نفت / شناسه خبر: 38833 / تاریخ انتشار : 1399/5/11 15:00
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از ماجرای یک تجمع مقابل وزارت نفت تا ادعای نیم میلیارد دلاری در آزادگان جنوبی!

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها / حاشیه اول این هفته نفتی ها را با خبر و چرایی تجمع نیروهای جانباز شاغل در وزارت نفت اختصاص می‌دهیم.

سه شنبه گذشته، تعدادی از نیروهای جانباز شاغل در وزارت نفت، با تجمع جلوی سر در این وزارتخانه خواستار پیگیری مطالبات خود از وزیر نفت شدند. ماجرا از این قرار بود که فیش حقوقی این نیروها در ماه گذشته رقمی منفی ثبت شده بود و به بیان دیگر جانبازان شاغل در شرکت ملی نفت به جای دریافت حقوق این ماه خود تازه به این وزارتخانه بدهکار هستند و این وزارتخانه نیز علیرغم پیگیری‌های انجام شده در چند روز گذشته پاسخگو نبوده است. به همین دلیل این جانبازان شاغل تصمیم گرفتند که روز گذشته جلوی سر در وزارت نفت تجمع کنند و خواستار دریافت مطالبات خود شوند.
در این راستا یکی از جانبازان شاغل در وزارت نفت درباره مطالبات خود گفت: «چند روز پیش که فیش حقوقی به دست ما رسید دیدیم که رقم حقوق ما منفی ثبت شده است. پرس و جو کردیم به ما گفتند که ظاهرا شما به وزارت نفت بدهکار هستید و با توجه به میزان بدهی که دارید احتمالا تا دو ماه آینده نیز حقوق دریافتی شما صفر باشد».
شایان ذکر است تجمع جانبازان شاغل در وزارت نفت از ساعت ۸ صبح سه‌شنبه آغاز شد و ساعت ۱۵ با مداخله نیروی انتظامی به پایان رسید. در طول این مدت و علیرغم پیگیری‌های انجام شده، هیچ یک از مسئولین وزارت نفت حاضر به پاسخگویی نشده و درب‌های این وزارتخانه به روی جانبازان شاغل در وزارت نفت بسته بود./فارس

حاشیه دوم هم به ماجرای ایجاد دو لکه نفتی در نزدیکی میدان نفتی ابوذر اختصاص دارد.هشتم مرداد بود که مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از مشاهده دو لکه نفتی در نزدیکی میدان نفتی ابوذر خبر داد و گفت: یکی از این منابع آلودگی نفتی مهار شده است.بر اساس اطلاعات دریافتی از مرکز کمک های متقابل در موارد اضطرار دریایی، دو لکه نفتی در نزدیکی میدان نفتی ابوذر مشاهده شد که  با اطلاع و دریافت این خبر، شناور امدادی ناجی سازمان بنادر و دریانوردی برای ارزیابی و بازدید میدانی به محل اعزام شد که با همکاری مسئولان شرکت نفت فلات قاره ایران کارشناسی لازم به عمل آمد. 
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردى بیان کرد: همچنین با توجه به مشاهده دانه های تاربال نفتی که در روزهای اخیر در سواحل گناوه تا دیلم به طول حدود ۲۰ کیلومتر طول ساحل، پراکنده شده بود هماهنگی لازم با سازمان حفاظت محیط زیست به منظور پاکسازی سواحل منطقه از چهارشنبه آغاز شده است.
پسنده با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از منابع آلودگی شناسایی و توسط تیم های تخصصی فلات قاره مهار شده است، گفت: تلاش برای شناسایی سایر منابع آلوده کننده ادامه دارد و در عین حال، کنترل آلودگی از طریق جمع آوری و نیز استفاده از حلال های شیمیایی در دستور کار قرار دارد.

حاشیه سوم  هم به ماجرای تخلف وزیر نفت در واگذاری سهام ستاره خلیج فارس پرداخته است.
 دیوان محاسبات در گزارشی درباره واگذاری سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تخلف بیژن زنگنه وزیر نفت را در فرآیند واگذاری این شرکت اعلام کرد. در این بین یکی از تخلفات انجام شده در فرآیند واگذاری سهام این پالایشگاه این بوده است که ارزش روز سهم در نظر گرفته نشده است. یعنی سهام این پالایشگاه بدون تجدید ارزیابی واگذار شده است. شایان ذکر است که تجهیزات این پالایشگاه با دلار ۱۲۲۶ تومان خریداری شده بود ولی در زمان واگذاری که قیمت دلار ۳۶۰۰ تومان بود، واگذاری بدون تجدید ارزیابی واگذاری صورت گرفت.
در گزارش دیوان محاسبات آمده است: «این هیئت طی نامه شماره ۱۱۲۹/۵۱۱۰۰ مورخ ۱۹/۱۲/۹۳ به مسئولین خواستار ارسال دلایل و مستندات واگذاری حق تقدم سهام به ارزش اسمی بدون در نظر گرفتن ارزش روز هر سهم شد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی نامه ح پ پ/۱۳۶۶۲۱ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۳ دلایل خود را بیان نمود که از نظر این هیات دلایل شرکت کافی به مقصود نبوده و می‌بایست در صورت واگذاری حق تقدم، ارزش روز هر سهم در نظر گرفته میشد».
طبق گزارش دیوان محاسبات میزان تخلف انجام شده در واگذاری سهام ستاره خلیج فارس حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است و مسئولین وقت متخلف در این واگذاری به ترتیب احمدرضا اسدی مدیر کل امور مالی، بیژن زنگنه وزیر نفت، اسدالله میکائیلی عضو هیئت مدیره شرکت odcc ، عباس کاظمی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش، شاهرخ خسروانی عضو هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و علی اکبر ماهرخ‌زاد عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت هستند.| فارس

اما حاشیه آخر این هفته هم به سرانجام CNPC در میدان نفتی آزادگان جنوبی پرداخته است.

سکوت مسئولان وزارت نفت درباره توافق نهایی شرکت ملی نفت ایران برای پرداخت کِلِیم مورد ادعای شرکت CNPC در حالی ادامه دارد که برخی منابع از نیم میلیارد دلاری بودن آن می‌گویند اما با این وجود، ابهامات بسیاری درباره رقم ادعایی CNPC مطرح شد که هیچگاه پاسخ روشنی درباره آن ارائه نشد.

وزارت نفت هم که پرونده چینی‌ها در این میدان را بسته بود از برگزاری مناقصه آزادگان جنوبی می‌گفت که شرکت‌های بزرگ غربی قرار بود در آن شرکت کنند. با کناره‌گیری شرکت‌های بین‌المللی از حضور در آزادگان جنوبی، وضعیت توسعه این میدان در طرحی که شرکت ملی نفت به جلو می‌برد هم بدتر شد و در نهایت ظرفیت تولید به جای ۳۲۰ هزار بشکه به ۱۰۰ هزار بشکه رسید.

چینی‌ها نیز از سوی دیگر خواستار تسویه حساب وزارت نفت با خود شدند که شنیده شده وزارت نفت روی رقم ۵۰۰ میلیون دلار با چینی‌ها به توافق رسیده است.

در همین باره، بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در حاشیه آئین امضای قرارداد تکمیل توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و واحد فرآورش مرکزی درباره آخرین وضعیت پرداخت کلیم قرارداد شرکت CNPC چین در میدان آزادگان جنوبی گفت: در حال حاضر اطلاع دقیقی از این رقم ندارم و باید از مجموعه مهندسی توسعه نفت جویا شویم اما به طور کلی رابطه ما با این شرکت چینی رابطه خوبی است و مذاکرات در همین راستا در حال انجام است.

گفته میشود، در سال ۹۳ وقتی به وزارت نفت توصیه شد با تدبیر بیشتری در خصوص میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی عمل کند، اما امروز نه تنها اتفاق خاصی در این میدان نفتی رخ نداده بلکه شائبه‌هایی وجود دارد که وزارت نفت باید بابت ادعای CNPC میلیون‌ها دلار پرداخت کند.

اما ذر این میان جزئیات پرداخت و مکانیزم آن هم در نوع خود می‌تواند قابل توجه باشد که در این مورد هم بعید است وزارت نفت پاسخ روشنی بدهد./مهر

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38833

کلیدواژه

میدان نفتی آزادگان جنوبی

وزارت نفت

تجمع مقابل وزارت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها