نفت / شناسه خبر: 40368 / تاریخ انتشار : 1400/1/14 12:45
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از آدرس غلط وزارت نفت درباره ظرفیت تولید نفت ایران تا ماجرای خلف وعده دولت به پتروپالایشگاه ها

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /اولین حاشیه "نفتی‌ها"ی سال ۱۴۰۰ را با حواشی و اتفاقاتی که در طول تعطیلات سال نوی شمسی رخ داد آغاز می‌کنیم که مهمترین آنها بسته شدن کانال سوئز و معطلی ۱۳ میلیون بشکه نفت در این کانال است که بعد از  چندین روز باز شد.

شرکت تحقیقات نفت ورتکسا اعلام کرد نرخ تقریبا ترافیک کشتی ها حدود ۵۰ کشتی در روز است و هر گونه تاخیر که به تغییر مسیر کشتیها منجر شود، ۱۵ روز به زمان سفر کشتیها میان خاورمیانه و اروپا اضافه خواهد کرد.
طبق برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی و حدود ۹ درصد از تجارت نفت دریابرد جهان شامل نفت خام و فرآورده های نفتی از طریق کانال سوئز و خط لوله SUMED عبور می کند.
بنا بر آمار شرکت ورتکسا، سه صادرکننده بزرگ نفت خام و فرآورده های نفتی از طریق کانال سوئز در سال ۲۰۲۱ تاکنون روسیه با ۵۴۶ هزار بشکه در روز، عربستان سعودی با ۴۱۰ هزار بشکه در روز و عراق با ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده اند.
سه واردکننده بزرگ نفت خام و فرآورده های نفتی از طریق کانال سوئز در همین مدت، هند با ۴۹۰ هزار بشکه در روز، چین با ۴۲۰ هزار بشکه در روز و کره جنوبی با ۳۸۰ هزار بشکه در روز بوده اند./مهر

حاشیه دوم هم به تصمیم جدید اوپک پلاس و دفاع زنگنه از  آن می‌پردازد.

بیژن نامدار زنگنه  ۱۲ فروردین‌ماه پس از پایان پانزدهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این سومین نشستی است که در سال میلادی جدید (۲۰۲۱) برای بررسی وضع بازار نفت برگزار شده است، اظهار کرد: اعضای اوپک پلاس در مجموع بسیار خوب به تعهدهای خود عمل کردند، گرچه مراعات بعضی از کشورها مطلوب نبوده و این موضوع سبب اعتراض بعضی دیگر از اعضا شده است.
وی با بیان اینکه برآوردها از وضع توسعه اقتصادی دنیا حاکی از رشد پنج درصدی است، تصریح کرد: بر مبنای این برآورد، تقاضا برای نفت خام با توجه به احیای کسب و کارها حدود ۵.۶ میلیون بشکه افزایش می‌یابد، گرچه با توجه به اینکه ۹.۶ میلیون بشکه از تقاضای نفت جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ کم شده بود هنوز هم سطح تقاضای نفت به سال ۲۰۱۹ نرسیده است، احتمال دارد تقاضای نفت دنیا در سال ۲۰۲۲ به سطح سال ۲۰۱۹ برسد.
وزیر نفت ادامه داد: اعضای اوپک پلاس در نشست امروز با توجه به به موفق بودن واکسیناسیون از یک سو و اختصاص ۱۹۰۰ میلیارد دلار از طرف دولت امریکا به‌عنوان محرک اقتصاد از سوی دیگر، ضمن نگرانی در زمینه شکنندگی وضع بازار نفت تصمیم گرفتند در ماه‌های مه، ژوئن و ژوئیه به ترتیب ۳۵۰ هزار بشکه در روز، ۳۵۰ هزار بشکه در روز و بیش از ۴۰۰ هزار بشکه به تولید خود بیفزایند.
وی درباره کشورهای متخلف هم با بیان اینکه تعهد چند کشور به سهمیه کاهش تولید کم بوده است، اظهار کرد: ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از توافق کاهش تولید به دلیل اینکه کمتر از توان سنتی و حق تاریخی خود با توجه به فشارهای امریکا تولید می‌کنند، معاف هستند.

حاشیه بعد هم به ماجرا  خلف وعده دولت به پتروپالایشگاه ها پرداخته است.

محمدرضا دشتی اردکانی،نماینده مجلس شورای اسلامی در صندوق توسعه ملی گفت: مدیران صندوق پذیرفتند، برنامه و جدول زمان‌بندی اعطای تنفس خوراک به هر ۸ طرح پتروپالایشگاهی را تا پایان سال ۹۹ اعلام کنند. هیچگونه تعلل و سهل‌انگاری در این زمینه پذیرفته نیست.
مطابق ماده ۱۶ آیین‌نامه قانون حمایت از توسعه پتروپالایشگاه‌ها، جلسه هیئت امنای صندوق ملی برای تعیین تکلیف تنفس خوراک باید تا پیش از پایان سال ۱۳۹۸ تشکیل می‌شد، موضوعی که هم‌اکنون در حدود یک سال به تعویق افتاده است.
به نظر می‌رسد علیرغم اظهارات اردکانی مبنی بر قول دولتی‌ها به تعیین تکلیف این قانون تا پایان امسال، در سال جاری نیز این موضوع تعیین تکلیف نخواهد شد تا اجرای قانونی که منجر به بی‌اثر کردن تحریم‌ها می‌شود همچنان معطل باقی بماند.
دلیل اصلی عدم اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها به مخالفت محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و عدم تمایل بیژن زنگنه وزیر نفت به پیگیری برای اجرای این قانون برمی‌گردد، موضوعی که اخیرا در مخالفت روابط عمومی وزارت نفت با پتروپالایشگاه‌سازی به وضوح دیده شده است./فارس

حاشیه چهارم این هفته "نفتی ها" هم به ماجرای آدرس غلط وزارت نفت درباره ظرفیت تولید نفت ایران

به اعتقاد وزارت نفت اگر تولید نفت ایران به روزانه ۶ الی ۸ میلیون بشکه افزایش یابد، امکان تحریم‌ نفت ایران توسط آمریکا وجود نخواهد داشت، درحالیکه با توجه به ویژگی میادین نفتی ایران، تولید نفت در چنین ارقامی اساسا امکان‌پذیر نیست.
از سویی دیگر جریان فکری نزدیک به وزارت نفت که همواره در حال تئوریزه کردن لزوم خام‌فروشی نفت بوده‌اند اینگونه استدلال می‌کنند در صورتی که میزان تولید و صادرات نفت ایران افزایش یابد و مثلا به روزی ۶ الی ۸ میلیون بشکه نفت برسد، دیگر امکان حذف ایران از بازار جهانی نفت برای آمریکا میسر نخواهد بود و ایران نیز همانند عربستان و روسیه به یکی از مهره‌های قدرتمند در شطرنج بازار نفت تبدیل می‌شود.

در این بین یک سوال اساسی مطرح می‌شود اینکه آیا میادین نفتی ایران اساسا امکان تولید ارقامی بین ۶-۸ میلیون بشکه در روز را دارند؟ خبرگزاری فارس در پرونده‌ای با عنوان «آدرس غلط» به بررسی امکان‌پذیری رساندن به میزان تولید نفت ایران به ارقامی بیش از ۶ میلیون بشکه در روز پرداخته است. در این گزارش خلاصه‌ای از نظرات ۶ کارشناس خبره حوزه بالادست صنعت نفت آورده است که بر مبنای آن می‌توان درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر افزایش تولید روزانه نفت ایران قضاوت کرد.
علیرضا دانشی مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: این که ما ذخایر نفتی زیادی داریم دلیل نمی‌شود که بتوانیم روزانه تولید بالایی هم داشته باشیم. از نظر علمی رابطه مشخصی بین سقف تولید و مدت زمان استمرار تولید و میزان و نوع ذخایر وجود دارد. در این راستا محدودیت‌های جدی برای افزایش تولید از میادین نفتی ایران وجود دارد که از جمله آنها مربوط به جنس سنگ مخزن میادین ایران است.
علاوه بر این  فریدون برکشلی رئیس گروه مطالعات انرژی وین گفت: در طول ۳۰ سال گذشته، وزرای نفت ما با آرمان تولید ۵میلیون به ساختمان وزارت نفت وارد شده‌اند ولی به سختی با ۴ میلیون بشکه در روز، ساختمان را ترک کرده‌اند. این بدان معناست که چرخه کامل صنعت نفت را ندیده‌ایم. افزایش تولید و ظرفیت‌سازی، به صورت جهشی اتفاق نمی‌افتد. برنامه‌ریزی ۵ الی ۱۰ ساله می‌خواهد. این خصوصا برای چاه‌های نفت ما که عموما در نیمه دوم و آخر عمر خود هستند، طولانی‌تر و پرهزینه است.
حسین نورالدین موسی کارشناس باسابقه مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این خصوص  گفت: در حال حاضر ۷ میدان اصلی ما که حدود ۶۰ درصد تولید کشور را دارند، ۷۵ درصد ذخایرشان تخلیه شده است و این میادین در نیمه دوم عمرشان هستند. چگونه امکان‌پذیر است که الان دو برابر زمانی که این میادین در نیمه اول عمرشان بودند و حجم ذخیره‌شان حدود ۳ برابر الان بود، تولید کرده و رقم تولید روزانه را از ۴ به بالای ۷ میلیون بشکه نفت برسانیم؟
محمدرضا اکبری مدیر گروه نفت اندیشگاه تحلیلگران انرژی گفت: اخیرا وزارت نفت محاسباتی را درباره ظرفیت تولید نفت انجام داده که بر مبنای آن در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان روزانه ۷.۵ میلیون بشکه نفت تولید کرد که البته مستندات فنی در مورد آن ارایه نشده است. یعنی آنها باید به صورت میدان به میدان محاسبات مربوط به توان تولید را بدون محدودیت‌های سرمایه‌گذاری و تکنولوژی انجام می‌دادند ولی این کار را نکردند در نتیجه این ادعای آنها فاقد منطق کارشناسی است.
وی گفت: کشوری می‌تواند ادعای برنامه تولید بالا داشته باشد که در سابقه تولید از مخازن خود کارنامه درخشانی در برنامه‌های نگهداشت تولید و ازدیاد برداشت داشته باشد. این درحالی است که وضعیت تزریق گاز به میادین کشور به منظور جلوگیری از افت فشار مخازن اصلا وضعیت مناسبی نیست و نباید انتظار داشت اگر در طول چند دهه به مخازن کشور رسیدگی نشده است، در سال‌های آتی رشد تولید قابل توجهی به وجود آید./فارس

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40368

کلیدواژه

حاشیه‌های نفت و انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها