نفت / شناسه خبر: 95837 / تاریخ انتشار : 1401/12/15 15:56
|

گلایه مدیرعامل پترول از عدم همکاری وزارت صمت با برنامه‌های این شرکت برای تکمیل زنجیره ارزش

«رشید قانعی» روز گذشته در نشستی خبری ضمن اشاره به این که پترول از سال‌های قبل ۶ طرح نیمه‌کاره داشت، افزود: بر اساس هدف‌گذاری‌ها، سال آینده این ۶ طرح بهره‌برداری می‌رسند که ...

نفتی ها /«رشید قانعی» روز گذشته در نشستی خبری ضمن  اشاره به این که پترول از سال‌های قبل ۶ طرح نیمه‌کاره داشت، افزود: بر اساس هدف‌گذاری‌ها، سال آینده این ۶ طرح بهره‌برداری می‌رسند که سهم مهمی در جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمی خواهند داشت؛ از دغدغه پترول برای  جلوگیری از خام‌فروشی صحبت نمود و از موانع و عدم همکاری وزارت صمت در برخی برنامه های این شرکت برای تکمیل زنجیره ارزش گلایه داشت.

مدیر عامل پترول در ادامه افزود: طرح های نوآورانه زیادی داشتیم و با این که  در ابتدای مطرح نمودن این طرح در نمایشگاه کیش با استقبال زیادی از طرف دوستان وزارت صمت مواجه شد، اما  متاسفانه در جلسه دو هفته‌ی پیشی که  ما در کارگروه تنظیم بازار داشتیم با مخالفت نمایندگان وزارت صمت روبه‌رو شدیم، هرچند بر اساس این پیشنهاد، کف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس رعایت می‌شود و از محل محصولاتی که صادر می‌شوند، صنایع پایین‌دستی توسعه پیدا می‌کنند. اما هنوز توافق  حاصل نشده  که امیدواریم در سال آینده رفع شود.

قانعی در ادامه از  عزم جدی و دغدغه مندی پترول برای جلوگیری  از خام فروشی در اجرای طرح‌های پتروشیمی گفت و ادامه داد: درست است که هر واحد اقتصادی به دنبال افزایش سودآوری است اما می‌توان با حفظ سود، از خام فروشی نیز جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد محصولات پتروشیمی صادر می‌شود، افزود: این در حالی است که در مواردی تا ۷۰ درصد ظرفیت صنایع تکمیلی پتروشیمی در کشور خالی است و می‌توان بخشی از محصولات نیمه خام پتروشیمی را به جای صادرات به سمت صنایع پایین دستی برد. با این کار علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزآوری در کشور بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل پترول تاکید کرد: سالانه ۱۴ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی در کشور انجام می‌شود و این محصولات قابلیت تکمیل زنجیره ارزش را دارد تا ارزش افزوده بالاتری به کشور وارد کنند.

در ادامه اما در این جلسه نوید این داده شد که  طرح پترول که سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد، ۵۰۰ میلیون دلار به ارزآوری کشور کمک می‌کند و این ۶ طرح در یک سال هم‌زمان افتتاح خواهند شد تا گامی برای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش باشند.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95837

کلیدواژه

رشید قانعی

اجرای طرح‌های پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها