نفت / شناسه خبر: 27729 / تاریخ انتشار : 1398/11/14 08:10
|

نفت روحانی را به بازی گرفته است؟ / روایت طراحی برنامه افتتاح واحد پتروشیمی پر نقص با حضور رئیس جمهور

قرار بود فردا طرح کوچک SRU ایلام با حضور روحانی افتتاح گردد که ظاهرا سفر رئیس جمهور به استان ایلام به طور کامل لغو می‌گردد. اما دراین بین این سوال همچنان به قوت خود باقی است که دقیقا روحانی و زنگنه...

نفتی ها /فردا قرار بود طرح کوچک SRU ایلام با حضور روحانی افتتاح گردد که ظاهرا سفر رئیس جمهور به استان ایلام به طور کامل لغو می‌گردد. اما دراین بین این سوال همچنان به قوت خود باقی است که دقیقا روحانی و زنگنه قرار بود چه طرحی را افتتاح کنند؟
اگرچه حضور رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در هر مراسم افتتاحی برای کارکنان آن مجموعه بسیار دلگرم کننده است ولی در رابطه با افتتاح طرح‌های پتروشیمی و از جمله طرح SRU ایلام ذکر چند نکته قابل تامل جدی است.
-    نخست اینکه چرا وزیر نفت در مراسم افتتاح رسمی مجتمعهای بزرگ پتروشیمی دیگر که بعضا در ماه گذشته نیز برخی از آنان افتتاح گردید حضور نیافته ولی در مراسم راه اندازی این طرح که نسبت کم اهمیت تر و با هزینه پایین‌تری انجام شده حضور می‌یابد؟ این درحالی است که کارشناسان معتقدند قطعا دلیل آن فقط همراهی  روحانی نیست.
-    در رابطه با طرح SRU نکته مهم اینکه "نفتی‌ها" اردیبهشت ماه سال جاری با توجه به مستندات دریافتی به این موضوع مهم اشاره کرده بود که در این واحد پتروشیمی ایلام که هدف از احداث آن شیرین سازی خوراک دریافتی از پالایشگاه گاز ایلام است واحدهای مهم( SRP واحدبازیابی گوگرد) و واحد SSU  (واحد جدا سازی گوگرد) و جامد سازی آن از کل طرح حذف شده اند. در نتیجه پس از راه اندازی طرح گازهای دی اکسید گوگرد و دیگر گازهای سمی مستقیما به مشعل(FLARE) فرستاده می‌شوند که به طور حتم باعث آلودگی محیط زیست و در مواقع بارانی باعث ایجاد باران های اسیدی( در اثر ترکیب SO۲ FH  با آب) خواهند شد. این اسیدها باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و همچنین خوردگی و آسیب پذیرشدن تجهیزات مجتمع پتروشیمی ایلام می‌شوند. همچنین مقادیر زیادی گازهای H۲S  که بسیار بد بو هستند در فضای منطقه پراکنده خواهند شد.
و همه این سوء مدیریت ها درحالی اتفاق افتاده که گزارش‌های مستند ارسالی به "نفتی‌ها" حکایت از آن دارد که علیرغم دستور وزارت نفت برای استفاده از استانداردهای نشریه ۰۳۸ آن وزارتخانه در طراحی لرزه ای سازه ها که از سال ۱۳۸۹ لازم الاجرا بوده است در طراحی واحد SRU پتروشیمی ایلام از استاندارد قدیمی UBC( ۹۷ (UNIFORM BUILDING CODE  استفاده شده است.
همچنین بسیاری از موارد ایمنی در طراحی این واحد رعایت نشده است از جمله اینکه RISK ASSESSMENT( ارزیابی ریسک) و PHA( PROCESS
-     HOPCARD ANALYSIS) انجام نشده است. تا جایی که آن زمان خبرهای دریافتی حکایت از آن داشت که به دلیل عدم تراکم و بهسازی زمین در بخش‌هایی از این واحد زمین نشست کرده بود و در صورت عدم حل مشکل رخ داده به صورت اصولی احتمال بروز خطرات آتی بسیار جدی خواهد بود. لذا تیم هماهنگ کننده نهاد ریاست جمهوری لازم است بصورت بسیار جدی این موارد را بررسی کرده و مشخص نمایند آیا مشکلات ذکر شده رفع شده اند یا خیر؟
-     نکته قابل تامل دیگر اینکه در صورت عدم راه اندازی واحد الفین این واحد(SRU)  که ظاهرا قرار است با حضور رئیس جمهور افتتاح شود فقط برای ۲۴ ساعت ( یک روز) قادر به کار کردن می‌باشد. زیرا مخزن نصب شده بیش از ۲۴ ساعت گنجایش برای نگهداری خوراک شیرین شده را ندارد و عملا بدون راه اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام این واحد بدون استفاده بوده و افتتاح آن صرفا برنامه ای نمایشی خواهد بود.
برهمین اساس باید دید مشکلات ذکر شده در رابطه با واحد SRU رفع شده است یا خیر و در صورت وجود آن مشکلات این مراسم چه مقدار در پیشبرد اهداف دولت در همه ابعاد تاثیر خواهد داشته که اصرار به انجام آن دارند.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27729

کلیدواژه

زنگنه

روحانی زنگنه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها