نفت / شناسه خبر: 39379 / تاریخ انتشار : 1399/8/5 08:03
|

رمزگشایی از یک اصرار سفت و سخت بهارستانی‌ها/ مجلس یازدهم قیرفروش است؟ + جدول مستندات

مجلس یازدهم هنوز پنج ماه از عمرش نگذشته که به مجلس قیرفروش معروف شده است. اما شواهد نشان می‌دهد اولین نشانه‌های علاقه ویژه این مجلس به قیر زمانی آغاز شده است.

نفتی ها /مجلس یازدهم هنوز پنج ماه از عمرش نگذشته که به مجلس قیرفروش معروف شده است. اما شواهد نشان می‌دهد اولین نشانه‌های علاقه ویژه این مجلس به قیر زمانی آغاز شده که وزیر راه و شهرسازی تنها پس از گذشت ۵ روز از برصندلی نشستن بهارستانی‌ها در جمع اعضای مجمع نمایندگان استان اردبیل گوشه اشاره ای به بحث کمبود قیر در سالجاری در جهت توسعه پروژه های عمرانی می‌کند و از نیاز ۲ میلیون تنی این وزارتخانه می‌گوید. یک روز پس از این اظهارنظر۲ نماینده مجلس اقدام به اظهارنظرهایی در خصوص قیر رایگان می‌کنند اما نکته حائز اهمیت در یکی از این اظهارنظرها که متعلق به نماینده تبریز است به تاکید وی به ارائه طرح از سوی دولت در جهت تصویب طرح قیر رایگان است چراکه فرهنگی صراحتا دراین گفت وگو تاکید می‌کند اگر نمایندگان مجلس در تلاش برای ارائه لایحه باشند شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد اما دولت با ارائه طرح می‌تواند این مشکل را مرتفع نماید.
مساله دیگر، تلاش نمایندگان برای تخصیص قیر رایگان در شش ماهه اول سال  است. مساله ای که باعث فوریت‌های پی درپی و تصویب آنان می‌شود اما درنهایت ۲۳ شهریورماه طرح مجلس شرکت نفت را مکلف به تامین یک میلیون تن قیر تا سقف ۴۰ هزار میلیارد ریال مربوط به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کرد. به زبانی ساده تر هدف بهارستانی‌ها در جهت تصویب قیررایگان در اختیار طرح های روستایی و عمرانی بود علاوه بر آنکه محقق نخواهد شد بلکه این نگرانی را تشدید می‌کند که قیر تخصیص یافته  تکلیف شده به شرکت ملی نفت، دلارها را به جیب سودجویان سرازیرکند. اتفاقی که درسالهای گذشته بوقوع پیوسته و علی رغم تاکید بهارستانی‌ها برای ایجاد راهکارهایی در جهت جلوگیری از فساد دراین بخش نسبت به سالهای گذشته اما به نظر می‌رسد با پشت سر گذاشتن فصل اجرای پروژه های عمرانی، امسال شاهد فساد بیشتری دراین بخش خواهیم بود. اما واقعا آنطورکه برخی از کارشناسان معتقدند سودجویان به دنبال تصویب این طرح در جهت پر کردن بیشتر جیب خود بوده اند و آیا دراین بین بهارستانی‌ها در غفلت راه هموار را پیش روی آنان قرار داده اند؟
این همان نکته ای است که قالیباف رئیس مجلس یازدهم در روزهای اولیه طرح شدن چنین طرحی به آن اشاره کرده بود و تاکید داشت که باید راه سودجویی برخی گرفته شود تا شاهد فساد سال‌های گذشته دراین بخش نباشیم.
دراین بین یکی از نمایندگان مجلس شهریورماه امسال به نکته جالبی اشاره می‌کند.  انتقاداتی نسبت به فسادزا بودن مصوبه تامین قیررایگان وجود دارد که تلاش رساندن این انتقادات به حداقل است.یا نماینده ای دیگر که معتقد امروز در توزیع قیر روستایی بی فساد درمانده ایم.با همه این احوالات فصل توسعه پروژه های عمرانی به اتمام رسیده و حالا در روزهای پاییزی قراراست طرحی اجرائی گردد که یک میلیون تن قیررایگان را هدف گرفته است! شاید بهتر باشد کمی به اظهارات نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدای حضور در بهارستان بپردازیم که کاملا گذری است بر دغدغه های وسیع نمایندگان در خصوص قیررایگانی که امروز حداقل برای روستاییانی که سنگشان به سینه زده می‌شد ثمری نخواهد داشت. اما واقعا این سود به جیب چه کسانی خواهد رفت؟

متن کامل اظهارات ۵ ماهه بهارستانی‌ها در خصوص قیر(ترتیب خبرها از ۳۰ مهر تا ۱۲ خرداد) / منبع: "نفتی‌ها"
۱-    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس یازدهم از حواشی دوری می‌جوید، گفت: محور فعالیت‌های مجلس مسائل اقتصادی است و تدوین طرح‌هایی مانند جهش تولید مسکن، توزیع قیر رایگان برای راه‌های روستایی، عرضه خودرو در بازار و خرید تضمینی محصولات کشاورزی گواه این ادعا است.
۲-    مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس،  سلطان قیر، دلار، سکه و خودرو لابد چند روز دیگر هم سلطان واکسن! اگر این سیاست‌ها ادامه پیدا کند، هر سلطانی را بگیرید یک سلطان دیگر جای آن سبز می‌شود.
۳-    مظفری نماینده مردم کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبدیل نفت به محصول میانی به معنای عبور از خام فروشی نیست، افزود: به‌عنوان مثال صادرات قیر خط قرمز برخی از کشورها همچون چین و روسیه است چراکه قیر در جایگاه یک محصول میانی، قابلیت تبدیل به محصولات دیگر را دارد لذا تبدیل نفت به یک محصول میانی هنر خاصی نیست بلکه باید تبدیل‌های بیشتری صورت گیرد.  
 -    مهدی عسگری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: مدیرعامل نفت پاسارگاد که بزرگترین شرکت در حوزه تولید قیر است هیچ‌گونه تخصصی نسبت به حوزه کاری خود ندارد و نتیجه این نوع مدیریت‌ها مشخص خواهد بود.
۵-    ایزدخواه نماینده مردم تهران:  سال ها تز فکری دولتمردان این بود اول توسعه و بعد عدالت که این سرمنشأ انحراف حاکمیت از مسیر استقرار آرمان های انقلاب بوده و اکنون ثمره توسعه عاری از عدالت را مشاهده می کنیم که در یک کلمه فقر، فساد و تبعیض است. ریشه این انحراف را باید در جریان فکری، فرهنگی و مدیریتی تکنوکرات جستجو کرد. آنها که سال ها به اسم خصوصی سازی، اختصاصی سازی کردند و کارخانجات نامدار کشور را به خاک سیاه کشاندند؛ آنها که با دعوای ساختگی تخصص یا تعهد، گنجینه گرانبهای جهاد سازندگی را با صدها مرکز تخصصی و هزاران متخصص متعهد طی ۳ دولت به اضمحلال کشاندند و امروز در بهبود کپرنشینی ها و بسته بندی محصولات خام کشاورزی و توزیع سالم و بی فساد قیر رایگان روستایی نیز درمانده اند.
۶-    نمایندگان در نشست علنی (یک‌شنبه ۲۳ شهریورماه) مجلس در جریان بررسی طرح الحاق یک بند به تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ با اصلاح جزء ۱ بند (ز) الحاقی با ۱۷۳ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.بر اساس این اصلاح شرکت ملی نفت ایران موظف است نسبت به تأمین یک میلیون تن قیر تا سقف مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال در قالب احکام مربوط به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و استانی این قانون اقدام و در سقف سهمیه‌های تاکید شده در این طرح به صورت ماهانه در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذیل‌الذکر قرار دهد تا به نسبت میزان اعتبارات طرح‌های تملک دارایی توزیع گردد.
۷-    خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:ایرادات شورای نگهبان نسبت به مصوبه تامین قیر رایگان قابل رفع است، البته انتقاداتی نسبت به فسادزا بودن این موضوع در افکار عمومی وجود دارد که تلاش ما رساندن این انتقادات به حداقل و رفع این موضوع است.
ا-    عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس گفت: دولت وظیفه دارد تا با توزیع مستقیم قیر در اندازه مورد نیاز میان دستگاه‌های متولی مانند دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی، دست واسطه‌ها و دلال‌ها را کوتاه کند.
۹-    نمایندگان در نشست علنی (یکشنبه ۱۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دو فوریتی الحاق یک بند به تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ با درخواست سلب فوریت تخصیص قیر رایگان مخالفت کردند.
۱۰-    نمایندگان در نشست علنی (یکشنبه، ۱۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح الحاق یک بند به تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور با الحاق بند «ز» با ۱۷۸ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.براساس این گزارش ؛یک بند به شرح زیر به عنوان بند(ز) به تبصره(۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور مصوب ۲۶/ ۱۲/ ۱۳۹۸ الحاق می شود:
- شرکت ملی نفت ایران موظف است نسبت به تأمین یک میلیون تن قیر تا سقف مبلغ چهل هزار میلیارد (۴۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰)ریال اقدام و در سقف سهمیه های زیر به صورت ماهانه در اختیار دستگاه های اجرایی ذیل الذکر قرار دهد. پنجاه درصد (۵۰%) در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت راه های فرعی و روستایی و روکش آسفات شبکه راه های اصلی، فرعی و روستایی و عشایری و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح های مسکن مهر. بیست و یک درصد (۲۱%) در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت آسفالت معابر و بهسازی روستاها، محوطه مساجد و حسینیه های روستاها و اجرای طرح (پروژه) های مشارکتی با دهیاری ها با اولویت روستاهای حادثه دیده در اثر حوادث غیرمترقبه، هفده درصد (۱۷%) در اختیار وزارت کشور (سازمان امور شهرداری ها ودهیاری های کشور) جهت آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر پنجاه هزار نفر جمعیت، پنج درصد (۵%) دراختیار وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) جهت نوسازی مدارس و دانشگاه فرهنگیان،  چهار درصد (۴%) در اختیار وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) برای انجام عملیات خاک پوش (قیرآبه پاشی) سازگار با محیط زیست مورد تأیید سازمان ذیربط و سه درصد (۳%) در اختیار سازمان بسیج سازندگی به منظور آسفالت راههای بین مزارع و محوطه پایگاههای بسیج و محوطه پاسگاههای انتظامی
۱۱-    موسوی نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم تأکید کرد که در طرح جدید مجلس برای توزیع قیر رایگان منافذ فساد بسته شده و قیمت و محل استفاده آن ها در مناطق کل کشور مشخص است.
۱۲-     شمس‌الدین حسینی نماینده رامسر و تنکابن در نشست علنی  (چهارشنبه، اول مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی طی اخطاری با استناد به اصل (۵۲) قانون اساسی  در جریان رسیدگی به کلیات طرح تأمین قیر رایگان خطاب به رئیس جلسه گفت: این طرح یک واکنشی بود به فشارهای مردم در مناطق محروم نسبت به ما نمایندگان، آنها به ما می‌گویند کشور دچار مشکل شده و شماها هم دست روی دست گذاشته‌اید.
 د-    حسینی نماینده رامسر: طرح تامین قیر رایگان واکنشی بود به فشارهای مردم در مناطق محروم نسبت به ما نمایندگان، آنها به ما می‌گویند کشور دچار مشکل شده و شماها هم دست روی دست گذاشته‌اید.
۱۴-    اول مردادماه کلیات طرح الحاق یک بند به تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور با ۲۰۱ رأی به تصویب نمایندگان رسید که در صورت تصویب جزئیات آن اعتبارات لازم برای تامین یک میلیون تن قیر برای طرحهای عمدتا روستایی در اختیار وزارت نفت قرار می گیرد.
۱۵-    ،کاظم دلخوش اباتری در نشست علنی (چهارشنبه، اول مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل (۳) و اصل (۲۱) قانون اساسی گفت: پیشنهاد اولیه ما این بود که دولت نفت را به پالایشگاه‌ها بدهد و پالایشگاه‌ها قیر تولید شده را به پیمانکاران بدهد و قیر به قیمت دو میلیون توزیع شود.نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای پورمحمدی نماینده دولت و حاجی بابایی روز گذشته در این موضوع صحبت کردند و تمامی این جلسات را پیگیری کردیم و با آقایان همراه بوده‌ام.وی ادامه داد: نماینده دولت وعده تأمین منابع قیر را داد و گفت که نگران نباشید و آقای نوری گفت که ۵ هزار میلیارد تومان از محل بند (م) ماده (۲۸) برای این موضوع اختصاص داده شده است. الان نباید مخالفت کنند، این موضوع را به کمیسیون بودجه هم اطلاع داده‌اند.عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس  شورای اسلامی ادامه داد: در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه هم ما حضور داشتیم و قرار نبود از منابع تملک دارایی - سرمایه‌ای برداشت شود و آقایان دولتی تأکید کردند که بودجه آن را تأمین می‌کنیم.
۱۶-    زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی اول مردادماه سالجاری با بیان اینکه تخصیص یک میلیون تن قیر مقدار کمی نیست، عنوان کرد: نباید با ترس از بروز فساد، اقدامات خود را در راستای حل مشکلات مردم انجام ندهیم.وی افزود: بحث نظارت بر توزیع قیر بسیار مهم است که در این طرح مورد تأکید قرار گرفته و از محل تملک دارایی سرمایه‌ای دولت خواهد بود که نباید آن را محل فساد دانست.
۱۷-    علیپور نماینده ماکودر جلسه علنی مجلس و در دفاع از تخصیص قیر رایگان: دولت موظف است قیر را به صورت عادلانه در کشور توزیع کند که امروز با این طرح امکان اجرایی شدن آن را فراهم می‌کنیم.
۱۸-    کمال علیپور خنکداری نیز به عنوان سومین موافق این طرح در در نشست علنی اول مردادماه سالجاری با تأکید بر اینکه باید منابع خدادادی را در پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم، گفت: لازم است از محل منابع داخلی یک میلیون تن قیر به روستاها برای آبادانی آنها تخصیص یابد و حتی بیشتر از آن معتقدیم که این میزان باید به دو میلیون تن برسد.نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مخالفت برخی مخالفان به این علت بود که معتقد بودند میزان قیر باید بر حسب ریال صورت گیرد در حالی که نمی‌توان میزان آن را به این صورت دید چرا که قیمت ارز دائما در حال تغییر است.وی در پایان تأکید کرد: شهرهای زیر صد هزار نفر امروز به قیر نیاز دارند و مجلس برای حل مشکلات مردم باید مسیر درست را طی کند.
۱۹-    محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص نشست این کمیسیون در ۳۱ تیرماه سالجاری تاکید کرد:  با تصویب نهایی طرح تامین قیر رایگان قرار شد، تا سقف ۴ هزار میلیارد ریال معادل یک میلیون تُن مواد اولیه قیر در اختیار وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های دیگر قرار گیرد و دولت تا پایان آذر ماه موظف به اجرای آن است.
۲۰-    نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس گفت: براساس تصمیم‌گیری صورت گرفته مقرر شد به دلیل به میان آمدن بحث تأمین اعتبار ریالی، این طرح به بودجه سال ۹۹ وارد نشود و تنها وزارت نفت، نفت را به میزان موردنظر در طرح در اختیار پالایشگاه‌ها قرار دهد و آنها هم وکیوم باتوم و قیر مشخص شده را به میزان ۲ میلیون تُن در اختیار بگیرند.طراح طرح تامین قیر رایگان در مجلس تصریح کرد: براساس جمع‌بندی (۳۰ تیرماه) این کمیته قرار شد، به دلیل به میان آمدن بحث ریالی این طرح به بودجه سال ۹۹ وارد نشود و تنها وزارت نفت، نفت را به همین میزان ذکر شده در طرح در اختیار پالایشگاه‌ها قرار دهد و آنها هم وکیوم باتوم و قیر مشخص شده را به میزان ۲ میلیون تُن در اختیار بگیرند.
۲۱-    حسینی نماینده خدابنده: در نشست علنی ۲۹ تیر مجلس دو فوریت طرح تامین قیر مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و پس از آن به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد و جلسه این کمیسیون برای بررسی طرح مذکور با حضور دو تن از اعضای کمیسیون عمران برگزار شد و در نهایت کلیات طرح مورد تصویب قرار گرفت، کمیسیون عمران مجلس  نیز روز سه شنبه جلسه را با دستور کار بررسی موضوع تامین  برگزار خواهد کرد.
۲۲-    مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه: این طرح مورد توجه نمایندگان قرار دارد زیرا در صورت تصویب نهایی، می‌تواند در تکمیل و انجام پروژه‌های عمرانی بویژه در مناطق محروم و روستایی کمک بسیار خوبی باشد.
۲۳-    کاظم دلخوش اباتری در نشست علنی ۲۹ تیر به عنوان طراح الحاق یک بند به تبصره ۱ قانون بودجه سال۹۹ گفت: در ادوار گذشته موضوع قیر رایگان در بند (هـ) تبصره (۱) قانون بودجه لحاظ می‌شد و سالانه قیر رایگان به روستاها، شهرها، بنیاد مسکن، راه و ترابری، آموزش و پرورش و مالش‌پاشی کویر اختصاص می‌یافت.وی ادامه داد: اما سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی کمیسیون بودجه با محدودیت‌هایی که داشت این بند را حذف کرد در حالی که یکی از نیازهای ضروری کشور آسفالت راه‌های روستایی و بهسازی مدارس است.این نماینده مجلس توضیح داد: در طرح مذکور دو میلیون قیر رایگان در نظر گرفته شده است که از محل خوراک تأمینی به پالایشگاه‌ها تهیه می‌شود. از آنجایی که مبلغ قیر از تنی ۴۰۰ هزار تومان به ۴ تا ۵ میلیون تومان افزایش یافته است در جزئیات مبلغی برای قیر رایگان در نظر گرفته نشده چرا که ممکن بود افرادی از این موضوع سوء استفاده کنند و قیمت قیر را افزایش دهند.
۲۴-    محمدحسین فرهنگی در موافقت با طرح مذکور در نشست علنی ۲۹ تیر مجلس، اظهار داشت: فصل کاری ۶ ماه اول سال است، زمان در حال سپری شدن است و فرصت مناسب برای کارهای عمرانی رو به اتمام است، باید هر چه زودتر قیر رایگان برای کارهای عمرانی در کشور لحاظ شود، در جزئیات کمیسیون می‌تواند عدد و رقم را تغییر دهد.
۲۵-    حسن نوروزی در مخالفت با طرح الحاق یک بند به تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در نشست علنی ۲۹ تیر مجلس،  گفت: اگر دولت و کمیسیون برنامه و بودجه ضرورت قیر رایگان را احساس می‌کرد موضوع را در دستور کار قرار می‌داد، نمایندگان اگر نظری دارند مباحث را برای بودجه سال  ۱۴۰۰ به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهند.
۲۶-    جعفر قادری همچنین در موافقت با این طرح در نشست علنی مجلس در ۲۹ تیرگفت: تمام فعالیت‌های ارگانی به قیر وابسته است و اگر قیر رایگان تأمین نشود تمام زیرساخت‌هایی که تا امروز فراهم شده در فصل بارندگی از بین می‌رود بنابراین انتظار می‌رود این امکان برای مناطق روستایی و محروم فراهم شود.
۲۷-    قالیباف رئیس مجلس در نشست علنی ۲۹ تیر نمایندگان: در عین اینکه تأمین قیر رایگان ضروری و اجتناب‌ناپذیر است اما در اجرای آن شاهد آسیب‌هایی بوده‌ایم که لازم است در کمیسیون بررسی شود.
۲۸-    نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان مجلس در سال های ۹۶ و ۹۷ با تصویب طرحی، دولت را ملزم به تأمین قیر رایگان برای اجرای طرح های عمرانی کردند و با اجرای این قانون، به صورت متوسط سالانه حدود ۲ میلیون تن قیر در اختیار پروژه ها قرار گرفت.وی گفت: در سال گذشته نیز نمایندگان طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن معادل ۲ هزار میلیارد تومان، قیر رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد، حال نمایندگان در مجلس یازدهم نیز طرحی را تدوین کرده اند که بر اساس آن قیر رایگان برای اجرای پروژه ها تأمین شود. رضایی کوچی گفت: برای تأمین ۲ میلیون تن قیر رایگان اعتباری حدود ۸ هزار میلیارد تومان نیاز است، حال برخی از نمایندگان پیشنهاد دادن که اعتبارات مورد نیاز را از محل بودجه مدیریت بحران اختصاص دهیم، اما این مسئله امکان پذیر نیست، زیرا سازمان مدیریت بحران با کمبود اعتبار مواجه خواهد شد. همچنین برخی نمایندگان پیشنهاد دادند که اعتبارات از محل درآمدهای حاصل از فروش خوراک پتروشیمی ها تأمین شود که این مسئله نیز امکان پذیر نیست.
۲۹-    خدابنده سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: در نشست این کمیسیون(۲۴تیر) با حضور وزیر راه و شهرسازی،  موضوع تأمین قیر برای اجرای پروژه های عمرانی بررسی شد، در این نشست مقرر شد که راه حلی برای تأمین منابع اعتباری تخصیص قیر شناسایی شود تا به سرعت بتوان از این منابع قیر مورد نیاز پروژه ها را تأمین کرد.
۳۰-    میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ۱۶ تیرماه گفت: تخصیص قیر رایگان به کارهای عمرانی روستایی و مناطق محروم در بودجه سال  قید نشده و اگر طی همین دو هفته آتی نتوانیم این موضوع را به تصویب برسانیم با وجود ۴ ماه زمان باقی مانده از فصل کار بار دیگر پروژه‌های عمرانی در این مناطق مشکل پیدا می‌کنند.
۳۱-     تذکر  ۱۵ تیر علیرضا سلیمی نماینده محلات به وزیر نفت: علت افزایش بی‌رویه قیمت وکیوم قیر در روزهای اخیر.
۳۲-    متفکرآزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی صادرات قیر به ترکیه و گرجستان متوقف شده، حال سوال پیش می آید که چه کسی پاسخگو است.
۳۳-    سید البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از اولویتهای مجلس برای تسریع در اجرای پروژه های عمرانی، مسئله تأمین قیر پروژه ها است، حتما باید برای این مسئله فکر اساسی شود، زیرا این موضوع روند اجرای پروژّه ها را تحت تأثیر قرار داده است.
۳۴-    نشست ویژه بررسی روند تأمین قیر پروژه های عمرانی در کشور (یکشنبه ۸ تیر ماه) با حضور علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس و معاونان وزارتخانه های راه و شهرسازی، نفت و سازمان برنامه و بودجه  برگزار شد.در این نشست روند تخصیص و تأمین قیر در سال گذشته به دستگاه های اجرایی و روند اجرای پروژه های عمرانی متأثر از تخصیص قیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
۳۵-    نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائل مهم و دغدغه های کنونی کمیسیون عمران مجلس، بحث تأمین قیر رایگان است، زیرا پروژه های عمرانی کاملا وابسته به میزان تأمین قیر هستند، از این رو شاهد بودیم که تأخیر در توزیع قیر در سال گذشته مشکلات بسیاری را برای پروژه های عمرانی ایجاد کرد، از این رو باید برای سال جاری تمهیدات ویژه ای را اندیشید.
۳۶-    سید غنی نظری در نشست علنی  (چهارشنبه، ۲۱ خردادماه) مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید توجه جدی به وضعیت روستاها داشته باشد، گفت: به عنوان مثال در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر روستایی با ۲۰۰ خانوار وجود دارد اما دارای جاده آسفالت مناسب نیستند. متاسفانه ستاد بازآفرینی شهری در قهقرا مدیریت می شود. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند کند پروژه های راه وشهرسازی و حرکت لاک پشتی آن ها، تصریح کرد: این مهم در حالی است که نظارت بر پیمانکاران این پروژه ها جدی نیست و می توان مشاهده کرد قیر باکیفیت بسیار پایین در آن ها استفاده می شود.
۳۷-    وزیرراه و شهرسازی در صحن علنی مجلس:  در بحث تامین قیر رایگان نیز ما براساس قانون عمل کردیم، هر چند سهمیه ما در سال ۹۸ نسبت به ۹۷  در حدود یک هفتم شده است.
۳۸-    حسین فرهنگی نماینده مردم تبریزضمن درخواست از دولت برای ارائه اصلاحیه بودجه نسبت به تأمین قیر رایگان گفت: اگر مجلس بخواهد شخصا در این موضوع ورود کند، شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت، بر این اساس دولت لایحه‌ای را درباره تأمین قیر رایگان به مجلس ارائه کند زیرا سال گذشته به دلیل موضوع کرونا تأمین قیر رایگان از بودجه حذف شد.
۳۹-    لطفی نماینده مردم همدان در نشست علنی ۱۳ خرداد با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت عمران در کشور بیان داشت: قیر روستایی از بودجه ۹۹ حذف شد و همچنین مشکلات بسیاری برای دهیاران ایجاد شد که باعث شده است حاشیه‌نشینی در کلانشهرها افزایش یابد و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد.
۴۰-    محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با اعضای مجمع نمایندگان استان اردبیل:  سهم قیر وزارت راه و شهرسازی در بودجه سال ۹۹، سهم ۴۸ درصدی است که امیدوارم این میزان کاملا تخصیص یابد زیرا وزارت راه برای اجرای پروژه ها به حدود ۲میلیون تن قیر نیاز دارد.

 
 
 


 

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39379

کلیدواژه

قیرفروش

مجلس یازدهم

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها