نفت / شناسه خبر: 40258 / تاریخ انتشار : 1399/12/11 15:30
|

تکرار یک سیاست شکست‌خورده یا فرصت سازی، مسئله این است

علاوه بر این هنوز معلوم نیست چرا وزارت نفت ترجیح می دهد حدود ۱۰میلیون تن LPG در خط لوله بسوزد، اما سهمی در سبد سوختی کشور به آن اختصاص ندهد؛ آن هم سوختی که روز به روز ارزشمندتر می‌شود .

نفتی ها /هفته  گذشته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در مجمع کشورهای صادر کننده گاز (GECF) با اشاره به پیش‌بینی تحلیلگران گفت: معتقد است که بازار جهانی گاز طبیعی مایع(LNG)  و (LPG) در سه دهه آینده رشد خواهد داشت.
از سویی دیگر پیش بینی می‌شود که گاز امیدوار کننده ترین سوخت هیدروکربنی و سازگارترین با محیط زیست است که در آینده ای نه چندان دور با تقاضای به شدت بالایی رو به رو خواهد شد.
شاید در همین راستا باشد که حمید قاسمی‌ده‌چشمه، قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره انتقادات به وارد نشدن ال‌پی‌جی به سبد سوخت کشور هم با اشاره به همین موضوع و روند رو به رشد ارزش LNG در کشور گفته است :  سوزاندن ال‌پی‌جی در خودروها از چند منظر به هیچ‌وجه اقتصادی نیست و طرحی است که جز ضرر عایدی برای کشور ندارد، که مهمترین آن اختلاف قیمت گاز مایع و بنزین است، و افزود اضافه شدن گازمایع به سبد سوخت یک بار در کشور تست شده، سیاستی شکست‌خورده است که بازگشت به آن جز صرف هزینه و وقت ملت نتیجه‌ای ندارد.

قاسمی در ادامه جایگزینی ال‌پی‌جی با بنزین را بعنوان سوخت خودرو مصداق جایگزین کردن سیم‌های نقره به جای سیم‌ مسی در کابل‌های برق دانست و افزود: طبق آخرین اطلاعات نشریه پلتس قیمت گازمایع در ۸ ماه اول سال ۳۶۰ دلار در هر تن بوده در حالی که قیمت بنزین ۳۱۱ دلار در هر تن بوده یعنی هر تن حدود ۵۰ دلار اختلاف قیمت دارند. بدین مفهوم که باید پول خرج کنیم تا به جای یک محصول ۳۱۱ دلاری یک محصول ۳۶۰ دلاری مصرف کنیم.
اما در صورت استفاده از این سوخت به عنوان خوراک پتروشیمی و تبدیل به محصولاتی مثل پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن، پلی‌بوتادین، رابر و مواد اولیه مورد نیاز لاستیک و... بر طبل سوزاندن این ماده باارزش در خودروها می‌کوبیم، در صورتی که اگر این خوراک تبدیل به محصول پتروشیمیایی شود یک محصول ۳۶۰ دلاری را با یک سرمایه گذاری کوچک تبدیل به کالای ۱۳۰۰ دلاری کرده‌ایم.
اما نکته اینجاست به راستی حرف منتقدان چیست؟ در ایران سالانه حدود ۱۸ میلیون تن LPG تولید می‌شود با توجه به بازار مصرف و شرایط صادرات فعلی، ۱۰ میلیون تن از این مقدار بدون استفاده در فلرها و خط لوله گاز طبیعی می سوزد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بهتر است این میزان بجای سوزانده شدن در خطوط لوله به طور استاندارد وارد سبد سوخت کشور به ویژه دراستان های مرزی کشور شود. البته این روند با توجه به رشد تولید گاز در پارس جنوبی می‌تواند در استان‌های مرزی ادامه دار باشد
 علاوه بر این سوالی دیگری که مطرح می‌شود این است که اگر چه در این که  صادارت گاز و یا استفاده از آن در مسیرهای بهتر امری عاقلانه است، شکی نیست ولی  اگر هنوز زیرساخت های  لازم برای استفاده از  LPG در عنوان خوراک پتروشیمی به صورت کامل مهیا نیست بهتر  نیست فعلا به جای سوزاندن در فلرها مشکل تامین سوخت شهرهای  مرزی و گرمایش خانه‌هایشان را فراهم کنیم؟ علاوه بر این هنوز معلوم نیست چرا وزارت نفت ترجیح می دهد حدود ۱۰میلیون تن LPG در خط لوله بسوزد، اما سهمی در سبد سوختی کشور به آن اختصاص ندهد؛ آن هم سوختی که روز به روز  ارزشمندتر می‌شود ./فائزه پناهی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40258

کلیدواژه

سبد سوخت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها