نفت / شناسه خبر: 28005 / تاریخ انتشار : 1398/12/25 08:05
|

حاشیه‌‌های نفت و انرژی/ از پس لرزه جلسه مهم وزارت نفت تا کارنامه خالی زنگنه در صادرات گاز

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول این هفته نفتی ها اختصاص دارد به ماجرای  یک جلسه مهم در وزارت نفت!
دو هفته پیش خبر رسید که اکبر لطفی مدیر سابق امور مالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی کنار گذاشته شد. او یک روز پس از جلسه هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حضور وزیر نفت و در دفتر زنگنه، برکنار شد. او در آن جلسه که به موضوع تسویه بدهی ۷ هزار میلیارد تومانی هلدینک خلیج‌فارس اختصاص داشت، به هیچ عنوان از موضع خود در خصوص لزوم تسویه کامل بدهی هلدینک کوتاه نیامد. پس از به کرسی نشستن استدلال‌های او، حکم برکناری‌اش صادر شد.
نهادهای نظارتی باید با ورود به این اتفاق نادر، به این موضوع رسیدگی کنند نقد شدن بدهی یک شرکت شبه دولتی به وزارت نفت منافع چه گروهی را به خطر انداخته است که موجب برکناری سریع مدیر مالی پتروشیمی شده است./ میز نفت

حاشیه دوم این هفته هم به مهمترین خبر حوزه نفت در این چند وقت  میپردازد و آن سقوط بی سابقه بهای نفت است که چندان هم دور از  انتظار نبود .
دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان بوی باروت در بازار نفت نوشت:بالاخره آنچه بازار نفت از آن هراس داشت به وقوع پیوست؛ نفت به زیر ۳۰ دلار رسید. عامل هم این بار نه سمت تقاضا، بلکه احتمال وقوع جنگ قیمتی بین روسیه و عربستان آن هم در شرایطی است که بازار با ضعف شدید تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند.
در ادامه این مطلب آمده: آنچه نگرانی از وقوع یک جنگ قیمتی را تشدید کرده، شرایط کنونی بازار نفت است. در واقع درحالی کشورهای تولیدکننده نفت به استقبال یک جنگ قیمتی می‎روند که نگرانی‌های عمیقی درخصوص اقتصاد جهانی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا وجود دارد. آن‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش روز گذشته هشدار داد، برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ یعنی از زمان بحران اقتصادی بزرگ جهان با افت تقاضای سالانه مواجه خواهد شد. این سازمان برآورد خود از رشد تقاضا را یک میلیون بشکه در روز کاهش داده و بر این باور است که تقاضای نفت امسال به‌طور متوسط ۹۰ هزار بشکه از سال گذشته کمتر خواهد بود. به راه انداختن یک جنگ قیمتی در چنین شرایطی یادآورد دهه ۹۰ میلادی است.

حاشیه بعدی به اشتباهات وزارت نفت در حوزه صادرات گاز میپردازد که  شامل قطع واردات گاز از ترکمنستان، تعلل در صادرات گاز به پاکستان، عملکرد ضعیف در ماجرای کرسنت و غفلت از حفظ و افزایش صادرات به ترکیه و عراق است که تمام این نقص ها  نشان می‌دهد که این وزارتخانه هیچ برنامه مشخصی در این حوزه ندارد.
اخیرا روابط عمومی وزارت نفت، در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «مرگ تدریجی صادرات گاز ایران در سایه خواب سنگین وزارت نفت»، توضیحاتی به خبرگزاری فارس ارسال کرد که
بررسی این جوابیه نشان می‌دهد که رویکرد روابط عمومی وزارت نفت در قبال انتقادات کارشناسی رسانه‌ها همچنان کلی‌گویی است و این وزارتخانه ظاهرا تمایلی به اظهارنظرات کارشناسی و دقیق در حوزه صادرات گاز را ندارد.
همچنینی بررسی عملکرد وزارت نفت در بازار گاز منطقه نشان می‌دهد که ایران به عنوان دومین دارنده منابع گاز دنیا متاسفانه نقش به سزایی در بازار گاز منطقه نداشته به طوری که از بازار ۵۰۰ میلیارد مترمکعبی مصرف گاز در همسایگان خود  تنها ۲۴ میلیارد مترمکعب آن را تامین میکند و لازم است در راستای گسترش بازار صادراتی، دیپلماسی فعالانه‌ای را برای صادرات گاز در پیش گیرد. در این بین یکی از استدلال‌های وزارت نفت برای عدم توسعه تجارت گاز ایران، چند وجهی بودن موضوع صادرات گاز به کشورهای منطقه و ابعاد سیاسی و امنیتی دخیل در این موضوع است. بررسی‌ها نشان میدهد که این استدلال به هیچ وجه دلیل موجهی برای عملکرد ضعیف وزارت نفت در بازار منطقه نیست. چرا که با وجود پیچیدگی‌های بازار تجارت گاز وزارت نفت باید همانند سایر کشورهای صادرکننده بتواند با فعال کردن ظرفیت‌های دیپلماسی انرژی، این موانع سیاسی و اقتصادی را حل کند و اذعان به دشواری کار در حقیقت اذعان به ضعف متولیان این حوزه است. شرح کامل این گزارش را میتوانید رد خبرگزاری فارس بخوانید.


حاشیه آخر این هفته نفتی ها هم به ماجرای شایعات پی در یی پیرامون وضعیت بنزین و پمپ بنزین ها در فضای مجازی در این روزهای حساس پرداخته است.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، هر گونه تعطیلی جایگاه‌های توزیع فرآورده‌های نفتی را رد کرد.
در اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی آمده است: عملیات توزیع سوخت در جایگاه‌ها مطابق معمول و به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز انجام می‌شود و هیچ‌گونه برنامه تعطیلی در روزهای آینده نخواهد داشت.
این اطلاعیه از هموطنان خواسته است بدون هیچ‌گونه نگرانی و در کمال آرامش و طبق روال معمول، در طول مدت شبانه‌روز و با رعایت دستورعمل‌های بهداشتی به جایگاه‌های عرضه سوخت مراجعه و سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.



 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28005

کلیدواژه

صادرات گاز خام

زنگنه و ختلان

زنگنه

حاشیه های نفتی

صادرات گاز ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها