نفت / شناسه خبر: 40203 / تاریخ انتشار : 1399/12/3 14:35
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از آمارتلخ میدان فروزان تا وضعیت اسفناک ایران در بازار پلیمر

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول این هفته "نفتی‌ها" را با وضعیت اسفبار  ایران در بازار پلیمر کشورهای ترکیه، کویت، پاکستان و قزاقستان اغاز می‌کینم.
چندی پیش رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه حجم بازار پلیمری کشور ترکیه بیش از ۱۱ میلیارد دلار است، گفت: از این بازار بزرگ ما فقط ۲۵۰ میلیون دلار  معادل ۲ درصد آن را در دست داریم که عدد کوچکی است. رتبه ایران در این بازار ۱۳ است.
وی خاطر نشان کرد: ایران حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار صادرات مواد پلیمری و حدود ۲ میلیارد دلار صادرات محصولات پلیمری دارد. در حقیقت حجم بازار پلیمر ما بیش از ۶ میلیارد دلار نیست و این نشان می دهد چقدر جای رشد و توسعه صنعت و بازار پلیمر را داریم.
جمالی اظهار داشت: میزان واردات پلیمری کویت از کل دنیا، بیش از یک میلیارد دلار است که ایران تنها یک میلیون دلار معادل کمتر از یک درصد آن را در دست دارد که رتبه ۳۲ را نصیب خود کرده است.
به گفته رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران میزان واردات کلی پاکستان در این حوزه بیش از ۲ میلیارد دلار است و سهم ایران از این بازار بزرگ حدود ۲ میلیون دلار معادل ۰.۱ درصد است و رتبه ۳۴ را در این کشور دارد. همچنین از بازار یک میلیارد دلاری قزاقستان سهم ایران بیش‌تر از نه میلیون دلار نیست و کمتر از یک درصد بازار قزاقستان را در دست داشته و در جایگاه ۱۳ قرار دارد./فارس

حاشیه دوم این هفته را هم به  ماجرای  استخدام فله‌ای و سیاسی در وزارت نفت و پسران خوب زنگنه اختصاص داده‌ایم.

در حالی هفته گذشته وزیر نفت از یک تغییر گفتمان در وزارت نفت و تغییر فرآیند انتصاب افراد از روش‌های سنتی مانند مدرک و سابقه کاری به روش‌های توسعه یافته و از طریق اخذ گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای صحبت کرد که هنوز هم که هنوز است یکی از انتقاد‌های وارده به وزارت نفت، جذب افرادی است که بدون یک روز سابقه‌کاری در این صنعت و با مدارکی غیرمرتبط، حقوق‌بگیر نفت شدند که اعتراضات زیادی را در میان کارکنان و کارشناسان در برداشته است. افرادی که هیچ چیز از این صنعت نمی‌دانستند، ولی وزیر نفت ترجیح داد آن‌ها را استخدام کند و سمت‌های کلیدی را در اختیارشان قرار دهد.

علاوه بر این نگاهی به عملکرد وزیر نفت در این چند سال نشان می‌دهد، وی بسیاری از چهره‌های سیاسی و وابستگان آنان را بدون هیچ سابقه روشنی به نفت آورده و به آن‌ها حقوق می‌دهد.
دوره نخست وزارت زنگنه، بسیاری از چهره‌های سیاسی و غیرمرتبط با نظر زنگنه به نفت آمدند؛ از بهزاد نبوی گرفته تا چهره‌های دیگری که نمی‌دانستند نفت خوردنی است یا بردنی! این روند در دوره دوم وزارت او نیز تشدید شد و در گام نخست، شاگردان دانشگاهی او بلافاصله وارد نفت شدند و سمت‌های بسیاری را از آن خود کردند.
آیدین ختلان، با حکم زنگنه دستیار ویژه شد؛ جوانی که باسابقه حفر تونل و اداره یک شرکت انتشاراتی کوچک به یک‌باره به کلیدی‌ترین فرد حوزه صنعت نفت تبدیل شد و در صنعت پتروشیمی تا توانست برای خود جولان داد. یا محمد مصطفوی که با سابقه حضور در شورایاری یکی از محلات تهران، تبدیل به مدیر کسب و کار و سرمایه‌گذاری شد و وظیفه داشت برای انعقاد قرارداد‌های بین‌المللی با طرف‌های خارجی مذاکره کند! حضور شاگردان دانشگاهی او روز به روز بیشتر شد و تا توانست نفوذشان را بیشتر کرد. وزیر نفت معتقد است باید انسان‌های توسعه یافته را به مدیریت برگزید، ولی در برابر این پرسش که شاگردان دانشگاهی او دارای چه ویژگی‌هایی هستند، بدون پاسخ روشن لبخند می‌زند.

وزارت نفت حتی با جذب نمایندگان مجلس به صورت چراغ خاموش، نشان داد برای جلب حمایت سیاسیون دست به هر کاری می‌زند، به ویژه اگر این افراد از نظر سیاسی با او همراه باشند. بهروز نعمتی و الیاس حضرتی تنها دو نمونه از ده‌ها نمونه‌ای هستند که زنگنه آن‌ها را در حین نمایندگی‌شان به استخدام نفت در آورد و تا توانست به آن‌ها امتیاز داد. با چنین رویکردی، او معتقد است باید صلاحیت حرفه‌ای برای جذب و سمت‌دهی به کارکنان مورد تأیید مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت برسد، ولی ناگفته پیداست این مرکز، یک ویترین است تا مثلاً گفته شود همه‌چیز ضابطه‌مند شده است. وزیر نفت طی سال‌های جاری توانست این واقعیت را در صنعت جا بیندازد که برای استخدام در این وزارتخانه، یا باید شاگرد زنگنه بود یا نماینده مجلس و در نهایت وابسته نسبی به آنها!
اظهارات وزیر نفت شاید در درنگ اول، جذاب باشد، اما عملکرد او طی این سال‌ها نشان می‌دهد تنها چیزی که برای اعطای سمت‌های مدیریتی اهمیت دارد، نسبت افراد با سیاسیون است؛ به همین دلیل است که داماد حجت الاسلام ناطق نوری مسئولیت توسعه نفت را بر عهده می‌گیرد و داماد و دختری دیگر، در سایر سمت‌ها به انجام وظیفه مشغول هستند./ میز نفت

حاشیه آخر را هم به ماجرای آماری تلخ از میدان فروزان می‌پردازیم .

عباس رجب‌خانی، رئیس منطقه عملیاتی خارگ با اشاره به انتقال بخشی از گازهای همراه میدان نفتی فروزان به پتروشیمی و جزیره خارگ اظهار داشت: میزان انتقال گاز همراه جمع آوری شده از میدان فروزان به جزیره خارگ متفاوت است و بستگی به شرایط تولید پتروشیمی دارد؛ تا دو ماه پیش حدود ۷۰ میلیون فوت مکعب در روز انتقال گاز صورت می گرفت و اکنون حدود ۶۰ میلیون فوت مکعب در روز در حال انتقال است.
رئیس منطقه عملیاتی خارگ با بیان اینکه "تا ۸۰ میلیون فوت مکعب در روز امکان انتقال گازهای همراه میدان فروزان را به جزیره خارگ داریم"، گفت: در میدان نفتی فروزان حدود ۲۱۰ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه نفت در مشعل ها می سوخت که با انتقال حدود ۷۰ میلیون فوت مکعب در روز، هم اکنون ۱۴۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در این میدان نفتی در مشعل ها می سوزد.
وی افزود: درحال تلاشیم تا یکی دو سال آینده تمامی این گاز همراه نفت در میدان فروزان را جمع آوری کرده و سوختن آن در مشعل ها به صفر برسد.
رجب‌خانی تصریح کرد: اگر تمام این گاز جمع آوری و منتقل شود، ضمن انتقال آن به جزیره خارگ، به عنوان خوراک برای NGL خارگ و پتروشیمی استفاده می شود./ تسنیم

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40203

کلیدواژه

بازار پلیمر

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها