نفت / شناسه خبر: 28359 / تاریخ انتشار : 1399/2/23 14:40
|

طلسم فروش میعانات گازی در بورس شکست اما...

در حالی نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی از فروش کم سابقه میعانات گازی در بورس اردیبهشت ماه امسال می‌گوید که سرنوشت میعانات گازی در کشور همچنان در هاله ای از ابهام است.

نفتی ها /چند روز  پیش امیر حسین تبیانیان از فروش ۲۰۰هزار بشکه میعانات گازی عرضه شده در بورس انرژی در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و همین خبر دوباره امید به فروش میعانات گازی در بورس، علی رغم رکودهای قبلی، را افزایش داد؛ اما چند نکته حائز اهمیت در این میان وجود دارد که نور این امید را قدری کم سومی‌کند. 
از سال گذشته  فروش میعانات گازی در بورس انرژی با هدف تسهیل در فروش و افزایش سهم بخش خصوصی آغاز شد اما با این که وزیر نفت تغییراتی در نحوه عرضه در شیوه نامه جدید ایجاد کرده بود، ‌عرضه نفت و میعانات در بورس با اقبال چندانی مواجه نشد و میعانات گازی روی دست فروشنده ماندند.
حالا اما ظاهراً با تغییرات صورت گرفته این عرضه با اقبال روبه‌رو شده اما مسئله اینجاست که آیا آنقدر که به نحوه فروش  میعانات گازی توجه شده، به ادامه این روند، طرفیت کشور برای تولید و صادارت آن و حتی پتانسیل ادامه این صادرات هم توجه شده است؟
از آن جایی که میزان تولید میعانات گازی ارتباط مستقیمی با برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی دارد اما این سوال مطرح می‌شود که تا چه زمانی تولید از این میدان با حجم قابل صادارت و فروش پایدار است ؟
در واقع افت تولید از مخازن گازی میعانی به دلایلی چون گذر از نیمه عمر چاه‌ها و افت فشار، مسدودشدن مسیر چاه‌ها به‌وسیله میعانات تشکیل‌شده، مهاجرت گاز و... امری طبیعی است که در طول عمر همه مخازن رخ می‌دهد؛ بنابراین یقینا میدان پارس‌جنوبی نیز دچار چنین مرحله‌ای از افت تولید خواهد شد. مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد افت تولید از میدان موردبحث آغازشده و پیش‌بینی رفتار مخزن براساس مدل‌های موجود، حاکی از افت تولید ۲۸ میلیون مترمکعب در روز(معادل تولید یک فاز استاندارد) در ۵ سال آینده است.
به این ترتیب با کاهش تولید گاز و به تبع آن کندانسه همراه آن، تامین خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های یادشده با مشکل جدی مواجه خواهد شد. با توجه به سهم ۹۰درصدی میدان پارس‌جنوبی در سبد میعانات گازی کشور، امکان تامین و جایگزینی این حجم از میعانات گازی از مخازن دیگر نیز غیرممکن است.
اگرچه  برداشت حداکثری از میدان مشترکی که کشو رقیب با تمام توان درحال برداشت از آن است، کاملا عقلایی و منطبق با منافع ملی کشور است؛ اما فقدان تدبیر و آینده‌نگری آنجاست که به‌جای تزریق گاز برداشت‌شده در مخازن نفتی و گازی جهت افزایش ضریب بازیافت و ذخیره آن برای آینده کشور و نسل‌های آتی، تمام هم و غم ما شده فروش گاز و محصولات وابسته به آن. 
مساله بعدی این است که با توجه به افت فشار مخزن پارس جنوبی و کاهش تولید، اطمینانی به پایداری تولید میعانات نیست، کما اینکه میزان تولید میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی در حال کاهش است و این روند تا چند سال آینده نمود عینی پیدا خواهد کرد. هر چند که گفته می‌شود، در آینده میعانات گازی سایر میدان‌های توسعه‌نیافته مانند پارس شمالی، گلشن، فردوسی و… نیز به مجموع تولیدها اضافه خواهد شد که در صورت نیاز، جبران افت تولید میدان‌های پارس جنوبی را خواهد کرد، اما در مقطع کنونی پالایشگاه‌ها درباره تغییر فرآیندهای پالایشگاهی باید ریسک کنند، مگر آنکه تصمیمات حاکمیتی جدی و درواندیشانه ای به جای راه حل های مقطعی و حتی کار راه اندازی گرفته شود.
 
پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28359

کلیدواژه

امیر حسین تبیانیان

میعانات گازی

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس

خرید نفت و میعانات گازی از ایران

میعانات گازی ایران

تولید میعانات گازی ایران

فاز سوم بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان

راه اندازی فاز سوم بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان

میعانات گازی پارس جنوبی

عرضه میعانات گازی پارس جنوبی در بورس

عرضه میعانات گازی پارس جنوبی

بزرگ ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا

فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس

دومین عرضه میعانات گازی پارس جنوبی

نخستین عرضه سال ۹۸ میعانات گازی در بورس انرژی

فروش میعانات گازی پارس جنوبی

عرضه نفت و میعانات گازی در بورس

میعانات گازی پالایش

عرضه میعانات گازی در بورس انرژی

افزایش ظرفیت بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی

عرضه میعانات گازی در رینگ بین‎الملل بورس انرژی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها