نفت / شناسه خبر: 39878 / تاریخ انتشار : 1399/10/14 11:34
|

سیاه‌ترین سال برای طلای سیاه

سال ۲۰۲۰ شبیه هیچ سال دیگری برای قیمتهای نفت نبود.

نفتی ها /سال ۲۰۲۰ شبیه هیچ سال دیگری برای قیمتهای نفت نبود.

با وجود این که قیمتهای جهانی نفت سال ۲۰۲۰ را در حدود قیمت ۵۱ دلار در هر بشکه که نزدیک به میانگین قیمت ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ است، به پایان می برند اما یک سال سرشار از نوسان را سپری کردند. در پی شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه، قیمت نفت آمریکا در آوریل منفی شد و به پایین صفر سقوط کرد. نفت برنت به پایین ۲۰ دلار در هر بشکه ریزش کرد.

ادامه سال در تلاش برای احیا از این سقوط تاریخی که نتیجه افت شدید تقاضا برای نفت در سراسر جهان بود، سپری شد. اگرچه سقوط قیمت معاملات نفت آمریکا به منفی ۴۰ دلار در هر بشکه بعید است در سال ۲۰۲۱ تکرار شود اما قرنطینه های جدید و عرضه تدریجی واکسنها برای درمان ویروس، رشد تقاضا را در سال آینده و فراتر از آن محدود نگه خواهد داشت.

پیتر مک نالی، مدیر بخش جهانی صنایع، مواد و انرژی در شرکت تحقیقاتی ترد بیریج اظهار کرد: ما واقعا رویدادی مشابه وقایع سال ۲۰۲۰ را نه در بحران مالی و نه پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹ ندیده ایم. تاثیری که روی تقاضا داشته، قابل توجه و فوری بوده است.

تقاضا برای سوخت فسیلی در سالهای آینده ممکن است ضعیفتر بماند زیرا پس از همه گیری ویروس کرونا، تلاش کشورها برای محدود کردن انتشار آلایندگی و مقابله با تغییرات اقلیمی جدی تر شد. شرکتهای بزرگ نفتی مانند بریتیش پترولیوم و توتال پیش‌بینی‌هایی منتشر کرده اند که سناریوی به پیک رسیدن تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ در آنها مطرح شده است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت و سوختهای مایع در سال ۲۰۲۰ به ۹۴.۲۵ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۰۰.۶۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد و انتظار می رود در سال آینده به ۹۷.۴۲ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا کند.

جان رابی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده نفت تیل نچرال ریسورسز در تگزاس می گوید: هر سیکل رکودی که سپری می کنید، بدترین به نظر می رسد اما بحران فعلی در نوع خود منحصر بوده است.

ریزش تقاضا برای نفت

با شیوع ابتلا به کووید ۱۹، دولتها قرنطینه هایی را وضع کرده‌اند و مردم را وادار کردند در خانه مانده و از جاده ها دور بمانند. مصرف نفت و سوختهای مایع جهانی در نتیجه تدابیر قرنطینه به ۹۲.۴ میلیون بشکه در روز رسید که کاهش ۹ درصدی در مقایسه با ۱۰۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ داشت.

این تغییر چشم انداز تهدیدی برای پالایشگاههای نفت است. طبق گزارش بانک مورگان استنلی، حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش نفت از بازار حذف شده است.

طبق گزارش گلوبال دیتا، انتظار می رود ظرفیت جهانی تقطیر نفت خام همچنان رشد کند اما افت تقاضا و حاشیه سود ضعیف برای بنزین، دیزل و سوختهای دیگر باعث شده است پالایشگاهها در آسیا و آمریکای شمالی از جمله تاسیسات متعدد در منطقه گلف کاست آمریکا، تعطیل شده یا تولیدشان را محدود کرده اند.

افزایش نوسانات

چند ماه آینده احتمالا نوسانی خواهد بود زیرا سرمایه گذاران به ارزیابی تقاضای ضعیف در برابر احتمال افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان شامل اوپک و متحدانشان می پردازند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار رفینیتیو آیکان نشان داد شاخص نوسان ETF نفت خام Cboe در آوریل به رکورد ۵۱۷.۱۹ واحد صعود کرد. این شاخص از آن زمان به حدود ۴۰ واحد کاهش یافته اما همچنان حدود ۶۰ درصد بالاتر از مدت مشابه سال ۲۰۱۹ است.

ایسنا

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39878

کلیدواژه

سیاه‌ترین سال

طلای سیاه

عربستان سعودی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها