نفت / شناسه خبر: 39296 / تاریخ انتشار : 1399/7/19 08:15
|

پشت پرده مبهم در پتروشیمی آپادانا/ پای ۱۲۰ میلیون یورو درمیان است؟

اول اینکه از حداقل پاییز سال ۱۳۹۷ تا کنون یعنی از زمانی‌که اروپایی‌های مذکور اعلام کرده اند که تجهیزات را به ایران تحویل نمی‌دهند تا کنون وضعیت بازگشت این پول‌ها تعیین و تکلیف نگردیده است.

نفتی ها /از اسفند سال ۱۳۹۶ تا تابستان سال ۱۳۹۷پیمانکار EPC پتروشیمی آپادانا اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز خود، از سه شرکت اروپائی می‌کند و چند ماه پس از آن پیش‌پرداخت‌های تعهد شده بالغ بر ۳۰ میلیون یورو به حساب شرکت‌های اروپائی مذکور واریز می‌گردد اما پس از شدت گرفتن تحریمهای خصمانه علیه ایران، این شرکت‌ها از تحویل تحهیزات به ایران خودداری و در نهایت تا کنون نیز مبلغ پیش پرداخت فوق به ایران بازگردانده نشده در حالیکه پیمانکار به سفارش و اصرار مسوولان پتروشیمی آپادانا و اضافه شدن الحاقیه به قرارداد فی مابین مبنی برنشستن برمیز مذاکره در زمانی مناسب بر سر تعیین و تکلیف مبالغ پرداختی به این شرکت‌ها باردیگر از سه شرکت چینی با همان نرخ تجهیز اروپائی تجهیزات خریداری می‌گردد. موضوعی که حدود۱۲۰ میلیون یورو پول ملی رادر جیب چینی‌ها و اروپائی‌ها کرده و نحوه خرید این تجهیزات را در هاله‌ای از ابهامات فرو برده است.


اما ابهامات چیست؟
اول اینکه از حداقل پاییز سال ۱۳۹۷ تا کنون یعنی از زمانی‌که اروپایی‌های مذکور اعلام کرده اند که تجهیزات را به ایران تحویل نمی‌دهند تا کنون وضعیت بازگشت این پول‌ها تعیین و تکلیف نگردیده است.
دوم آنکه بنابر روال مرسوم اگر خرید تجهیزات بنا بر لایسنس و برند از اروپای غربی به عنوان مثال با رقم ۱۰۰ محاسبه گردد همان تجهیزات از اروپای شرقی،ژاپن،کره جنوبی و در نهایت چین به ترتیب ۶۰،۸۰،۹۰،۹۵ برآورد می‌گردد. به زبانی ساده تر تجهیزاتی که از اروپای غربی خریداری می‌گردد حداقل ۵۰ درصد گرانتر از نمونه چینی آن است. اما نکته قابل تامل آنکه خرید مجدد پیمانکار از چین با همان نرخ اروپائی صورت گرفته که البته برخی از احتمالات از درخواست پتروشیمی آپادانا و در نهایت هلدینگ خلیج فارس مبنی بر خرید این تجهیزات به همان نرخ اروپائی حکایت دارد.
و اما سومین ابهام در خصوص لیست AVL تحویلی به پیمانکار است که خرید اولیه این شرکت بنابراین لیست و شرکت‌های مورد تاکید کارفرما صورت گرفته اما در خرید دوم از چینی‌ها به نظر می‌رسد این شرکت‌ها در این لیست قرار نداشته‌اند.
دراین بین بنابر ابهامات موجود باید گفت در حال حاضردر  نحوه هزینه کرد ۹۰ میلیون یورو پول ملی ابهاماتی وجود دارد که مسوولان امر باید پاسخگوی آن باشند. در اولین اقدام مسوولان پتروشیمی آپادانا و در راس آن هلدینگ خلیج فارس باید پاسخ دهند که چگونه ۳۰ میلیون یورو پول کشور آن‌هم در شرایط اقتصادی امروز که تحت فشار تحریم‌های سخت و خصمانه دشمنان و به قول مدیرعامل این شرکت در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم به حال خود رها شده و تا کنون این مبالغ به کشور برنگشته است؟ از سویی دیگر باید پاسخ دهند چرا تجهیزات برای باردوم ۵۰ درصد گرانتر از نرخ روز خریداری گردیده و چرا باید چنین تصمیمی گرفته می‌شده و البته مهمتر چه کسی تصمیم گیرنده چنین اتفاقی بوده است؟
همچنین باید به این نکته پاسخ داده شود که چرا خرید تجهیزات بیرون از لیست AVL صورت گرفته است؟ چراکه بنابر پیگیری‌های صورت گرفته خبرنگار “نفتی‌ها” ، پیمانکار بنابر درخواست و دستورات مدیران و مسوولان پتروشیمی آپادانا و هلدینگ خلیج فارس اقدام کرده و اینبار مسوولان این مجتمه پتروشیمی باید پاسخگو باشند.
البته دراین بین، خبرنگار “نفتی‌ها”  سعی بر شفاف سازی این موضوع داشت و با مدیرعامل سابق و فعلی پتروشیمی آپادانا تماس گرفته که هر کدام به بهانه ای از پاسخگوئی و شفاف سازی این موضوع خودداری کردند. مرعشی مدیرعامل فعلی این مجتمع در پاسخ به ابهامات موجود تنها به این نکته اکتفا کرد که تنها در صورتی شفاف سازی خواهد کرد که مسوولان هلدینگ خلیج فارس به او اجازه دهند و از خبرنگار ما خواست تا تنها با درخواست موافقت آنان با وی تماس گرفته شود.
بنابراین خبرنگار “نفتی‌ها”، علی رغم تلاش جهت شفاف سازی این موضوعات مورد بحث اما موفق به دریافت پاسخ مسوولان این پتروشیمی نشد و همین امر بر ابهامات موجود افزود. اگرچه  ظاهرا به گوش می‌رسد برخی از نهادهای نظارتی در حال بررسی ابهامات موجود هستند اما شاید بد نباشد این موضوع با حساسیت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد چرا که بحث منافع ملی و ۹۰ میلیون یورو پول کشور در میان است که قطعا این امر نیازمند بررسی جدی است. و در نهایت مسوولان تنها باید به این نکته صراحتا پاسخ دهند که چگونه از سال ۱۳۹۷ تا کنون بیش از دو سال ۳۰ میلیون یورو پول ملی را رها کرده اند. حتی اگر مسوولان امر معتقد باشند که تا کنون برای بازگرداندن پول در تلاش بوده اند بازهم این موضوع که ناتوانی مسوولان امر را هدف گرفته مساله‌ای مورد بحث خواهد بود.
ضمن آنکه مسوولان باید بگویند اضافه کردن الحاقیه به قرارداد پیمانکار مبنی بر نشستن و حل کردن پول پرداختی به سه شرکت اروپائی در زمانی دیگر چه روش جدیدی است که در این پتروشیمی باب شده است؟ دراین بین قطعا پایگاه خبری “نفتی‌ها”  به دلیل عدم پاسخگوئی مسوولان امر نتوانسته نظر آنان را نیز منتشر نماید اما دراین حال اعلام آمادگی می‌نماید تا توضیحات این مسوولان را بدون هیچ دخل و تصرفی و تنها در جهت تنویر افکار عمومی منتشر نماید تا شاید مشخص گردد به چه دلیلی ۳۰ میلیون یورو پول کشور تا کنون بازنگشته و یا به چه دلیل تجهیزات با نرخ بسیار بالاتر از نرخ مرسوم تجهیرات چینی و به دستور چه کسی خریداری شده است؟

 

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39296

کلیدواژه

پتروشیمی آپادانا

پیمانکار EPC

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها