نفت / شناسه خبر: 39125 / تاریخ انتشار : 1399/6/24 07:44
|

چه کسی برای نفت تصمیم می‌گیرد؟ کدخدای نفت کیست؟+ مستندات

ازسویی کرباسیان در تلاش است تا برای نفت نسخه ای بپیچد و از سویی دیگر روحیات زنگنه اجازه تصمیم گیری شخصی غیر از خود ویاران نزدیکش برای نفت را نمی‌دهد.

نفتی ها /نهم تیرماه سال گذشته بود که  طی ابلاغیه شماره ۲۶۰-۲/۲۰ ، وزیرنفت شرکت‌های بهره بردار را ملزم به تغییر روش ساخت و نصب واحدهای بهره برداری و نمک زدایی با هدف تسریع در اجرای کار کرد اما تنها ۸ ماه پس از ابلاغ این دستور وزیر، مدیرعامل شرکت ملی نفت طی ابلاغیه ای به شماره ۵۸۴۲۴۲ و با تاکید بر ابلاغیه پیشین وزیر در بخش اسکید مونتد دستوری جدید صادرمی‌کند.

دستور مشخص است برونسپاری واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی نوسازی شده یا توسعه یافته با الگوی قراردادی B.O.O و استفاده از تاسیسات اجاره‌ای باید صورت پذیرد. تنها در مدت ۸ ماه ۲ ابلاغیه در یک بخش نشان از بلاتکلیفی مدیریتی در توسعه میادین دارد. چراکه به نظر میرسد مسوولان نفت علاوه بر نداشتن توافق لازم بر سر تصمیم‌های صورت گرفته اقدام به آزمون و خطاهای خود در بخش بهره برداری و نمک زدایی میکنند؛ مساله ای که از سوی کارشناسان با نقدهای بسیاری همراه است. چراکه در بخش ابلاغ اولیه وزیرنفت بسیاری از کارشناسان روش بهره گیری از نمک زدایی سیار را تنها در میادین مشترک لازم الاجرا و به صرفه میدانند و در بخش دستور روزهای آخر سال گذشته کرباسیان نیز بسیاری از کارشناسان معتدند نسخه ای بدون پایه فنی و کارشناسی برای تمام میادین پیچیده شده که امری کاملا غیرممکن تلقی میگردد.چراکه روش مورد تاکید کرباسیان در تمام پروژه های توسعه ای میادین قابل اجرا نیست.

دراین بین شاید باید وجود دو تفکر ریاستی در نفت را دلیل این ادعا دانست؛ ازسویی کرباسیان در تلاش است تا برای نفت نسخه ای بپیچد و از سویی دیگر روحیات زنگنه اجازه تصمیم گیری شخصی غیر از خود ویاران نزدیکش برای نفت را نمی‌دهد.

همچنین دراین میان باید نبود یک استراتژی مشخص کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت در توسعه میادین و بخش بالادستی نفت را آسیب جدی این روزهای این صنعت دانست که باعث گردیده تا هر رئیس نفتی بر راس کار برای آن دستوری صادر کند. دستوراتی که این روزها شرکت‌های بهره بردار را دچار مشکلات عدیده ای نموده که دود آن در چشم کارکنان و متخصصانی رفته که باید در بخش عملیاتی کردن این ابلاغیه ها گام بردارند.
درحال حاضر بلاتکلیفی مسوولان مناطق نفتی به شدت محسوس است تا جاییکه بسیاری از کارشناسان معتقدند مدیران این مناطق برای اجرای روش صحیح در میادین مختلف با نامه نگاری‌های مختلف و دور زدن ابلاغیه‌های موجود دست به گریبابند.
با اینحال یک چیز کاملا مشخص است بلاتکلیفی موجود میان تصمیم‌های وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت آنچنان بر مسائل فنی سایه انداخته که وضعیت شرکت‌های بهره بردار را با اختلال مواجه کرده در حالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سالهای گذشته نمک زدایی میادین نفتی بدون هیچ مشکلی و با نسخه هایی متفاوت بنا بر شرایط هر میدان در حال انجام توسط مناطق بهره بردار بوده و هیچگونه مشکلی نیز بوجود نیامده اما این روزها بحث کمبود منابع مالی و توجیح حضور بخش خصوصی دراین بخش از جمله دفاع اصلی مسوولان نفتی ازاین اقدام محسوب میشود. درحالیکه در اولین قدم باید دید چه بخش خصوصی حاضر به صرف به عنوان مثال ۵۰ میلیون دلار سرمایه جهت توسعه یک میدان و برداشت ذره ای هزینه و سود خود از محل استخراج و فروش نفت حاصل از توسعه خواهد بود؟ بنابراین دراین شرایط توجیه بهره‌گیری از بخش خصوصی دراین بخش نیز کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد آنهم در شرایطی که پیمانکاران بزرگ و فعال کشور حتی در پروژه‌های ملی و مهم موسوم به ۲۸ مخزن نیز این روزها به دلیل نوسانات نرخ ارز و گرانیهای بی رویه خواستار کناره‌گیری هستند.
حال این سوال مطرح است که چرا وقتی این شیوه هنوز امتحان خود را در یکی از میادین تحت توسعه شرکت‌های بهره بردار زیرمجموعه شرکت ملی نفت چون مناطق مرکزی، فلات قاره و مناطق نفت خیز جنوب (بعنوان مثال منصوری) پس نداده اقدام به تغییر رویه در کل شرکت‌های بهره‌بردار می‌کنند و به اسم طرح بازسازی و نوسازی تاسیسات به سمتی متمایل می‌شوند که نهایت کارخانه‌های ثابت فعلی بهره‌برداری و نمک‌زدایی که جز اموال شرکت ملی نفت ایران است و سالهاست نقش فرآورش نفت خام را برعهده داشته را کنار گذاشته و روشی با عملکرد نامعلوم را جایگزین آن می‌نمایند؟ این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند این موضوع همان واگذاری واحدهای بهره‌‌برداری به بخش خصوصی است که سال‌هاست وزیر نفت بدنبال آن بوده و امروز مسعود کرباسیان با ظرافت دنبال اجرای آن است؟
در پایان اما سوال اصلی‌ای که مظرح می‌شود این است که در حال حاضر کدخدای نفت کیست و چه کسی در ابتدا و در عمل بدنبال این تغییر رویه در صنعت نفت بوده است؟و آیا قرار است واحدهای ثابت به اسم بازسازی و نوسازی به بخش خصوصی واگذار شوند؟چه فرد یا گروهی از واردات یا ساخت این تجهیزات سیار سود می‌برد؟، این همه اصرار شرکت ملی نفت ایران برای تسریع این امر چیست؟

برای دیدن مستندات اینجا کلیک کنید.

مستند ۱

مستند ۲

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39125

کلیدواژه

کرباسیان

مسعود کرباسیان

زنگنه

بیژن زنگنه

بیژن زنگنه، وزیر نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها