نفت / شناسه خبر: 39224 / تاریخ انتشار : 1399/7/6 15:00
|

خبرهای نفتی ایران استراتژی انرژی منطقه و انتخابات آمریکا را به هم ریخت

حال اما دو نکته مهم با افشای این خبر که به نظر می‌رسد چندان هم اتفاقی نبوده مطرح می‌شود، یکی مسئله انتخابات آمریکا و دیگری تغییرات مهم در استراتژی های انرژی خاور میانه است .

نفتی ها /روز جمعه بود که رویترز در گزارشی به نقل از «تانکر ترکرز» عنوان کرد که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش یافته است؛ خبری که از آن به عنوان سپتامبر طلایی صادارت نفت ایران یاد شد، هرچند به عقیده برخی از کارشناسان این آمار و ارقام نمی‌توانند خیلی دقیق باشند و اصولا کشوری که با تحریم‌های سفت و سخت مواجه است نمی‌تواند خیلی از آمارو ارقام صادارتش که با روش های مخفیانه انجام می‌شود گزارش ارائه دهد .
حال اما دو نکته مهم با افشای این خبر که به نظر میرسد چندان هم اتفاقی نبوده به میان آمده است، یکی مسئله انتخابات آمریکا و دیگری تغییرات مهم در استراتژی های انرژی خاور میانه است.
در واقع افشای خبر صادرات نفتی ایران مهمترین ضربه را به سیاستهای تحریمی ترامپ وارد کرد، مساله‌ای که ممکن است برای او و کارزارش تبعات سنگینی را در انتخابات جاری آمریکا به همراه داشته باشد.
در واقع از آنجایی که جو بایدن و دیگر دموکرات‌ها شدیداً به دنبال نقد سیاست‌ خارجی دونالد ترامپ بودند؛ همین عدم موفقیت آمریکا در جلوگیری از افزایش صادرات نفتی ایران پس از اعمال تحریم‌های حداکثری دونالد ترامپ ممکن است برایش بسیار گران تمام شود و حال باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده دموکرات‌ها که همواره به دنبال شکاف‌هایی برای تضعیف و نقد سیاست‌های ترامپ هستند، دست به دامان آمار چشمگیر صادرات نفت ایران خواهند شد یا خیر.
از سویی دیگر اما خبر کشف میدان های نفتی و گازی جدید، ازجمله ارم و همچنین رکورد شکنی صادارت نفت ایران وقتی به گوش می‌رسد اولین سوالی که به ذهن خطورمی‌کند این است که آیا این صادرات استراتژی انرژی منطقه را تغییر خواهد داد یا خیر؟
نکته مهم که باید به آن اشاره کرد این است که به نظر نمی‌رسد در منطقه تغییری ایجاد شود زیرا صادرات به صورت چراغ خاموش در کشورهای همسایه شاید چندان هم جوابگو نباشد و علاوه بر این درامد زایی زیادی نخواهد داشت ، اما شنیده‌هایی که به‌صورت پراکنده در چند وقت اخیر به گوش رسیده، بیانگر این است که هدف این صادرات ها برخی کشورها هستند که با قابلیت همپوشانی با سیاست صادارت چراغ خاموش ایران را دارند، برای مثال شرکت‌های ایرانی که پالایشگاه نفتی ونزوئلا را تعمیر کردند و توان فرآورش این پالایشگاه‌ها را با نفت خام تولیدی ایران مطابقت داده‌اند، به همین دلیل می‌توان بخش عمده‌ای از این افزایش فروش را ناشی از تقاضای ونزوئلا یا کشورهایی از این دست برای نفت ایران دانست.


پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39224

کلیدواژه

صادارت نفت ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها