نفت / شناسه خبر: 28283 / تاریخ انتشار : 1399/2/15 11:24
|

وزارت نفت ترخیص ۲۰ دکل حفاری به دستور زنگنه را تکذیب کرد+توضیحات فارس

وزارت نفت در پی انتشار خبر « وزیر نفت دستور ترخیص ۲۰ دکل حفاری را صادر کرد» با ارسال توضیحاتی، این موضوع را تکذیب کرد.

نفتی ها / وزارت نفت در پی انتشار خبر «وزیر نفت دستور ترخیص ۲۰ دکل حفاری را صادر کرد» با ارسال توضیحاتی ترخیص ۲۰ دکل حفاری را تکذیب کرد. در توضیحات وزارت نفت آمده است:

پیرو انتشار خبری در خبرگزاری فارس با عنوان «وزیر نفت دستور ترخیص ۲۰ دکل حفاری را صادر کرد» ضمن تکذیب این موضوع به آگاهی می‌رسد با وجود شرایط دشوار بین‌المللی و تحولات صنعت نفت جهان، همگام با برنامه‌های کلان کشور، هیچ‌یک از برنامه‌های توسعه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران متوقف نشده است و کار و مجاهدت کارکنان خدوم این صنعت در همه عرصه‌های عملیاتی برابر برنامه‌ریزی صورت گرفته با قوت و جدیت ادامه دارد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان قطب اصلی تولید نفت خام کشور نیز با استفاده از توان سازندگان و صنایع داخلی و با همکاری همه جانبه شرکت ملی حفاری برنامه‌های تولید و توسعه خود را گام به گام اجرا نموده و با وجود شرایط پیچیده و دشوار کنونی صنعت نفت ایران و جهان و به ویژه شرایط دشوار مالی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و تحریم‌ها برخلاف بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی جهان، نه یک نفر از کارکنان صنعت نفت و حفاری ایران شغل خود را از دست داده و نه در پرداخت دستمزدها تأخیر داشته است.

برخلاف مدعیات گزارش، طرح نگهداشت و افزایش تولید موسوم به «۲۸ مخزن» ضامن رونق اشتغال در صنعت نفت و حفاری است و حجم و تعداد طرح‌های توسعه بالادستی اجرا شده و در دست اجرای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و برنامه‌ریزی شده در این طرح‌ها، در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه است و اجرای آنها، ضامن پویایی همه ارکان صنعت نفت و نیز پایداری اشتغال و رونق کسب و کار در کشور و استان‌های نفت‌خیز به ویژه استان خوزستان است.

*توضیحات فارس درباره جوابیه وزارت نفت

توضیحات خبرگزاری فارس درباره جوابیه وزارت نفت درباره ترخیص ۲۰ دکل حفاری به شرح زیر است:

در نامه شماره ۹۹-۱۰۸ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به شرکت ملی حفاری در تاریخ ۹۹/۱/۵  (تصویر زیر) به صراحت قید شده که علت ترخیص ۲۰ دکل حفاری شرکت ملی حفاری ایران، تصویب نشدن برنامه تولید سال ۹۹ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب توسط شرکت ملی نفت ایران است. شایان ذکر است که بعد از گذشت یک ماه و نیم از سال ۱۳۹۹ هنوز این برنامه تولید تصویب نشده است!

 

در سال ۹۶ دستوری مشابه دستور بالا صادر گردید و حدود ۳۰ دکل در آستانه ترخیص قرار گرفت. تجربه سال ۹۶ نشان داده که با گذشت ۲ سال از شروع این طرح‌ها از مجموع ۲۸ بسته کاری صرفاً ۶ بسته شروع بکار نموده و ۸ دکل حفاری در این ۶ بسته‌ بکارگیری شده‌اند که فقط یکی از آنها مربوط به شرکت ملی حفاری است که آن هم در پروژه گچساران خامی که پیمانکار آن خود شرکت ملی حفاری است بکارگیری شده ‌است. با پیگیری‌های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از شرکت ملی نفت ایران مشخص شد که وزیر نفت با ادامه کار دکل‌های حفاری در روال جاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مخالف بودند و دستور دادند که فعالیت‌های توسعه میادین در میادین موضوع طرح ۲۸ مخزن صرفاً از طریق EPC/EPD و در خارج از حوزه طرح نیز صرفاً حفاری بصورت EPD انجام شود که این موضوعات به معنای توقف روال جاری مناطق نفت‌خیز جنوب و ترخیص دکل‌های حفاری و بلاتکلیفی نیروها تا زمان شروع بکار تعداد زیادی از بسته‌های طرح‌های  ۲۸ مخزن و ایجاد ظرفیت جهت بکارگیری دکل‌های شرکت ملی حفاری است.

اگر سال ۹۶ مقاومت مدیران وقت و ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع رخ نمی‌داد و بدستور وزیر نفت عمل شده بود و حدود ۳۰ دکل حفاری ترخیص می‌گردید قطعا شاهد بیکاری گسترده در استان خوزستان بودیم.

با توجه به تجربه سال ۹۶ احتمال بکارگیری ۲۰ دکل ترخیص شده شرکت ملی حفاری در پروژه‌های طرح ۲۸ مخزن بسیار ضعیف است. در حال حاضر حدود ۴ هزار نفر از پرسنل دکل‌های حفاری بلاتکلیف هستند و حدود ۱۰ هزار نفر که شغلشان مرتبط با دکل‌های حفاری است بیکار شده‌اند که حقوق آن‌ها قطعا توسط وزارت نفت پرداخت نمی‌شود.  

در ارتباط با طرح ۲۸ مخزن باید توجه نمود که از مجموع ۲۸ بسته کاری فقط ۶ بسته آغاز بکار نموده که در آن ۶ بسته نیز طبق اطلاعات واصله از مسئولین این طرح دارای عقب افتادگی حدود ۸۰% نسبت به برنامه است. هیچکدام از ۲۲ بسته دیگر از طرح ۲۸ مخزن شروع بکار ننموده و از لحاظ اجرای در مرحله صفر درصد قرار دارند. اکثر آن‌ها حتی به مرحله برگزاری مناقصه نیز نرسیده‌اند.

از ابتدای سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸ مناطق نفت‌خیز جنوب با روال جاری خود در حوزه طرح ۲۸ مخزن بیش از ۴۰ میلیون بشکه نفت انباشتی تولید نموده در حالیکه پیمانکاران طرح حتی یک قطره نفت تولید ننموده‌اند. در همین مدت مناطق نفت‌خیز جنوب با روش جاری خود بیش از ۵۰ حلقه چاه در حوزه طرح حفاری نموده و حدود ۳۴ حلقه چاه راه‌اندازی نموده است که این میزان برای پیمانکاران طرح برابر با صفر است.

این طرح اشتغال چندانی نیز ایجاد ننموده و بخشی از اشتغال ایجاد شده توسط آن مربوط به پیمانکارانی است که در اثر شروع این طرح مجبور به ترک مناطق نفت‌خیز جنوب شده بودند و مجدداً بعد از گذشت حدود ۲ سال بکارگیری شده‌اند نظیر دکل‌های شرکت تامین دکل صبا که اکنون در طرح ۲۸ مخزن بکارگیری شده‌اند.

روش اجرایی طرح بشدت دچار اشکال می‌باشد که بخش عمده آن در حوزه طراحی و نظارت بر اجرای عملیات است که کارفرما را تبدیل به یک ناظر عالیه که صرفاً نقش تایید کننده دارد تبدیل نموده است. در بعضی موارد این عدم نظارت دقیق سبب بروز موقعیت‌های بسیار خطرناکی شده بود که اگر بعضی از مدیران دلسوز با اصرار خود در قضیه ورود نمی‌نمودند امروزشاهد حوادث تلخی در حوزه این طرح بودیم.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28283

کلیدواژه

ترخیص ۲۰ دکل حفاری

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها