نفت / شناسه خبر: 39533 / تاریخ انتشار : 1399/8/24 11:27
|

ویدیو/احداث پتروپالایشگاه‌ها همچنان معطل مجوز صندوق توسعه ملی

تمامی اقدامات لازم برای اجرایی شدن قانون "حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی با استفاده از سرمایه‌های مردمی" توسط دولت صورت گرفته و تنها مرحله باقی مانده...

نفتی ها / تمرکز بر خام‌فروشی نفت و بی‌توجهی به ساخت پالایشگاه و تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی با ارزش افزوده بیشتر یکی از غفلت‌هایی است که در طول سالیان پس از انقلاب صورت گرفته است. دشمن نیز با استفاده از این نقطه ضعف و با اعمال تحریم‌های نفتی به راحتی فروش نفت را دچار محدودیت‌های جدی کرده است.

برای اصلاح این وضعیت و برطرف کردن مهمترین مانع احداث پالایشگاه در داخل کشور یعنی جذب منابع مالی لازم، با تلاش کمیسیون انرژی مجلس دهم، قانون "حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی با استفاده از سرمایه‌های مردمی" در تابستان ۹۸ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

ایده اصلی این قانون، اعطای «تنفس خوراک» به واحدهای پالایشی و پتروپالایشی است. در این روش، ابتدا یک پتروپالایشگاه به کمک سازمان بورس و با استفاده از سرمایه‌های مردمی تامین مالی شده و طی مدت ۴ سال ساخته می‌شود. سپس به محض بهره‌برداری از یک تا دو سال تنفس خوراک برخوردار می‌شود، یعنی هزینه خوراک دریافتی را در یک یا دو سال ابتدایی پرداخت نمی‌کند و جزو بدهی‌های پتروپالایشگاه به حساب می‌آید. در نتیجه، سودآوری پتروپالایشگاه‌ها در سال‌های ابتدایی بسیار بالا می‌رود. طبق قانون مذکور، این تنفس خوراک از محل سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت خام به پتروپالایشگاه‌ها داده می‌شود.

تمامی اقدامات لازم برای اجرایی شدن این قانون توسط دولت صورت گرفته و برای کلید خوردن این طرح‌ها تنها یک مرحله دیگر باقی مانده است. در این مرحله باید جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی برای تعیین تکلیف سهم سالانه تنفس خوراک برگزار شود تا با تعیین تکلیف این موضوع و اخذ مجوز تنفس خوراک، مجریان طرح‌ها با خیالی آسوده شروع به تامین مالی طرح‌ها از بورس و احداث پتروپالایشگاه‌ها کنند. هر چند این جلسه با تاخیر زیاد، در ابتدای مهرماه امسال برگزار شد ولی باز هم بحث تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها در این جلسه تعیین تکلیف نشد.

ویدئویی درباره این موضوع در ادامه ببینید:

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39533

کلیدواژه

صندوق توسعه ملی

مجوز صندوق توسعه ملی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها