نفت / شناسه خبر: 38726 / تاریخ انتشار : 1399/4/25 08:40
|

مخاطبین نفتی‌ها: تحریم‌ها بهانه ای شده برای زدوبندهای خاص و سواستفاده‌های مالی در صنعت پتروشیمی

بیش از ۷۷ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی، موافق این بودند که احتمال زیادی وجود دارد که افرادی بخواهند از شرایط موجود در تحریم به نفع خود استفاده کنند و به بهانه تحریم ...

نفتی ها /چند سالی هست که ایران دوباره و به صورت جدی‌تر با تحریم‌های جدی‌تری در بخش نفت و پتروشیمی مواجه است، در این میان برخی وجود این تحریم‌ها را فرصتی برای خودکفایی و باور ملی می‌دانند و می‌گویند موضوع تحریم صنعت پتروشیمی ایران در عین اینکه یک تهدید جدی می‌تواند برای ایران باشد، می‌تواند فرصت فوق العاده ای نیز برای صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی پتروشیمی محسوب شود و برخی دیگر نیز این موقعیت در کشور را مسبب انواع و اقسام پس‌رفت ها در این دو حوزه استراتژیک و درآمدزا می‌دانند.
موافقین می‌گویند، هم اکنون صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور به جهت ناتوانی در تأمین مواد اولیه خود یا با ظرفیت‌های خالی مواجه است، که یا تعطیل هستند و یا در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برند. و اگر بشود  مواد اولیه را به صنایع پایین دستی رساند دیگر تحریم‌های آمریکا کارساز نخواهد بود و به عبارت بهتر تحریم‌های صنعت پتروشیمی توسط آمریکایی‌ها را دور خواهیم زد و  به جهت اینکه کشور‌های همسایه ما به شدت به محصولات پایین دستی پتروشیمی نیازمند هستند، بنابراین صادرات این محصولات به کشور‌های همسایه از دسترس تحریم‌های آمریکا خارج خواهد بود.
در این میان اما مخالفین معتقدند وجود این تحریم ها میتواند یک عامل بازدانده در رسیدن دانش و تجهیزات لازم به کشور باشد اما مسوله ای که در این مطرح است این است که تجربه های تلخ کار کردن با توتال و شرکت های چینی حتی در دوران پساتحریم بارها به ما ثابت کرده که در همان دوران هم اگر از  پس خودمان برنمی آمدیم کاری از پیش نمیبردیم.
در همین راستا بود که هفته گذشته پایگاه تحلیلی خبری "نفتی‌ها" نظر سنجی خود را به این موضوع اختصاص داد و مخاطبین خود خواست تا نظر خود را در این خصوص که تا چه اندازه احتمال دارد افرادی در بدنه مجموعه های تصمیم گیر به بهانه تحریم در بخش خرید تجهیزات طرح‌های نفت و پتروشیمی به دنبال زدوبندهای خاص و سواستفاده های مالی باشند، بپرسد.

 


اما نکته جالب اینجاست که بیش از ۷۷  درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی، موافق این بودند که احتمال زیادی وجود دارد که افرادی بخواهند از شرایط  موجود در تحریم به نفع خود استفاده کنند و به بهانه تحریم از رشد طرح‌های موجود در صنعت پتروشیمی جلوگیری کنند.

در پایان باید گفت، قطعا وجود یک تنظیم‌گر در حوزه نفت به خصوص پتروشیمی این روزها نیاز است و هراندازه که در این زمینه تعلل صورت بگیرد و بخش‌های قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری دیرتر این موضوع را بررسی و تعیین تکلیف کنند، آسیب‌های اقتصادی در این حوزه بیشتر خواهد شد و کشور ما از برخی مواهب کمتر برخوردار خواهد شد.

شما مخاطبین عزیز نفتی‌ها همچنان می‌توانید  برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38726

کلیدواژه

تحریم

تحریم‌های آمریکا

تحریم نفت ایران

تحریم های ایران

تحریم‌های نفتی علیه ایران

تحریم‌های نفتی

تحریم‌

تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی

امکان تحریم ایران

تحریم ها علیه ایران

تحریم جدید آمریکا علیه ایران

تحریم‌های ایران

وضع تحریم‌ها

تحریم ایران

تاثیر تحریمها

لغو تحریم ایران

تاثیر تحریم‌های نفتی علیه ایران

بازگشت تحریم

تحریم های هسته ای

تحریم های آمریکا

تحریمهای پتروشیمی علیه ایران

تحریم نفتی ایران

تحریم نفتی

تحریم های نفتی

دلایل تحریم

تحریم‌های آمریکا ضد ایران

تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران

تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران

تاثیر تحریم‌های آمریکا بر خریداران نفتی

دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها