نفت / شناسه خبر: 27813 / تاریخ انتشار : 1398/11/26 12:05
|

از نفت ترانزیتی به اروپا برمی‌داریم

بلاروس روسیه را تهدید کرد اگر مسکو عرضه نفت به مینسک را ازسرنگیرد. از خط لوله ترانزیت این کشور به اروپا نفت برخواهد داشت.

نفتی ها /بلاروس روسیه را تهدید کرد اگر مسکو عرضه نفت به مینسک را ازسرنگیرد. از خط لوله ترانزیت این کشور به اروپا نفت برخواهد داشت.

این تهدید که از سوی الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس انجام گرفت، اختلاف دو کشور بر سر تامین نفت را تشدید خواهد کرد و اختلافات ژئوپلیتیکی بزرگتری را برملا کرد. رییس جمهور بلاروس مسکو را متهم کرد تلاش می‌کند همسایه خود را ببلعد و به خاک خود ضمیمه کند.

پس از این که مسکو و مینسک نتوانستند درخصوص قرارداد جدید تامین نفت برای سال ۲۰۲۰ به توافق برسند، روسیه عرضه نفت به پالایشگاه‌های بلاروس را از اول ژانویه متوقف کرد با این حال بخشی از جریان صادراتش را در چهارم ژانویه احیا کرد. بلاروس برای تامین بیش از ۸۰ درصد نیازهای انرژی خود به روسیه متکی است. این کشور مسیر ترانزیت مهمی برای نفت و گاز روسیه به مقصد غرب اروپاست. خط لوله دروژبا که از خاک روسیه عبور می‌کند، حدود یک میلیون بشکه در روز نفت روسیه را به اروپا شامل کشورهای لهستان و آلمان انتقال می‌دهد.

خبرگزاری بلتای بلاروس به نقل از لوکاشنکو نوشت: اگر روسیه حجم نفت مورد نیاز ما را تامین نکند، ما از خط لوله ترانزیتی نفت برخواهیم داشت.

وی گفت: پالایشگاه‌ها در بلاروس تنها ۵۰۰ هزار تن نفت روسیه را در ژانویه دریافت کردند که کمتر از دو میلیون تن برنامه ریزی شده بود.

بلاروس سرگرم مذاکره با لهستان برای دریافت نفت آمریکا و عربستان سعودی از طریق یک خط لوله در گدانسک است.

بر اساس گزارش رویترز، اختلاف نفتی بخشی از یک اختلاف سیاسی گسترده میان مسکو و مینسک برای تشکیل یک کشور واحد است که در ابتدا در دهه ۱۹۹۰ اعلام شده بود.

روسای جمهور دو کشور هفته گذشته دیدار کردند اما موفق نشدند درباره قرارداد نفتی برای سال ۲۰۲۰ به توافق برسند.

ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27813

کلیدواژه

اروپا

نفت ترانزیتی

مینسک

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها