نفت / شناسه خبر: 27915 / تاریخ انتشار : 1398/12/7 18:52
|

تولید ۶۲ میلیارد مترمکعب گاز طی ۱۱ ماه

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، از تولید ۶۲ میلیارد و ۶۵۸ میلیون مترمکعب گاز در این شرکت در ۱۱ ماه امسال خبر داد.

نفتی ها /به نقل از وزارت نفت، رامین حاتمی در جلسه پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های این شرکت برای نیمه اول سال ۹۹ در رابطه با جزئیات تولید نفت و گاز از سه شرکت تابع شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، اظهار داشت: در ۱۱ ماه امسال، بالغ بر ۴۷ میلیارد و ۱۶۹ میلیون مترمکعب گاز و ۲ میلیون و ۳۷ هزار بشکه نفت در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی تولید شده است.

وی افزود: در این مدت در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید شده و در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب نیز، در این مدت معادل یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب گاز و ۳۳ میلیون بشکه نفت تولید شده است.

حاتمی همچنین درباره برخی از طرح‌های در دست اجرای شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: افزایش تولید «میدان آغار» به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب در روز از برنامه‌های آینده شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است. در این طرح توسعه بخش بالادست و پایین دست میدان و افزایش ظرفیت میدان از ۲۲ میلیون مترمکعب به ۴۲ میلیون مترمکعب در روز هدف‌گذاری شده که شامل حفاری چاه‌های جدید، توسعه مرکز تفکیک میدان آغار، احداث خط لوله انتقال و توسعه پالایشگاه فراشبند است.

وی ادامه داد: همچنین برای تثبیت تولید گاز در شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی، طرح بازآرایی ایستگاه تقویت فشار نار و احداث ایستگاه‌های تقویت فشار کنگان، وراوی، هما و سرخون برنامه‌ریزی شده است.

تحقق برنامه تولید تکلیفی نفت و گاز در ۱۱ ماه امسال

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از تزریق یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون مترمکعب گاز به مخزن شوریجه D اشاره کرد و افزود: در هشت ماه اول امسال یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون مترمکعب گاز تزریق شده و میزان بازتولید برای فصل سرد تاکنون یک میلیارد و ۳۰۳ میلیون مترمکعب بوده است.

حاتمی با قدردانی از همکاران ستادی و عملیاتی شرکت‌های تابع، نقش آنها را تامین و تضمین سوخت پایدار را مهم برشمرد و عنوان کرد: با وجود اینکه برداشت و تولید صیانتی از میدان‌های مشترک دغدغه اصلی مجموعه صنعت نفت است، بنابراین انجام تعهدات تکلیفی و تامین سوخت پایدار مرهون تلاش همکاران در ستاد تهران، ستاد شرکت‌های تابع و مناطق عملیاتی است و به نوبه خود از زحمات آنها قدردانی می‌کنم.

این مقام مسئول از انجام یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین طرح برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دوبعدی و سه‌بعدی صنعت نفت در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران روی میدان‌های تنگ بیجار، دلاوران، باباگیر و بانکول در استان ایلام خبر داد و تصریح کرد: طرح برداشت داده‌های لرزه‌نگاری میدان‌های یادشده به وسعت یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر مربع در بخش سه‌بعدی و بیش از ۸۰۰ کیلومتر در بخش دوبعدی در دست اقدام است.

حاتمی تصریح کرد: در حال حاضر در این پروژه، حدود ۵۵۰ نفر مشغول به کار هستند که با پردازش و تفسیر هم‌زمان اطلاعات لرزه‌نگاری برداشت‌شده، برنامه‌ریزی توسعه آتی و تعیین موقعیت چاه‌های توسعه‌ای روی این میدان‌ها میسر می‌شود.

تعداد میدان‌های تحت پوشش شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در آغاز فعالیت در سال ۱۳۷۸ شامل ۵ میدان نفتی و ۹ میدان گازی بوده که هم‌اکنون، ۱۲ میدان گازی و ۱۳ میدان نفتی توسعه یافته در اختیار دارد و دو میدان نفتی و دو میدان گازی نیز در حال توسعه است. در مجموع مسئولیت توسعه، تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز بالغ بر ۸۴ میدان گازی و نفتی شناخته شده در بخش اعظمی از مناطق خشکی کشور را به‌عهده دارد.

مهر

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27915

کلیدواژه

برنامه تولید تکلیفی نفت و گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها