نفت / شناسه خبر: 27877 / تاریخ انتشار : 1398/12/3 13:44
|

حاشیه‌‌های نفت و انرژی/از ماجرای استعفای مشکوک برخی مدیران نفتی تا خرید کاتالیست‌های فاقد کیفیت

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /یکی از  حاشیه های جنجالی هقته گذشته ماجرای استعفای جمعی از  مدیران نفتی بود.
میز  نفت در این خصوص نوشت:با صدور آرای قضایی، تعدادی از مدیران نام آشنای نفت با محکومیت‌های سنگین از سوی قوه قضاییه مواجه شدند. از رد مال ۱۰۰ میلیارد تومانی تا ۱۵ سال حبس. بزودی راز استعفاها مشخص می‌شود.
همچنین لازم به ذکر است در میان چهره‌های نزدیک به زنگنه، آیدین ختلان بیشترین استعفاها را داشته است. از هلدینک خلیج فارس گرفته تا شرکت ملی صنایع پتروشیمی و البته سمت‌های مربوط به حوزه منابع انسانی. در ماه‌های پایانی دولت، نهادهای نظارتی دامنه نظارت‌های خود را افزایش داده‌اند.

حاشیه دوم به تحریمها و تاثیرآنها در افزایش آلودگی های پارس جنوبی اختصاص داد.
دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان تحریم‌ها مانع رفع آلایندگی از پارس جنوبی نوشت:وزیر نفت با اشاره به اینکه اکنون در منطقه پارس‌جنوبی گازهایی سوزانده می‌شوند که در محدوده مجاز محیط‌زیستی نیستند، گفت: این مورد از جمله مواردی است که باید جزو جنایت‌های آمریکا تلقی کنیم چراکه ما برای این واحدها تجهیزات رفع آلایندگی گرفته بودیم اما شرکت‌هایی که از آنها خریداری کردیم، در زمان تحریم نسبت به تعمیر و اصلاح آنها اقدام نمی‌کنند.
در ادامه  این گزارش آمده: بیژن زنگنه دیروز در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدمات سبز اظهار کرد: به‌طور کلی کار نفت، با آلودگی هوا همراه است و هیدروکربن‌ها چه در مرحله استخراج و چه در مرحله انتقال و مصرف سبب آلوده شدن محیط‌زیست می‌شوند. فعالیت‌های نفتی سبب تولید آلاینده‌هایی مانند کربن دی‌اکسید می‌شوند و در محیط‌زیست تغییراتی ایجاد می‌کنند و حتی سبب تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود. وزیر نفت با بیان اینکه ما از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت بودیم تصریح کرد: برای فعالیت‌های نفتی با انواع و اقسام آلودگی‌ها در محیط کار روبه‌رو هستیم و انواع سموم نیز در این زمینه مرتبط هستند.

حاشیه بعدی هم به استخدام دوباره نمایندگان مجلس توسط  زنگته اختصاص دارد.
با دستور وزیر نفت، الیاس حضرتی رئیس فعلی کمیسیون اقتصادی مجلس در حال استخدام در وزارت نفت است.
الیاس حضرتی در دوران نخست حضور زنگنه در صنعت نفت، کارمند این وزارتخانه بود که پس از پایان دوره زنگنه خود را بازنشسته کرد؛ بازنشستگی وی با پرداخت حدود ۲۰ میلیون تومان پاداش، روابط کاری و مالی او را با نفت به اتمام رساند اما در جدیدترین اقدامی که زنگنه با آن موافقت کرده ، او دوباره به نفت بازگشته است.
با این وجود، منع قانونی برای حضور مجدد وی در صنعت نفت وجود دارد مگر آنکه وی پاداش بازنشستگی خود را به نفت بازگرداند و چند سال دیگر با پاداشی حداقل ۱۰ برابری، بازنشسته شود.
حضرتی که از دوستان نزدیک زنگنه و مدافعان وی در مجلس شورای اسلامی است، بارها به حمایت از وزیر نفت پرداخته و به همین دلیل است که زنگنه با حضور مجدد وی در وزارت نفت موافقت کرده است.
حضرتی متولد سال ۱۳۴۰ است و با ۵۸ سال سن در شرایطی قرار است نفتی شود که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت و سایر مراکز آموزشی، با مخالفت وزیر نفت برای استخدام مواجه شده‌اند.
زنگنه در سال ۹۶ و در جریان جلسه رای اعتماد، از استخدام نمایندگان در وزارت نفت دفاع کرد و تاکید کرد در صورت عدم استخدام آن‌ها در نفت، مفسده‌های فراوانی به وجود می‌آید. ژنرال برای جلوگیری از مفسده‌ای دیگر، این نماینده فعلی را هم می‌خواهد نفتی کند مانند بیش از ۳۰ نماینده ادوار و فعلی بهارستان که طی ۶ سال گذشته صاحب سمت‌های مهمی در نفت شدند.
گفتنی است شورای نگهبان صلاحیت الیاس حضرتی را برای حضور در انتخابات مجلس رد کرده تا او برای روزهای پسا نمایندگی، حضور در وزارت نفت را نشانه بگیرد.

حاشیه آخر این هفته هم به دلایل به نتیجه نرسیدن پرونده خرید کاتالیست‌های فاقد کیفیت و تداوم سوء مدیریت در پتروشیمی غدیرمی‌پردازد.

نفت خبر در  گزارشی تحت عنوان «فرایند مبهم خرید کاتالیست در پتروشیمی غدیر/ خرید کاتالیست فاقد کیفیت، نتیجه استفاده از نیروهای غیرمتخصص»  به وضعیت پتروشیمی غدیر و سوء مدیریت در این شرکت از جمله در خرید کاتالیست پرداخته بود. در این گزارش به فرایند مبهم و مستعد فساد در خرید مواد از جمله در خرید کاتالیست پرداخته شده بود. در حالی که واحد فنی پتروشیمی غدیر کیفیت کاتالیست‌های فنی را تایید کرده بود و بهای آن پرداخت شده بود اما بعدا مشخص شد علی‌رغم تایید واحد فنی، کاتالیست خریداری شده با کالای سفارش داده شده منطبق نبوده و قابل استفاده نیست.
روابط عمومی پتروشیمی غدیر نیز در پاسخی که به نفت خبر ارسال کرد، مسئولیت تمام آن رویدادها را متوجه مدیران قبلی دانست و تاکید کرد مدیران این شرکت با در حال پیگیری موضوع هستند و به «نفت خبر» پیشنهاد کردند از تخریب وجه‌ی مدیران جوان و ستخکوش این شرکت و ترزیق فضای ناامیدی پرهیز کنند!
در این خصوص توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

در جوابیه پتروشیمی غدیر، شرکت‌های فروشنده کاتالیست به عنوان مقصر و متخلف معرفی شدند اما توضیح ندادند که چرا و چگونه کیفیت کاتالیست‌های خریداری شده توسط واحد فنی این شرکت تایید  و ملبغ آن پرداخت شد و سپس در انبار و موقع استفاده از کاتالیست مشخص شد کاتالیست خریداری شده فاقد کیفیت است؟ آیا مدیران پتروشیمی غدیر مطمئن هستند که صرفا فروشنده‌ها تخلف کردند؟ آیا در  فرایند خرید کاتالیست در درون پتروشیمی غدیر تخلفی رخ نداد و با شرکت‌های متخلف فروشنده کاتالیست همکاری صورت نگرفت؟
دومین نکته این که در جوابیه پتروشیمی غدیر به «نفت خبر» تاکید شده بود مدیران جوان و جدید این شرکت با قدرت در حال پیگیری موضوع هستند. گزارش حسابرسی میان دوره‌ای و ۶ ماهه سال ۹۸ این شرکت نشان می‌دهد پیگیری مدیران جوان و سختکوش! این شرکت تا کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.
سرفصل موجودی مواد و کالا در حساب‌های پتروشیمی غدیر نشان می‌دهد مقدار ۲۰ تن کاتالیست خریداری شده از شرکت «نانو پارس اسپادانا» که پس از تایید واحد فنی، وجه آن پرداخت شد، فاقد کیفیت بوده است. ۱۲  تن کاتالیست خریداری شده از شرکت‌های سامان فراز قشم و جنرال فیتینگ دچار همین وضعیت بوده‌اند. جالب این که پول این کاتالیست‌های فاقد کیفیت پس از تایید کیفیت توسط واحد فنی و واحد بازرگانی پتروشیمی غدیر، پرداخت شده است.
گزارش حسابرسی میان دوره‌ای و ۶ ماهه سال ۹۸ پتروشیمی غدیر نشان می‌دهد این تخلف علی‌رغم ادعای پیگیری توسط مدیران جدید و جوان! این شرکت کماکان به نتیجه نرسیده است. آیا بهتر نیست مدیران جوان و سخت‌کوش! پتروشیمی غدیر که به «نفت خبر» پیشنهاد می‌کردند از تخریب وجه‌ی مدیران جوان و سختکوش این شرکت و ترزیق فضای ناامیدی! خودداری کند توضیح بدهند چرا پیگیری تخلف خرید کاتالیست به نتیجه نرسیده است؟ آیا تخلف صرفا در شرکت‌های فروشنده کاتالیست صورت گرفته یا با توجه به تایید واحد بازرگانی و فنی پتروشیمی غدیر،افرادی در درون این شرکت هم در وقوع این تخلف دخیل بوده‌اند؟ چرا این پرونده کماکان باز است و هنوز به نتیجه نرسیده؟ در حالی که حدود یک ماه تا پایان سال باقی مانده آیا این پرونده همچنان باز باقی می‌ماند و در صورت‌های مالی پایان سال ۹۸ هم این موضوع همچنان لاینحل می‌ماند؟ آیا سوء مدیریت در پتروشیمی غدیر همچنان ادامه دارد؟

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27877

کلیدواژه

خرید کاتالیست‌های فاقد کیفیت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها