجاد یک هاب گازی در ترکیه، همچنان روی میز است و اگر این هاب تشکیل شود، یک تاسیسات فیزیکی برای ذخیره سازی حجم زیادی از گاز روسیه نخواهد بود بلکه یک پلتفرم...

نفتی ها /رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که ایده ایجاد یک هاب گازی در ترکیه، همچنان روی میز است و اگر این هاب تشکیل شود، یک تاسیسات فیزیکی برای ذخیره سازی حجم زیادی از گاز روسیه نخواهد بود بلکه یک پلتفرم معاملات الکترونیک خواهد بود.

پس از این که روابط انرژی روسیه با غرب در پی حمله نظامی به اوکراین، به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر تنزل یافت، کرملین اکتبر سال میلادی گذشته، طرحی را برای ایجاد یک هاب بزرگ تجارت گاز در ترکیه رونمایی کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در آن زمان، درباره ایجاد لینک‌های بیشتر در دریای سیاه از مسیر ترکیه و تبدیل این مسیر به تاسیسات اصلی صادرات گاز روسیه به غرب، صحبت کرده بود.

این ایده در ماه‌های پس از آن مورد بحث قرار گرفت و ترکیه آرزوی تبدیل شدن به مرکز تجارت گاز منطقه‌ای با شاخص قیمت خود را در سر پروراند. با این حال، به نظر می‌رسد اجرای این طرح که طبق برآورد اولیه پوتین، فقط چند ماه طول می‌کشید، اخیرا متوقف شده است.

پوتین اواخر روز شنبه در یک نشست خبری در سن پترزبورگ روسیه گفت: این طرح هنوز در دستور کار است. این طرح مربوط به ایجاد یک پلتفرم تجارت الکترونیکی است. روسیه حجم عظیمی گاز را در ترکیه ذخیره نخواهد کرد. وی روشن نکرد که آیا این رویکرد، به معنای آن است که تجارت گاز روسیه در این هاب در مقیاس کوچکتری از آنچه در ابتدا تصور شده بود، انجام خواهد شد یا خیر.

پوتین اعلام کرد سران دو کشور توافق کرده‌اند روز چهارشنبه یک تماس تلفنی برای گفت و گو درباره طیفی از موضوعات مختلف انجام دهند. رئیس جمهور روسیه افزود: هنوز درباره دیدار شخصی او با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آینده نزدیک و همچنین محل این دیدار، تصمیمی گرفته نشده است.

روسیه از راه دریای سیاه و از طریق دو خط لوله بلو استریم و ترک استریم که مجموع ظرفیت سالانه آنها کمتر از ۴۸ میلیارد متر مکعب است، به ترکیه گاز ارسال می‌کند. یکی از مسیرهای ترک استریم، به بازار ترکیه گازرسانی می‌کند و دیگری به شبکه خط لوله گاز کشورهای جنوب اروپا متصل می‌شود و ترکیه را به یک کشور ترانزیتی مهم برای گاز روسیه تبدیل کرده است.

بر اساس برآوردهای شرکت سینارا، از آنجا که خطوط لوله دریای سیاه کمتر از ظرفیتشان، مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در صورت تحقق هاب گازی در ترکیه، این خطوط لوله می‌توانند تا سال ۲۰۲۵، سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز بیشتری از روسیه به اروپا منتقل کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سینارا مجموع گاز روسیه که امسال از طریق خط لوله به سمت غرب ارسال می‌شود را جاری حدود ۵۱ میلیارد متر مکعب پیش بینی کرده که شامل ۲۴ میلیارد متر مکعب به ترکیه از طریق دریای سیاه و حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب به اروپا از طریق اوکراین است./ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127029

کلیدواژه

هاب گازی ترکیه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها