نفت / شناسه خبر: 85056 / تاریخ انتشار : 1401/9/28 15:02
|

چه خبر از عرضه بنزین سوپر!

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وعده داده بود که عرضه بنزین سوپر از دیروز شروع می شود. اما جایگاه‌داران می گویند مشکل توزیع این سوخت در کلان شهرها حل نشده و تنها به صورت قطره چکانی در تهران انجام می شود.

نفتی ها /فائزه پناهی_ بعد از گذشت حدود ۳ ماه از  توقف عرضه بنزین سوپر در کشور و علی‌رغم وعده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی که قرار بود عرضه این بنزین از دیروز شروع شود؛ به گفته بسیاری از جایگاه‌داران گویا مشکل توزیع این سوخت، همچنان  در کلان شهرها حل نشده و تنها به صورت قطره چکانی در تهران عرضه شده است.
حالا در حالی که مدت مدیدی  است مالکان خودروهای توربوشارژ نگرانی‌های زیادی بابت کمبود و فقدان بنزین سوپر دارند و سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت هم اعلام کرده بود به زودی با بنزین سوپر خداحافظی خواهیم کرد و به نظر می‌رسد بنزین یورو ۵ در راه باشد و خبری هم نیست، این نگرانی‌ها از  نایاب شدن بنزین سوپر بیشتر از پیش شده است.
به گفته رضا نواز_سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت، کیفیت بنزین یورو ۴ بسیار بالاست و به زودی استاندارد یورو ۵ نیز وارد بازار خواهد شد. ایشان خاطرنشان کرده که در آینده‌ای نزدیک با بنزین سوپر وداع خواهیم کرد و وقتی بنزین یورو ۵ در جایگاه‌های سوختی عرضه شود، تقاضا برای بنزین سوپر به صفر خواهد رسید.
نواز اما در ادامه صحبت‌های خود تاکید نموده بود  که باید مسئولان سازمان ملی استاندارد وزارت نفت در خصوص کیفیت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ نظر بدهند و با مردم به شفافیت گفتگو کنند. به احتمال زیاد وضعیت نهایی بنزین سوپر تا پایان هفته آینده معین خواهد شد حالا با این اوصاف به نظر می‌رسد که مشکلی در این  زمینه وجود داشته باشد.
از سویی دیگر دلیل احتمالی این کمبود عرضه را اما چندی قبل عباس کاظمی مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه ای عنوان نموده بود که قدری  جای تامل دارد، کاظمی  درباره تولید و مصرف بنزین و کیفیت سوخت تولیدی کشور اظهار داشت:  تجهیزات طراحی شده در پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین مشکل خاصی ندارند، اما مسئله این است که اگر قرار باشد افزایش تولید داده شود ممکن است کیفیت کاهش یابد. مثلا اکنون باتوجه به اینکه اکتان بنزین سوپر بالا است نمی‌توانند تولید کنند یعنی اگر بخواهند بنزین سوپر تولید کنند حجم تولید را باید کاهش دهند و ناچارا مدیریت می‌شود که به رشد تقاضا پاسخ داده شود، اما مشکل این است اکنون که تقاضا نسبت به فصل تابستان ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر است، ما به مشکل کمیت خورده‌ایم و در تابستان که تقاضا بالا می‌رود قطعا چالش‌ها جدی‌تر می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر بنا باشد کمیت و رشد تقاضا را پاسخ دهند باید بنزین سوپر حذف و کیفیت کاهش یابد، خاطرنشان کرد: اکتان بنزین سوپر باید ۹۵ و بنزین یورو ۹۱ است و اگر قرار است کیفیت را کاهش دهند از اکتان ۸۷ نباید پایین‌تر بیایند، اما در هر حال بنزین معمولی هم استاندارد لازم را دارد.
مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/85056

کلیدواژه

شرکت پخش فرآورده های نفتی

عرضه بنزین سوپر

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها