نفت / شناسه خبر: 39235 / تاریخ انتشار : 1399/7/7 15:00
|

حذف نفت از بودجه صوری بود؟

کیست که بخواهد به این موضوع فکر کند که خلاصی از درآمدهای نفتی دست کم در تامین هزینه‌های الزامی قانونی است که در برنامه ششم توسعه و چشم‌انداز توسعه بیست ساله رسماً، مورد تاکید بوده‌است.

نفتی ها /روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در حاشیه جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۰ ضمن اعلام برنامه فروش نفت گفت: سال آینده نیز با همین روش فروش نفت شکل ادامه خواهد یافت. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت درآمدهای نفتی از طریق صادرات به خارج از کشور با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به واحد ریالی در بودجه آورده خواهد شد و ارز به‌دست آمده از آن به کالا‌های اساسی اختصاص خواهد یافت.
علاوه براین طبق اعلام نوبخت بخش دیگر درآمدهای نفتی از مجرای غیرصادراتی، یعنی پیش‌فروش داخلی در نظر گرفته شده است. طرح پیش‌فروش داخلی نفت نیز هم اکنون در شورای‌عالی هماهنگی نهایی شده است و سال آینده اجرایی خواهد شد و در واقع این روش پیش‌فروش را یک برنامه برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها دانست.
اما این در حالی است که از  اواخر سال۱۳۹۸ صحبت از حدف نفت از سیستم بودجه به میان آمد و بسیاری از مسئولین از خودکفایی بودجه و تلاش برای قطع وابستگی سیستم مالی کشور به نفت گفتند.
در همان زمانی بسیاری از کارشناسان با ابراز امیدواری از این اجبار برای حدف و یا کاهش تاثیر نفت در بودجه منتظر بودند تا اقتصاد ایران بعد از بیش از  نیم قرن اعتیاد به نفت را ترک کند، اما واقعیت آن است که به نظر می‌رسد در تمام این سال‌ها و حتی در روزهای تحریم فروش نفت حتی با روش‌های مخفیانه و حتی بعضاً خلاقانه راحت ترین کار ممکن برای دولت‌ است؛ دولتی که عادت کرده دست در جیب درآمدهای نفتی ببرد و خرج کند .
حال این که در روزگاری نه چندان دور مقام‌های دولتی از جمله محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و علی ربیعی، سخنگوی دولت از صفرکردن سهم درآمدهای نفتی در تامین هزینه‌های جاری دولت در بودجه سال آینده خبر دادند و حالا حرفی دیگر به میان آمده هم چندان فرقی نداشته و گوش ما به این دست وعده و وعیدها و تناقض‌ها عادت کرده است.
و گرنه کیست که بخواهد به این موضوع فکر کند که  خلاصی از درآمدهای نفتی دست کم در تامین هزینه‌های الزامی قانونی است که در برنامه ششم توسعه و چشم‌انداز توسعه بیست ساله رسما، مورد تاکید بوده‌است.

.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39235

کلیدواژه

برنامه ششم توسعه

چشم‌انداز توسعه بیست ساله

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها