نفت / شناسه خبر: 39875 / تاریخ انتشار : 1399/10/13 15:01
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از ابهام در مازوت سوزی تا پاسخ‌های جدید زنگنه در مجلس

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول امروز را با خبر تکذیب مازوت سوزی پالایشگاه ها و کارخانه ها آغاز می‌کنیم که در هفته گدشته مورد انتقاد بسیاری از رسانه ها و فعلان محیط زیست بود .

حالا علی رغم اینکه سازمان محیط زیست نیز سرانجام مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در تهران را تایید کرده، مدیر عامل شرکت برق حرارتی گفت: هیچ کدام از نیروگاه های تهران از مازوت استفاده نمی کنند و نمی توان آلودگی تهران را به این مساله مربوط دانست.

محسن طرزطلب با اشاره به صحبت های اخیر سازمان محیط زیست در خصوص مازوت سوزی نیروگاه های تهران، اظهار کرد: در استان تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نشده و نخواهد شد و شاید صحبت هایی که در مورد مازوت سوزی می شود مربوط به صنایع غیر نیروگاهی باشد.
وی افزود: در استان تهران و در شهرستان های تهران نیروگاهی وجود ندارد که مازوت سوز باشد و تنها دو نیروگاه بعثت و منتظر القائم این قابلیت را دارند که تا کنون بخش مازوت سوز این دو نیروگاه ها مورد استفاده قرار نگرفته است.
مدیر عامل شرکت برق حرارتی با اشاره به نیروگاه ری نیز گفت: این نیروگاه به طور کامل گازی است و اگر گاز وجود نداشته باشد از گازوئیل استفاده خواهد کرد و به هیچ عنوان مازوت در این نیروگاه استفاده نمی شود./ایسنا
 

حاشیه بعدی این هفته  را هم به پاسخ های عجیب وزیر نفت در جلسه اخیر مجلس اختصاص میدهیم که  در نوع خود جالب است؛ وزیری که در رسانه‌ها می‌گوید ما می‌توانیم ولی در مجلس می‌گوید اگر تحریم‌ها لغو شود، می‌توانیم.محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در این خصوص گفته است:خود دولت نیز به این موضوع اعتقاد دارد که لایحه‌ای که ارائه کرده است به خصوص در سمت منابع قابل اجرا نیست. در جلسه‌ای که وزیر نفت حضور داشتند ایشان آمار و جداولی را ارائه دادند که براساس همان آمار بنده به ایشان گفتم که نه امکان تولید این مقدار نفت و میعانات گازی وجود دارد و نه امکان صادرات آن وجود دارد. حتی در دولت هم به این موضوع اعتماد ندارند چرا که بلافاصله در تبصره دوم آورده است که «اگر» این میزان نفت فروش نرفت، دولت اجازه دارد که آن را در داخل پیش فروش کند و اگر این کار هم محقق نشد می‌تواند از صندوق برداشت کند و باز هم اگر این اتفاق رخ نداد، دولت می‌تواند از بانک مرکزی استقراض کند.
زنگنه در ادامه گفته بود: باز هم براساس آمار آقای زنگنه و پیش بینی اوپک، در سال ۲۰۲۱ میزان تقاضای فزاینده، یعنی میزان اختلاف بین عرضه و تقاضای اوپک، ۱.۴ میلیون بشکه است، اگر بپذیریم که این سازمان تمام این میزان اضافه تقاضایش را به ایران اختصاص دهد باز هم حداقل ۹۰۰ هزار بشکه در روز تا سقف در نظر گرفته شده در بودجه فاصله داریم. هم اکنون که در سال ۲۰۲۰ هستیم، براساس آمار اوپک عرضه و تقاضا کاملا برابر است یعنی امسال اُپک حتی یک بشکه هم نمی‌تواند اضافه کند پس، ما نه می‌توانیم تولید کنیم و نه می‌توانیم بفروشیم.
و پاسخ وزیر نفت این بود که، ما را دست کم نگیرید. ما در سال ۹۵ به اوپک برگشته‌ایم و بنده آنجا بروم نمی‌گذارم حق ایران پایمال شود، ما اوپک را مجبور می‌کنیم از سهمیه عربستان بزند و صحبتهای دیگری از این قبیل‌‌ را ایشان مطرح کردند. آقای زنگنه، لازمه‌ عملی شدن همه‌ی این موضوعات را نه کم شدن تحریم‌ها بلکه برداشته شدن کامل تحریم‌ها می‌دانند، یعنی شرط عملی شدن این موضوع برداشته شدن کامل تحریم‌ها از نظر و عقیده‌ی ایشان است./میز نفت

حاشیه سوم این هفته هم به چالش جدید کمبود گاز  پرداخته که این بار گریبان‌گیر معابر شهری شده و باعث خاموشی آنها شده است. در چند روز گذشته اگر بی‌توجه به محدودیت‌های کرونایی قصد عبور مرور در معابر شهری را کرده باشید، حتما متوجه خاموشی یک در میان روشنایی خیابان‌ها شده‌اید.همه ساله در حد فاصل فصل پاییز و زمستان و با شدت گرفتن سرمای هوا، شاهد افزایش مصرف چشمگیر گاز در بخش خانگی هستیم. به استناد اظهارات مسئولان شرکت گاز، آمار مصرف بخش خانگی در ایام سرد سال به بیش از ۸۰ درصد کل گاز مصرفی کشور می‌رسد. به دنبال این افزایش مصرف نجومی گاز طبیعی، شرکت گاز در سال‌های اخیر بدون توجه به اجرای سیاست‌های مدیریت مصرف و در نظر گرفتن شیوه‌های تشویقی و تنبیهی به منظور ایجاد انگیزه برای صرفه‌جویی مشترکان خانگی در اقدامی نامناسب نسبت به قطع گاز ورودی به صنایع بزرگ و همچنین نیروگاه‌های تولید برق اقدام می‌کند.
در همین ارتباط، کاهش ورودی خوراک گازی نیروگاه حرارتی به منزله ناتوانی در تولید برق و در نتیجه بروز یک بحران دیگر به نام خاموشی است، لذا در چنین شرایطی نیروگاه‌های تولید برق حرارتی در کشور به مصرف سوخت‌های ثانویه نظیر گازوییل یا مازوت روی می‌آورند. نکته قابل تامل آنجاست که حل بحران خاموشی به وسیله تامین سوخت ثانویه، بروز بحرانی وسیع‌تر به نام آلودگی هوا را در پی دارد. مسئله‌ای که در روزهای اخیر در بسیاری از شهرهای صنعتی کشور نظیر اراک نمود پیدا کرده و تنفس مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.
در همین راستا و به منظور حل پایدار مسئله سه ضلعی، افزایش مصرف گاز، کاهش تولید برق و آلودگی هوا، شرکت توانیر نسبت به صرفه جویی در مصرف برق خود با استفاده از اصلاح روشنایی معابر شهری و بین شهری اقدام کرده است.
در این ارتباط، مسعود صادقی، مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر، با اشاره به اقدامات صورت گرفته پیرامون صرفه جویی مصرف برق در فصل سرما گفت:« یکی از برنامه‌های مهم که با اعلام مدیرعامل شرکت توانیر اتفاق افتاده، صرفه‌جویی حدود ۵۰۰ مگاوات در روشنایی معابر و روشنایی بین شهری است.»
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح روشنایی منجر به بروز مشکل برای مردم نمی‌شود، گفت:« برای طرح یک درمیان زیگزاگ، اولیت خاموشی برای خیلی از مکان‌هایی است که از گذشته نورپردازی‌ها بیش از حد استاندارد (over design) داشته و با خاموشی یک درمیان کردن، میزان روشنایی را به حد استاندارد می‌رسانیم. با این کار مردم هم دچار آسیب نمی‌شوند و از روشنایی شهری هم بهره‌مند خواهند بود.»
با توجه  به اینکه اصلاح روشنایی معابر شهری و بین شهری انتخاب بین بد و بدتر به حساب می‌آیدظاهرا در حال حاضر مسئولین  بین قطع گسترده برق و گاز، آلودگی هوا و کاهش روشنایی معابر شهری و بین شهری یک گزینه را انتخاب کنند./فارس
 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39875

کلیدواژه

زنگنه در مجلس

حوزه نفت و انرژی

مازوت سوزی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها