نفت / شناسه خبر: 38462 / تاریخ انتشار : 1399/3/18 08:41
|

در پالایشگاه نفت تهران چه می‌گذرد؟/ ریشه دومینوی آتش‌سوزی‌های این پالایشگاه کجاست؟

سالیان سال است که پالایشگاه نفت تهران، هر چند وقت یک بار به سوژه تیتر یک روزنامه‌های تهران تبدیل می‌شود و مهمترین عامل تیتر یک شدن این پالایشگاه قدیمی صرفاً وقوع یک حادثه آتش سوزی است.

نفتی ها /حوالی ساعت حوالی ساعت ۱۲ و ۵۰ظهر چهارشنبه چهاردهم خرداد۱۳۹۹  بر اثر نشت بنزین به بیرون و شعله‌ور شدن آن پالایشگاه نفت تهران آتش شعله‌ور شد و متاسفانه یکی از کارکنان بخش بهره‌برداری که در کنار تجهیزات بود دچار سوختگی شد و فوت کرد.
حمیدرضا جعفری رئیس روابط عمومی شرکت پالایش نفت تهران پس از  وقوع این حادثه بعد از  چند ساعت با اعلام مهار آتش سوزی گفت: آتش سوزی این واحد پالایشگاه تهران به سرعت مهار شده و وقفه ای در تولید ایجاد  نکرده است و پرسنل پالایشگاه هم اکنون در حال بررسی شرایط ایمنی واحد هستند تا پس از اطمینان کامل بلافاصله در مدار تولید قرار گیرد.
نکته تاسف بار اما ینجاست که اگرچه اعلام شد وقفه ای در تولید ایجاد نشدهف اما در این میان بر اثر یک بی احتیاطی جان یک فرد از  دست رفته است؛ درست همانند حادثه آتش سوزی همین پالایشگاه در سال ۹۶ که علی رغم ابهامات زیادش، مقصر هیچ گاه معرفی نشد.
در آن زمان هم اعلام شد؛ کارگران مشغول تعمیر یک بخش بودند که نشت مواد نفتی با آتش‌سوزی همراه شد. در پی این حادثه شش نفر از تکنسین‌ها و مهندسان به دلیل استقرار روی ارتفاع پالایشگاه جان خود را از دست دادند و دو نفر هم به شدت مصدوم شدند.
در واقع سالیان سال است که  پالایشگاه نفت تهران، هر چند وقت یک بار به سوژه تیتر یک روزنامه‌های تهران تبدیل می‌شود و مهمترین عامل تیتر یک شدن این پالایشگاه قدیمی صرفاً وقوع یک حادثه آتش سوزی است.
گفته می‌شود یکی از علل تکرار این حوادث، تجهیزات قدیمی است و فرسودگی در بخشی از تأسیسات و تجهیزات آن، به‌ویژه در تأسیسات نفت و پتروشیمی در نقاط مختلف که حالا تبدیل به به تهدیدی شده است؛ موضوعی که بارها وزیر نفت به آن اشاره داشته اما رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، برروی این موضوع مهر تایید نزده و بر این باور است که تنها در حوزه تکنولوژی با مشکلاتی مواجهیم.
حال سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که این پالایشگاه با قدمتی نزدیک به شصت سال و تجهیزات فرسوده تا کی باید شاهد این آتش سوزی های گاه و بیگاه باشد؟ و این که تا کی مسئولین امر این هشدارها و آتش‌سوزی های نیمه جان را جدی نخواهند گرفت ولو این که تعبیر تجهیزات فرسوده را قبول نداشته باشند؛ زیرا در نهایت یک دلیلی در این میان وجود دارد و آیا دیگر وقت آن نرسیده است که به علاج حادثه پیش از وقوع یک اتفاق بزرگتر رسیدگی شود؟

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38462

کلیدواژه

پالایشگاه نفت تهران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها